אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אנליסט: חמישית מהרווח התפעולי של אפל - ממכירת זכרונות פלאש צילום: אריאל בשור

אנליסט: חמישית מהרווח התפעולי של אפל - ממכירת זכרונות פלאש

טוני סקוניאגי, אנליסט בכיר בחברת המחקר ברנסטיין, מסביר את ההגיון מאחורי רכישת אנוביט הישראלית - אפל רושמת אחוזי רווח גבוהים במיוחד על זכרונות פלאש ואחראית לרבע מהשוק העולמי

07.01.2012, 11:06 | הראל עילם ואסף גלעד

טוני סקוניאגי, אנליסט בכיר בחברת המחקר ברנסטיין, ניתח את ההגיון מאחורי הרכישה המשמעותית האחרונה של אפל - קניית אנוביט הישראלית, שנחשפה לראשונה ב"כלכליסט". אנוביט היא חברת שבבים המתמחה בשיפור יעילות השימוש בזכרונות פלאש, ואפל - טוען סקוניאנגי - מרוויחה סכומי עתק משוק זכרונות הפלאש. המידע הופץ במקור בתכתובת פרטית ללקוחות חברת ההשקעות, תחת הכותרת "אימפריית הפלאש של אפל".

סקוניאגי ניתח את היקף המכירות, הייצור והזמנות הרכיבים האלקטרוניים של אפל ומצא שברבעון האחרון, החברה רכשה זכרונות פלאש בנפח כולל של 1.4 מיליארד גיגהבייט - 23% מכלל השוק העולמי. אפל נחשבת לצרכנית הפלאש הגדולה בעולם. ראוי לציין, הספקית העיקרית של זכרונות פלאש עבור אפל היא המתחרה המרה שלה בשוק הטלפונים החכמים והטאבלטים, סמסונג.

האנליסט הוסיף שאפל רכשה את זכרונות הפלאש בסכום ממוצע של 0.67 דולר לגיגהבייט. עם זאת, החברה מוכרת את הזכרונות בחזרה לצרכנים תמורת מחירים גבוהים בהרבה: רוב מכשיריה של אפל, בעיקר הטלפונים החכמים, הטאבלטים והמחשבים האולטרה-ניידים שלה, נמכרים במספר גרסאות הנבדלות בכמות הזכרון הפנימי שלהן. במקרים אלו, אפל גובה בין 6.25 ל-4.16 דולר לגיגהבייט - מכשיר האייפד 2 נמכר עבור 499, 599 או 699 דולר לגרסאות של 16, 32 ו-64 גיגהבייט, בהתאמה.

2.2 מיליארד דולר רווח - רק ממכירת מכשירים עם יותר זכרון

סקוניאגי המשיך וניתח את מכירות מכשירי אפל, על בסיס כמות המכשירים שנמכרו עם נפח זכרון מורחב. הוא מצא שבממוצע, ברבעון הרביעי של 2011, אפל רשמה אחוז רווח של 78% על מכירת זכרונות פלאש לצרכנים. בסך הכל, היא רשמה הכנסות בגובה 2.8 מיליארד דולר ורווח תפעולי בגובה 2.2 מיליארד דולר אך ורק ממכירת הדגמים היקרים יותר, בעלי יותר זכרון פלאש. מדובר בחמישית מכל הרווח התפעולי של אפל ברבעון האחרון. סקוניאגי הוסיף: "באופן אירוני, אפל מרוויחה יותר ממכירת זכרונות הפלאש שלה מכל יצרני הפלאש בעולם ביחד".

לפי סקוניאגי, 4.5% מכל זכרונות הפלאש שאפל שמכרה מחדש לצרכנים היו למחשבי מקבוק אייר, 14% לנגני אייפוד, 37.5% למכשירי אייפד ו-44% לטלפונים חכמים מסדרת אייפון. הוא הוסיף שמעבר לרווח התפעולי של אפל ממכירת זכרונות פלאש לצרכן בדגמים היקרים יותר, היא גם רשמה 400 מיליון דולר רווח רק בחלק היחסי של זכרונות פלאש בדגמים הבסיסיים, ללא זכרון נוסף.

במידה ומדובר בניתוח שוק מדויק, הדבר מראה את הכוח האדיר של אפל שנובע משליטתה בשרשרת היצור. החברה ידועה בכך שהיא ממנפת את כוחה המשמעותי דרך הזמנות רכיבים בקנה מידה גדול במיוחד, עם חוזים נרחבים למספר שנים. האסטרטגיה הזאת מאפשרת לה לשריין לעצמה רכיבים בגם בשעת מחסור וכן להשיג מחירים זולים במיוחד, כך שהיא רושמת אחוזי רווח עצומים. "אף יצרנית טלפונים אחרת לא הצליחה לשכפל את ההצלחה והאסטרטגיה של אפל", אמר סקוניאגי.

