אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": האם עלויות הסדרנים יגולגלו בקרוב אל הצרכן? צילום: שאול גולן

בלעדי ל"כלכליסט": האם עלויות הסדרנים יגולגלו בקרוב אל הצרכן?

בחודש הבא צפוי הממונה על הגבלים עסקיים לאסור על ספקי המזון להמשיך לסדר את המדפים ברשתות השיווק. כתוצאה מכך, יידרשו הרשתות לשאת בעצמן בעלות סידור המדפים, מה שעלול לחזור אל הצרכן בדלת האחורית

11.01.2012, 07:00 | טל ליטמן וגיל קליאן

הממונה על הגבלים עסקיים דיויד גילה שוקל שלא להאריך את הפטור מהסדר כובל לסדרנות הספקים ברשתות השיווק, שעתיד להסתיים בתחילת פברואר, כך אישרו ל"כלכליסט" מקורבים לרשות ההגבלים. המשמעות: כל רשתות השיווק ייאלצו לעבור לסדרנות עצמית במקום המצב הרווח כיום בשוק, שבו הספקים הגדולים מעסיקים סדרנים מטעמם בסידור מוצריהם על המדף.

למעשה, סידור המדפים מעניק לספקים הגדולים יתרון גדול על מתחרים קטנים, ולפעמים גם מול רשת השיווק עצמה. מיקום המוצר על המדף הוא משתנה קריטי למכירות שלו, ולא אחת התגלה כי סדרנים של חברות גדולות השתלטו על שטחי מדף שהיו שמורים לספקים קטנים יותר. לדברי קמעונאי גדול, "הספקים משתלטים על החנות באמצעות הסדרנים. היו מקרים שבעל החנות ביקש שלא ישלחו מוצר מסוים, ובתגובה הספק לא שלח לו סדרן". כמו כן, הרשתות הגדולות שהשיקו מותגים פרטיים, מצאו את עצמן בתחרות מול הספקים הגדולים בקטגוריות רבות - וכך גם עלה הצורך לסדרנות עצמית על ידי הרשתות.

עלויות של 2%–3% מהמחזור

המעבר לסדרנות עצמית דורש היערכות גדולה מצד הרשתות - הרשתות יצטרכו לגייס עובדים נוספים, לשדרג מערכות מידע, לשנות את מערכות ההזמנות ולבצע שינויים לוגיסטיים רבים בניהול הסניפים, שיכבידו על ההוצאות. בניסיון להקטין אותן עשויות הרשתות לגבות מהספקים תשלום על סידור המדף, ולא מן הנמנע כי בסופו של דבר עלויות המהלך יגולגלו אל הצרכנים.

כדי להפעיל סופרמרקט גדול בשטח של כ־2,000 מ"ר, נדרשים כ־100 סדרנים ביום, בשתי משמרות (לא כולל עובדי החנות כגון קופאים או עובדי מעדנייה). הסידור הנוכחי עם הספקים חוסך לרשתות 2%–3% מהמחזור מדי שנה, עלות שנאמדת בעשרות מיליוני שקלים לרשת שיווק פרטית ו־130 עד 300 מיליון שקל בשנה לרשתות שופרסל ומגה. מעבר לעלויות, סדרני הספקים שומרים על הסדר והמלאי במדף, מספקים מענה לשאלות לקוחות בתוך הסופר ומטפלים בהזמנות המוצרים מהספק.

שופרסל, הרשת הקמעונאית הגדולה בישראל, היתה הראשונה להפעיל סדרנות עצמית כבר בתחילת 2010, וכיום היא מסדרת בעצמה את מרבית המוצרים הנמכרים ברשת.

רבוע כחול הודיעה בשנה שעברה כי תעבור לסדרנות עצמית - אך עד כה לא השלימה את המהלך וייתכן כי יושלם רק ב־2013.

לדברי רמי לוי, ברשת שבבעלותו כ־80% מהמוצרים מסודרים על ידי עובדיו, והשאר בעזרת שירותי הסדרנות של הספקים הגדולים.

 סדרנית אסם ברשת חצי חינם. מנהלים את המלאי על המדף, צילום: שאול גולן סדרנית אסם ברשת חצי חינם. מנהלים את המלאי על המדף | צילום: שאול גולן  סדרנית אסם ברשת חצי חינם. מנהלים את המלאי על המדף, צילום: שאול גולן

 

רשות ההגבלים: "בוחנים את הנושא"

בינואר 2005 קבע הממונה על הגבלים עסקיים דאז, דרור שטרום, כי הסדרי הסדרנות בין הספקים הגדולים לרשתות השיווק עלולים להיחשב כהסדרים כובלים, נוכח החשש כי אלה יפגעו בתחרות מול הספקים הקטנים, שאינם מפעילים סדרנים ברשתות.

לאחר שהספקים חלקו על דעת הממונה, באוגוסט 2006 אישר בית הדין להגבלים עסקיים צו מוסכם בין הרשות לבין 13 ספקי מזון, בהם אסם, החברה המרכזית, תנובה, שטראוס ויוניליוור, שלפיו הממונה לא ינקוט צעדי אכיפה כנגד הסדרי הסדרנות בין הרשתות לבין הספקים למשך שנתיים וחצי, וזאת בכפוף למגבלות שהוסכמו בין הצדדים.

המגבלות העיקריות שנקבעו הן כי הפטור יינתן בכפוף לכך שהסדרנות על ידי ספקים דומיננטיים תיעשה אך ורק לפי תוכנית הפלנוגרמה (המחשה גרפית של תצוגת המוצרים על המדף) שמפרסמת הרשת. בהיעדר תוכנית כזו, ייעשה הסידור בהתאם להקצאת שטח תצוגה כפי שתקבע הרשת. עוד הוסכם כי ספק דומיננטי לא יתגמל סדרן באופן העלול לפגוע מהותית בהוראות הצו. בפברואר 2009 הוארך תוקף ההסדר בשלוש שנים נוספות, וכעת כאמור הוא עומד לפוג.

מרשות ההגבלים נמסר כי מתן הפטור לספקים אכן נבחן מחדש בימים אלה, אך טרם התקבלה החלטה. עוד אישרו ברשות כי בשבועות הקרובים ייפגשו בכירי הרשות עם הספקים כחלק מבחינת הנושא. בשופרסל וברבוע כחול לא הגיבו לידיעה. רמי לוי מסר כי "המהלך לא יפגע בנו או בצרכן. אם זה החוק - נעשה זאת על הצד הטוב ביותר".

תגיות

13 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

12.
איך הצרכן תמיד מפסיד? מתמטיקה פשוטה
עלויות הסידור הם כ 2% -3% לפי הכתבה. אז ברגע שהסדרנות תעבור למשווקים, היצרנים צריכים להוריד את עלות הסדרנות מהמוצרים שלהם. אותם סדרנים וסדרניות שייפלטו על ידי היצרנים יועסקו על ידי המשווקים. לי איכשהו מסתדר שכך לא יהיה בעצם שינוי במחיר. אבל, לכולם ברור שאת המחיר ישלמו הצרכנים והעובדים הפשוטים. כי הרי חס וחלילה שהיצרנים יורידו את המחיר, הם ימשיכו למכור במחיר כאילו לא קרה כלום... בדיוק כמו שהמחיר עולה כשמחיר חומרי הגלם עולה אבל לא יורד כשמחיר חומרי הגלם יורד.
קובי , מרכז  |  12.01.12
לכל התגובות