אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סמארטפון, שמור מרחק: האפליקציה שדווקא כדאי להפעיל כשנוהגים

סמארטפון, שמור מרחק: האפליקציה שדווקא כדאי להפעיל כשנוהגים

iOnRoad הישראלית משתמשת בחיישנים של הסמארטפון כדי למנוע תאונות בכביש ולסייע לנהג להתחמק מסכנות. בראיון ל"כלכליסט" המנכ"ל מבטיח: "בעתיד האפליקציה תראה מי אשם בתאונה"

15.01.2012, 11:45 | עומר כביר

טלפונים סלולריים, מזהירים מומחי הבטיחות בדרכים, מהווים כיום גורם משמעותי בתאונות דרכים. אם מדובר בשליחת SMS או אפילו בשיחה בדיבורית - הסלולרי מסיח לא אחת את דעת הנהגים מהנעשה בכביש. אבל הסמארטפון יכול להיות דווקא האמצעי שמונע תאונות.

אפליקציית iOnRoad הישראלית, שזכתה בפרס החדשנות של תערוכת האלקטרוניקה CES, שננעלה בשבוע שעבר בלאס בלאס וגאס, עושה בדיוק את זה. האפליקציה מנצלת את החיישנים השונים של הסמארטפון כדי לספק לנהג התרעות בזמן אמת על סכנת התנגשות או על סטייה פתאומית מנתיב הנסיעה.

גרסת האנדרואיד של האפליקציה כבר זכתה ליותר מ־200 אלף הורדות, ובקרוב תושק גם גרסה לאייפון. "יש מיליארד מכוניות בעולם, וקרוב למיליארד סמארטפונים. המטרה שלנו היא שהאפליקציה תהיה ברירת המחדל של כמה שיותר מהמיליארדים האלו", אמר ל"כלכליסט" אלון עצמון, המנכ"ל ואחד ממייסדי החברה. "השימוש בסלולר כבר אחראי ל־20% מהתאונות בעולם ול־16% מההרוגים, והמספרים נמצאים במגמת עלייה חדה. אנחנו לוקחים את הבעיה מספר אחת והופכים אותה לפתרון מספר אחת".

על הזכייה בתחרות עצמון אומר: "CES זו התערוכה הכי משמעותית, וזה הפרס הכי גדול שאפשר לקבל. זה נדיר מאוד לקבל פרס כזה כחברה קטנה, לרוב מקבלות אותו רק חברות כמו סמסונג או סוני. לחברות קטנות, המשמעות של זכייה היתה בדרך כלל מכירות דו־ספרתיות במיליונים בשנתיים שאחרי התחרות".

ההימור המוקדם על אנדרואיד השתלם

 

iOnRoad הוקמה על ידי אלון ואחיו הצעיר דן, שמכהן כסמנכ"ל הפיתוח, כחברה־בת של PicItUp הפועלת בתחום עיבוד התמונה, שאותה הקימו האחים ב־2007. "זו חברה שמוכרת מוצרי ראייה ממוחשבת שמאפשרים חיפוש לפי תמונה לשחקנים גדולים כמו eBay", מסביר עצמון. "עם השנים זיהינו שהמובייל הוא המקום הכי מעניין, ואנחנו חושבים שהתעשייה תעבור לשם. הבנו שהדברים הבאים שאנחנו צריכים לעשות מקומם במובייל".

הישראליות מככבות הקהל בחר במג'יסטו iOnRoad היא לא החברה הישראלית היחידה שקצרה הצלחה ב-CES: מג'יסטו הרשימה את הקהל עם אפליקציית עריכת וידיאו לאייפון עומר כביר, 2 תגובותלכתבה המלאה

למה החלטתם להתמקד דווקא בתחום הנהיגה?

"יש תעשייה של מערכות עזר לנהגים, וכוללת מוצרים כמו חיישני רוורס או מהירות וכל מה שמסביב. היום היא בהיקף של 10 מיליארד דולר בשנה, ומכפילה את עצמה מדי שנה. ב־2016 היא צפויה להגיע ל־130 מיליארד דולר. התעשייה הזו הובלה לרוב על ידי יצרני רכב, שקבעו את הקצב ואת המחיר. ההזדמנות שזיהינו היא להיכנס לא דרך כלי הרכב, אלא דרך הסמארטפון, ולהגיע לאותה תוצאה מבחינת הצרכן מבלי להעמיס עליו את עלויות החומרה של אותן מערכות, שיכולות לייקר את המכונית ב־10%".

