אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": מנכ"ל התעשייה האווירית יסיים השנה את תפקידו צילום: עמית שעל

בלעדי ל"כלכליסט": מנכ"ל התעשייה האווירית יסיים השנה את תפקידו

השנה יגיע יצחק ניסן לגיל גמלאות. למרות רצונו להישאר בתפקיד, הדירקטוריון יקים ועדת איתור אחר האיש שיוביל להפרטת החברה

09.01.2012, 06:52 | גולן חזני

עוד מנכ"ל בכיר במשק עומד לפרוש: אחרי גליה מאור מבנק לאומי, שלמה ינאי מטבע ועקיבא מוזס מכיל, ל"כלכליסט" נודע כי גם יצחק ניסן, מנכ"ל התעשייה האווירית, יסיים את תפקידו במהלך 2012. ניסן מגיע לגיל גמלאות ובתע"א לא מתכוונים להאריך את חוזה העסקתו, אף על פי שלדברי גורמים בתעשייה האווירית, ניסן עצמו היה מעוניין להישאר בתפקיד.

הפרישה בפועל של ניסן (66) צפויה רק במחצית השנייה של 2012 עם אי־חידוש חוזהו. בשבועות הקרובים יקים דב בהרב, יו"ר הדירקטוריון (שנכנס לתפקידו לפני כחצי שנה), ועדת איתור לתפקיד המנכ"ל. האתגרים שיעמדו בפני המנכ"ל הנכנס הם הובלת ההפרטה של החברה והכנתה להנפקה בבורסה זרה או בישראל. על רקע זה, המחליף שצפוי להיבחר יהיה בעל אוריינטציה לשוק ההון.

ניסן החל לכהן בתפקיד בפברואר 2006, לאחר ששימש כמה שנים כסמנכ"ל וכמנהל חטיבה בחברה. ניסן נחשב למנכ"ל דומיננטי וריכוזי, ולאיש מכירות מצוין. עם זאת, בתקופתו הפסידה התעשייה האווירית שני מכרזים יוקרתיים של מערכת הביטחון לטובת רפאל ("כיפת ברזל" ו"שרביט קסמים", שתיהן מערכות הגנה מפני טילים).

השנה האחרונה של ניסן בתע"א התאפיינה גם בכמה פרשיות לא נעימות הקשורות לענייני כספים: הממונה על השכר באוצר חשף חריגות שכר אצל יותר מ־16 אלף עובדי החברה. לפי האוצר, מדובר בחריגות של כמיליארד שקל בשנה, שחזרו על עצמן מדי שנה בעשור האחרון. ניסן עצמו זומן לתשאול בנושא מעורבותו באישור השכר החריג שקיבל היועץ המשפטי של החברה, הגבוה בכ־45% מהשכר המרבי שאפשר לקבל לפי חוק.

פרשייה נוספת נגעה לניסן עצמו ונחשפה ב"כלכליסט" באוקטובר האחרון, ובעקבותיה נאלץ ניסן להחזיר קרוב ל־100 אלף שקל לשלטונות המס. זאת לאחר שדיווח בתלוש השכר שלו על מכונית אחת ובפועל נהג במכונית אחרת, בשווי שימוש גבוה בהרבה מהמכונית שעליה הצהיר. הסכום שהחזיר ניסן משקף את הפער בין שווי השימוש בשני הרכבים בשנים 2007–2011.

סעיף "שווי שימוש" הוא הסעיף שבו מחויב כל עובד המקבל רכב צמוד ממקום העבודה. גובה שווי השימוש נגזר ממחיר המכונית שבה נוהג העובד. לפי פקודת מס הכנסה, עובד המקבל רכב צמוד משלם מס כאילו שווי השימוש הוא תוספת למשכורתו. במקרה של ניסן, היה עליו לשלם מדי חודש כ־5,000 שקל בגין השימוש ברכב הצמוד מסוג וולוו, אולם בפועל, דווח לרשויות המס כי המנכ"ל נוהג ברכב זול יותר ושילם מס של 2,500 שקל בלבד בכל חודש. כתוצאה מכך גדל שכר הנטו של ניסן בכ־30 אלף שקל בשנה.

לכתבה באנגלית לחץ כאן

תגיות

27 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

27.
אם ימכרו המפעלים הנחשבים לריווחיים - מי יחזיק את יתר המפעלים הכושלים
הועד לא יסכים למכור את המפעלים הכי ריווחיים - וגם הם בריווחיות קרובה לאפס - כי ללא מפעלים אלו, תאבד תעשיה אוירית את היכולת לממן משכורות ליתר המפעלים המפסידים. כמובן שמי שיקנה את המפעלים המרויחים ירצה את הרווחים לעצמו ולא לסבסד מפעלים כושלים , השייכים לאותו תאגיד. בהפרטה , כאשר גם הציבור קונה מניות, השקיפות חייבת להראות ולכן העברת רווחים מבעלי המניות לגורמים אחרים לא תעמוד במבחן הבגץ והבורסה - ראה את ה"תספורות" הידועות שמתנגדים להם בחקיקה.
09.01.12
26.
ל24-26 , מצוין שהמפעל מפרנס 17,000 משפחות - אבל לא את הבעלים
לכן המחיר שחברה עסקית תציע עבורו - אלביט למשל - יהיה קרוב ל0 לדוגמא 200 מיליון דולר עבור 50%. זהו מחיר אפס ולא יהיה כדאי למכור אותו במחיר זה , רק הנדלן הקרקעות והמבנים שווים יותר. בקיצור גם במחיר כזה 200 מיליון דולר , 800 מיליון שקל , העובדים רוצים מיליון שקל לעובד, לכן 800 עובדים יקבלו - מקורבי הועד - והמדינה לא תקבל כלום. כך שאני לא רואה אינטרס של המדינה להעשיר את המקורבים ולצאת בידיים ריקות. אין זה משנה אם המדינה תמכור מפעל בודד , מאחר והיום כולם מפסידים.
09.01.12
23.
תשובות
הפרטה לעולם לא תצא לפועל למה ועד חזק ולא רוצה הפרטה מאחר והוא צריך להעלם אחרי הפרטה. אף אחד לא יקנה את כל המפעל כמו שהוא. ישנם כמה מפעלים שאותם כן יקנו כגון אלתא מל"ט ועוד. נשארו רק הותיקים שיוצאים לפנסיה תוך שנה שנתיים. העובדים הצעירים הטובים עזבו מזמן עקב משכורות נמוכות. ולסיכום לכל המגיבים נכון שמפעל שיש לו הזמנות של 3 מיליארד יש רווח של 3 מיליון זה לא ריווחי אבל המפעל מחזיק מעמד ומפרנס 17000 משפחות ,תארו לכם שהיו מפטרים וסוגרים את המפעל !!!
פנסיונר , רחובות  |  09.01.12
לכל התגובות