אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
 יבואני הרכב לא עושים לנו טובה גדולה

יבואני הרכב לא עושים לנו טובה גדולה

היבואנים טוענים שגם בלי ועדת זליכה והרגולציה, ב־2012 נוצרו פערים במחירי המכוניות המשפחתיות. חלקם אף ציינו כי הם הוזילו מספר דגמים כדי להיטיב עם הציבור. העובדות מראות כי ההוזלה נועדה לרוקן את המלאי וכי דווקא נרשמה עלייה בדגמים המובילים

05.01.2012, 09:08 | תומר הדר
שנת 2012 תירשם בדברי ימי ענף הרכב כשנה של שינוי. כך לפחות מספרים לא מעט גורמים בענף הרכב.

אותם גורמים מדגישים שבשנת 2012 נוצרה סוף סוף דיפרנציאציה במחירי המכוניות המשפחתיות החדשות, כך שקשה להפנות כלפי יבואני הרכב את הטענה הישנה שמחירוני המכוניות נשלטים למעשה על ידי חברות הליסינג.

באותה מידה, טוענים אותם גורמים בענף, נוצרו לא מעט שינויים במחירי המכוניות ללא התערבותה של וועדת זליכה, ללא התערבות הממונה על ההגבלים העסקיים וללא התערבותו של האוצר. חלק מן היבואנים אפילו טוענים שהגדילו לעשות והורידו את מחיריהם של מספר דגמי מכוניות משפחתיות, כך שלמעשה הם היטיבו עם הצרכן הישראלי. הבעיה היחידה היא שבפועל המצב שונה מאוד מטענותיהם של יבואני הרכב.

 

בסיס להעלאת מחירים

 

לגבי המחירים עצמם, בשנים עברו הטענה העיקרית כלפי יבואני הרכב הייתה שהם משתמשים במחירים שקובעת דלק מוטורס, יבואנית מאזדה כדי להשוות מחירים. ואכן, בשנת 2011 רוב דגמי המכוניות המשפחתיות תומחרו במחיר זהה לזה של מאזדה 3. אך השנה נוצר מצב חדש, מאזדה כבר אינה מלכת שוק הרכב הישראלי ולכן גם לא יכולה לקבוע למכוניותיה מחיר גבוה במיוחד. לכן דלק מוטורס היתה זו שירתה את יריית הפתיחה ומיהרה לפרסם מחירון רכב עוד בשלהי שנת 2011 והסתפקה בקביעת מחיר של 123 אלף שקל. מחיר מאזדה כבר לא משמש בסיס להשוואת מחירים – אלא בסיס להעלאה של מחירים, בהתאם לשער המטבע.

כאן נוצרה בקרב יבואני הרכב התפלגות: יבואני רכב אשר משלמים במטבעות ששעריהם יותר נוחים מאלה של דלק מוטורס, כגון UMI יבואנית שברולט מיהרו להצמיד את מחירי מכוניותיהם למחירי דלק מוטורס. כך לדוגמה תומחרה גם שברולט קרוז המשפחתית ב־123 אלף שקל. גם בדלק מוטורס עצמה מיהרו להצמיד את מחירה של הפורד פוקוס, אשר משולמת ביורו למחירה של המאזדה 3. אך יבואני רכב אחרים אשר משלמים בין, מטבע שמצמצם את שולי הרווח של היבואנית, נאלצו לתמחר את מכוניותיהם במחירים יותר ריאליים מאלה של דלק מוטורס, שמשתוקקת להשיב לעצמה את כתר המכירות.

תמחור המכוניות משקף היטב את מצבן של היבואניות. ביפנאוטו יבואנית סובארו, שאינה נהנית מהצלחה בימים אלה הצמידו תו מחיר של 125 אלף שקל ל־B3 החדשה.

ביוניון מוטורס יבואנית טויוטה אשר נהנית מהצלחה וניצבת במקום הרביעי בשוק הרכב התווספו 1,500 שקל למחירה של הקורולה, שעלתה בשלהי השנה שעברה 122 אלף שקלים, כך שבפועל מחירה של הקורולה גבוה מזה של מאזדה 3 ב־500 שקל בלבד. עם זאת, לא כל היבואנים העלו מחירים בשיעור דומה. כלמוביל, יבואנית יונדאי ייקרה את I35 המשפחתית ב־2,000 שקל בלבד, כך שמחירה עומד על 122 אלף שקלים. אך כלמוביל היא מובילת השוק ויכולה להרשות לעצמה לקבוע רף מחירים נמוך יותר, וגם להיות בין יבואני הרכב האחרונים שמפרסמים מחירון.

מיצוב וחיסול מלאי

 

ומה בנוגע ליבואני הרכב אשר יצאו בהצהרות על הוזלה בשנת 2012? ובכן, בחלק מן המקרים מדובר באילוצים אשר נובעים ממיצוב ובחלק מן המקרים מדובר פשוט בחיסול של מלאי. השבוע הודיעה קבוצת שלמה יבואנית אופל על הוזלה במחירי אופל אסטרה, דגם נפוץ בקרב ציי הרכב. המחירים הוזלו בשיעור ניכר, מ־125 אלף שקל בגרסת הבסיס ל־122 אלף שקל ומ־133 אלף שקל בגרסת הטורבו ל־124 אלף שקל. על פניו מדובר במהלך שמיטיב עם הצרכן, והצרכנים אכן ירוויחו, אך בפועל מדובר רק במיצוב.

בניגוד למותגי רכב אחרים אשר נהנים מוותק, באופל עדיין "ממששים את השוק" ומנסים למצב את מחיר המכוניות בהתאם לדרישותיו של הצרכן הישראלי. בדיקה מהירה מעלה שניסיונות דומים כבר בוצעו בעבר, ושמחירה הרשמי של אופל אסטרה בגרסתה הבסיסית כבר עמד על 122 אלף שקל, בתחילת השנה.

 

יתרה מזאת, מבצעי הנחות שבהם יצאה יבואנית אופל בעבר מוכיחים שגם בשנה שעברה ניתן היה לרכוש את האסטרה במחירים זולים. בחברת מאיר יבואנית הונדה מצהירים על פרסומו של מחירון חדש לסיוויק שבו יופחת מחירה של סיוויק קומפורט מ־143 אלף ל־140 אלף שקל ואילו מחירון סיוויק האצ'בק יופחת מ־143 אלף ל־137 אלף שקל. אך הסיוויק, למי שאינו יודע, תוחלף בדגם חדש בעוד שלושה חודשים בלבד. האם מחירו של הדגם החדש לא יהיה גבוה יותר? כנראה שרק ימים יגידו.

תגיות