את עבודת הפיתוח על האפליקציה החלו האחים עוד ב־2008. באופן מפתיע, הם בחרו להתמקד דווקא באנדרואיד, שאז היתה מערכת הפעלה צעירה וזניחה לעומת האייפון. "זה היה ההימור הכי מופרע שלנו", הסביר עצמון. "במשך התקופה הראשונה עקבנו אחרי החדשות ואחרי הצמיחה שלה. הימרנו נכון כנראה, כי היום נמכרים הרבה יותר מכשירי אנדרואיד מאייפונים, וכשכבר הגענו לשוק הם היו יותר גדולים".

האפליקציה עצמה, שמוגדרת כמערכת לשיפור הנהיגה בזמן אמת, מתמקדת בשלוש פעולות עיקריות: "להזהיר אם אתה לא שומר מרחק; להזהיר אם יש סכנת התנגשות, למשל אם התחלת להתקרב לרכב שלפניך בצורה חריגה, גם אם המרחק עדיין רב; וסטייה מנתיב, למשל אם נרדמת על ההגה וברחת ימינה או שמאלה".

איך האפליקציה יודעת שזה לא מעבר מכוון של נתיבים?

"זה חלק מהמערכת שלנו. אנחנו יודעים לנתח אירועים מכוונים ואירועים לא מכוונים. אנחנו עושים איחוד של המידע שמגיע מכל החיישנים בסמארטפון, ויש בו יותר חיישנים ממה שאנשים חושבים. כדי לנתח מה קורה, אנחנו משתמשים במצלמה, בחיישני תאוצה, באוריינטציה ובקרבה. מכיוון שיש לנו כמעט 200 אלף הורדות, הוספנו מידע מהרבה דפוסי נהיגה של אנשים, וזה עוזר לנו להגיע למסקנה איך לשפר את הנהיגה שלהם".

"לדוגמה, אני יכול לדעת מה המהירות המרבית המותרת - אנחנו אוספים את זה מכמה מקורות, ואחד העיקריים הוא להשתמש בזיהוי תמונה כדי לזהות את התמרורים - אבל גם לחשב את המהירות הממוצעת באזור על סמך נהגים קודמים שנסעו בו. אם רוב הנהגים מאטים באזור מסוים אז כנראה יש שם בעיה, וזה איסוף מידע שיכול לשפר את הנהיגה".

המשתמשים בוחרים את הפיצ'רים החדשים

 

האפליקציה כוללת גם כמה פיתוחים שעיקרם לא הבטיחות, אלא שיפור חוויית השימוש ברכב. למשל, פונקציה של איתור מכוניות: "היו כבר לפנינו, אבל כולם התבססו על GPS ועבדו רק בשטחים פתוחים", אומר עצמון. "רוב החניות הבעייתיות הן דווקא בחניונים תת־קרקעיים. שמנו לב שהפתרון של הרבה אנשים הוא לצלם את הרכב. מכיוון שאנחנו יודעים לזהות מתי בן אדם חנה, אנחנו מצלמים תמונה ברגע החניה, וזה עוזר לחזור לאותו מקום. בשטח פתוח אנחנו נותנים גם מיקום GPS, כמובן".

אילו עוד פיצ'רים אתם מתכננים בעתיד?

"יש לנו קהל משתמשים רחב וקהילת פייסבוק חיה, אז אנחנו אוספים תגובות של משתמשים ובוחרים את הפיצ'ר הבא בהתאם. אחד המבוקשים הוא 'קופסה שחורה', שישוחרר בקרוב, המספק תיעוד של הנהיגה בזמן תאונה. האפליקציה תשמור תמיד תמונות מדקות הנהיגה האחרונות, ובמקרה של פגיעה תוכל לשמור אותן באופן קבוע וכך לראות מי אשם. בשנה הקרובה גם נראה מערכות שישלבו פיצ'רים של בטיחות מתוצרתנו, וניווט שלנו או של אחרים. נראה את זה בכמויות מאוד גדולות".

מה המודל העסקי שלכם?

"באנדרואיד אין ברירה, חייבים לספק את האפליקציה להורדה בחינם, אז אנחנו עובדים על מודל פרימיום ובעתיד ייצאו פיצ'רים נוספים בתשלום. באייפון זה עולם אחר והאפליקציה להורדה תהיה בתשלום. האפליקציה תצא בין פברואר למרץ. יש גם אפשרות ליצור שיתופי פעולה: למשל, לראות שאתה נוהג טוב ואז להציע על סמך זה ביטוח זול יותר. זה משהו שגם יחסוך כסף למשתמש הסופי".

מה החזון שלכם לעתיד?

"היום יש ביקוש גדול לפתרון שלנו, כי כל השחקנים בתחום הסלולר - היצרניות והספקיות - לא רוצים להיות תקועים במצב שבו אי אפשר להשתמש בשירותים שלהם בזמן הנהיגה. אנחנו כמובן נרחיב לעוד פיצ'רים של בטיחות, גם לאופניים ולהולכי רגל, וכל מה שאפשר להוסיף לתחום הבטיחות".

תגיות