המשמעות מאחורי רכישת אנוביט

 

מאז נחשף דבר העסקה בין אפל לבין אנוביט, ניתחו את המהלך מיטב הפרשנים בעולם הטכנולוגי. העיתון Computerworld מסביר כי "אפל משתמשת בזכרון פלאש מאז השקת נגן האייפוד ננו'בשנת 2005 וכיום אפשר למצוא אותו באייפון, אייפד ובמקבוק אייר. כך שרכישת אנוביט תסייע לה לפתור את בעיות האמינות בטכנולוגיות הפלאש, שהולכת ומתעוררת עם הצמצום בגודל הרכיבים. הרכישה משחררת את אפל מתלות ביצרניות הפלאש כמו סמסונג או אינטל, והשימוש במנגון הפחתת שגיאות הזכרון של אנוביט יוזיל משמעותית את מלאי הפלאש שברשותה, ובהתחשב במהלכים עסקיים בשוק, בהם רכשו יצרניות אלקטרוניקה ספקיות של בקרי פלאש כגון Indilinx ו- SandForce'".

האנליסט ג'ים הארדי מחברת אובג'קטיב אמר כי "אפל לא תחסוך משמעותית כתוצאה מרכישת אנוביט. הבקרים המיוצרים על ידה עולים בין 5 ל- 20 דולר. מה שיקר הוא רכיבי הפלאש עצמם עליהם יושב הבקר של אנוביט".

אנליסט גרטנר ג'וזף אנסוורת' צופה כי אפל לא תאפשר לאנוביט לעבוד עם מתחריה של אפל. כזכור, אנוביט סיפקה בקרים גם לסמסונג, שהיתה אחת מהמשקיעות בה. ברוק קרוטרס כתב ב- Cnet כי "אפל כבר מפתחת בעצמה טכנולוגיה לניהול פלאש, כך שמדובר בחיזוק יכולת קיימת. יחד עם יכולות הפיתוח החזקות שיש לה בפיתוח שבב ה- A5, אתה מקבל את אפל בתור אחת מיצרניות השבבים החזקות בעולם, למרות שבסופו של דבר היא מוכרת אותם בתוך מוצר אחר.

כריס פורסמן מהמגזין Wired כותב כי "גם לאחר רכישת אנוביט אפל תזדקק ליצרנית פלאש שתספק לה שבבים עם הארכיטקטורה המשופרת שקנתה. בהתחשב בכאב הראש שסמסונג גורמת לה בתחרות עמה בשוק הטאבלטים והסמארטפונים, ייתכן כי רכישת אנוביט היא סימן נוסף לכך שאפל מוכנה להפטר מסמסונג כספקית פלאש, ולעבור לעבוד אולי אם יצרנית טייואנית כמו TSMC".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
ומה שמצחיק (חוץ ממגיב 2): המכשירים של אפל לא יותר יקרים ממכשירים מקבילים:
והדגש הוא על מכשירים מקבילים - ושימו לב: למשל, רוב הנטבוקים הם לא מקבילים למקבוק אייר, אלא נחותים ממנו ובהרבה. מכשירים עםמפרט דומה למקבוק אייר יעלו יותר כמוהו ולעיתים אף יותר. מכשירים זולים יותר יהיו עם מפרט נחות. ולמגיב 2: אפל מוכרת את המכשירים שלה במחיר דומה למכשירים אחרים - לפחות במדינות מפותחות, ולא בישראל. אפ]ל לא מוכרת מכשירים יקרים יותר. אבל, בגלל שאפל מייצרת את אותו דגם במיליוני חתיכות, ומזמינה את כל הרכיבים שנים מראש, במאסה ובמשלמת במזומן, היא גם מקבלת הנחות מסיביות מכל הספקים שלה (כולל סמסונג) וגם הסכמי בלעדיות על טכנולוגיות (כולל מסמסונג. החישוב פשוט: המכשירים של אפל עולים לצרכן כמו מכשירים של חברות אחרות, פחות או יותר. אבל, אפל משלמת לספקים פחות כסף למכשיר בודד (אבל הרבה יותר כסף מאחרים, כי אפל מזמינה כמויות אדירות). לכן, לאפל מתח רווחים גבוה יותר. לכן, אפל מייצרת רק כעשרה אחוזים מכמות היחידות בשוק הסלולרי (ובערך שליש מהסמארטפונים) אבל גורפת שני-שליש מהרווחים בשוק הזה. מכשירים זוים יותר? אפל מממשיכה למכור את האיפון 4 והאי-ון 3 במחירים נמוכים, וגם כאן עובד אותו רעיון: המכשירים הללו ניוצרים כבר שנה וחצי וכמעט 4 שנים ללא שינוי, ולכן עלויות הייצור שלהם ירדו פלאים, כי אפל וספקיותיה כבר החיזרו את ההשקעה מזמן. לכן, אפל יכולה להוריד את המחירים נמוך-נמוך (האי-פון 3gs נמכר למעשה בחינם בארה"ב), ועדיין להרוויח עליהם. אז למה מגיב 2 בוכה? כי בארץ, חברות הסלולר אינן עובדות בתחרות אמיתית אלא במונופול, ומוכרות את כל המכשירים (לא רק של אפל) במחירים מופרחים (ולא רק "מופרכים", אם אתם מבינים למה אני מתכוון). ולכן, גם לא מוכרים בארץ את האי-פון 3gs בכלל - לא בחינם ולא בכסף.
דרום לבנון , צפון ישראל  |  07.01.12
לכל התגובות