אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ניתוח "כלכליסט": מירס תפסיק את שירות הסלולר לצה"ל המהווה 11% מהכנסותיה צילום: אפי שריר

ניתוח "כלכליסט": מירס תפסיק את שירות הסלולר לצה"ל המהווה 11% מהכנסותיה

חברות הסלולר מירס וגולן טלקום לא יוכלו להתמודד במכרז להחלפת הספק הסלולרי לצבא. כתוצאה מכך ההכנסות השנתיות של מירס צפויות לקטון בכ־110 מיליון שקל, אך כיוון שהרווחיות מהשירות לצה"ל קטנה, הפרידה לא תפגע מהותית בחברה

12.01.2012, 21:21 | גילעד נס

מכרז הטלפונים הסלולריים של צה"ל שפורסם בשבוע שעבר קובע כי מירס וגולן טלקום לא יוכלו להתמודד בו. בעוד שהשפעת ההחלטה על גולן טלקום מינורית, עבור מירס מדובר לכאורה באובדן פוטנציאלי של כ־60 אלף לקוחות.

נכון לדו"חות האחרונים שפרסמה, מירס מעניקה שירות לכ־57 אלף מכשירים אישיים שמהם ניתן לבצע שיחות גם לרשתות אחרות, ולכ־3,500 מכשירים המשמשים לשיחות בתוך צה"ל בלבד. בנוסף מספקת החברה כ־12 אלף מכשירים המיועדים לפעילות מבצעית בלבד, שצה"ל עשוי להמשיך ולהשתמש בהם.

הכנסות מירס מהלקוחות הצה"ליים נעו בשנים האחרונות בטווח 108–139 מיליון שקל לשנה, שהיוו 10.6%–13.5% מכלל הכנסותיה. ב־2011 קטן היקף ההכנסות מצה"ל ביחס לכלל ההכנסות, כיוון שכדי לפצות על ירידת מחירי השיחות החלה מירס למכור ללקוחות פרטיים מכשירים במודל של חיוב־זיכוי.

בנוסף לאובדן המיידי של הכנסות מאספקת שירותי סלולר לצה"ל, מירס תאבד גם נקודת אחיזה משמעותית בגיוס מנויים פרטיים. החברה מאפשרת לחיילים לשלם בנפרד עבור השימוש הפרטי שהם עושים במכשיר, והיתה צפויה לפנות ללקוחות כאלה ולהציע להם להצטרף אליה ברשת החדשה שתושק באפריל.

אף שמועד סיום ההסכם הנוכחי תוכנן לאוקטובר 2011, הוא הוארך בשנה נוספת, ובשבוע שעבר פרסם צה"ל מכרז שהחברה לא תוכל להתמודד בו. תנאי המכרז מגדירים כי במכרז יוכלו להתמודד רק חברות סלולר קיימות שסיפקו שירותי דור שלישי במשך תשעה חודשים לפחות טרם פרסום המכרז, ושמשרתות על גבי הרשת לפחות 350 אלף לקוחות. מירס אמנם משרתת כ־480 אלף לקוחות, אולם היא עושה זאת על גבי רשת בטכנולוגיה מיושנת שאינה מציעה שירותי אינטרנט ומולטימדיה מתקדמים.

החברה צפויה להשיק רשת דור שלישי מתקדמת בעוד כשלושה חודשים, אולם עובדה זו לא תסייע לה לעמוד בתנאי הסף במכרז. גולן טלקום צפויה להשיק רשת דור שלישי רק בהמשך השנה. גם כאשר ישיקו מירס וגולן טלקום את רשתותיהן הן ייאלצו להסתמך בשנתיים הקרובות גם על רשתות חברות הסלולר הגדולות, שכן הן טרם הקימו אנטנות המספיקות לכיסוי כל שטחי המדינה. יתכן שזו הסיבה שבגינה העדיף צה"ל שלא לאפשר לשתי החברות להתמודד במכרז.

עם זאת, נראה שהחברה לא צריכה להיות מוטרדת במיוחד מהגזירה החדשה. הרווחיות משירותי התקשורת לצה"ל קטנה ביותר, ובוודאי קטנה משמעותית ביחס לרווחיות מהלקוחות הפרטיים ואף העסקיים של החברה. גריעת הלקוחות הללו ממאגר הלקוחות של מירס עשויה להגדיל באופן יחסי את רווחי החברה, במיוחד לאחר שהרווחיות נפגעה כשכל חברות הסלולר נאלצו להוריד מחירים.

בנוסף, כיוון שהשימוש שעושות מירס וגולן טלקום באנטנות של חברות הסלולר הגדולות מגדיל את הוצאותיהן, ספק אם היו יכולות להתחרות במחירים שיציעו החברות הגדולות. אחת האפשרויות ששוקלים במירס וב־HOT, בעלת השליטה במירס, היא לנקוט פעולה משפטית נגד משרד הביטחון בתגובה למניעת החברה מהתמודדות במכרז. אך מסתמן כי נוכח החסרונות היחסיים שבזכייה במכרז, החברות יעדיפו שלא להתעקש על התמודדות בו.

במירס וב־HOT סירבו להתייחס לנושא.

תגיות