אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האם הרשת חכמה מאיתנו? צילום: shutterstock

האם הרשת חכמה מאיתנו?

עידן האינטרנט הביא ליצירה ושיתוף של כל כך הרבה מידע, שנעלמת התקווה שמוח אנושי אחד יוכל לפתח מומחיות אמיתית בנושא כלשהו, או להישאר מעודכן בו. הייעוץ והמומחיות כפי שאנו מכירים אותם היום יהפכו לתופעה פרימיטיבית

19.01.2012, 10:23 | שיזף רפאלי

אנשי מדע וקידמה האמינו תמיד שהוויכוח הגדול על פשר המציאות הוא בין עובדות לאמונות. העובדות נמצאות בידיהם, כמובן, והאמונות הן נחלת אלה שמאמצים מסורות קדומות או אידאולוגיות קיצוניות. אנשי המדע נסמכים על תצפיות אמפיריות ומסקנות בנות בדיקה, והמאמינים נסמכים על ציוויים שנמסרו להם. אלא שהמשענת הנוחה הזאת מתחילה להתנדנד, ונדמה שהעימות בין האמפירי לאמוני עומד לזוז ולפנות את קדמת הבמה לתופעה אחרת, חדשה ומטלטלת יותר ככל שמעמיקים בה: יש יותר מדי דברים לדעת. וככל שהמידע הולך ומתרבה, כך מתברר שיותר ויותר קשה להפוך אותו לידע. להסיק ממנו מסקנה, להקיש ממנו תובנות, להפוך אותו לפיסת חוכמה שרלבנטית למציאות.

לפני האינטרנט זה היה קל. מלומדים היו לומדים את העובדות שבנמצא, מעבדים אותן בכוח מחשבתם, ולבסוף מחליטים החלטה או משיאים עצה. אחר כך, כשכמות המידע בעולם עלתה, חוקרים אספו עובדות וקטלגו אותן, מרכזי מחקר התגאו באוספי המידע הגדולים שלהם ובכך שלכל ספר בספרייתם הם יכולים למצוא מומחה חי ונושם. אחר כך בנינו מחשבים והזנו אותם במסדי נתונים, ואנשים - ממדעני גנטיקה ועד יועצי ניהול - נעזרו במידע, בסיכומו ובחיתוכיו. לא שונה בהרבה מכפי שזה היה בהתחלה.

כעת זה משתנה. עידן האינטרנט הביא לגילוי, יצירה ושיתוף של כל כך הרבה מידע, שנעלמת התקווה לדעת הכל. כמות הפרטים והפרטים הסותרים ותדירות העדכון וההתחדשות שלהם עברו את יכולת התפיסה והעיבוד של מוח אנושי אחד. גם תוכנה שתעזור להפוך את היצף המידע להבנה עדיין אין. היכולת לדעת - לדעת בבטחה ובאופן סמכותי, בר ציטוט ושיכול להוליד החלטה - הולכת ונעלמת. מעמדו של האדם כמי שמסוגל לתפוס פרוסה מהמציאות הולך ונשחק. מקצועות הייעוץ, והמומחים האנושיים באשר הם, עומדים להפוך לתופעה פרימיטיבית ולא רלבנטית. הם יודחו על ידי חוכמת ההמונים, ועל ידי הכישרון שבחילוץ מידע מהרשת עצמה, שהולכת ונדמית לקופסת מידע שחורה שעולה על גדותיה.

את החדשות האלה מגיש בחיוך אופטימי דיוויד ויינברגר, דוקטור לפילוסופיה מאוניברסיטת טורונטו, מרצה לאינטרנט וחבר בבית הספר למשפטים של הרווארד, ואחד האינטלקטואלים המכוננים של האינטרנט. הרבה מהתובנות שאנשי שיווק אינטרנטי דוגלים בהן יצאו במקור ממוחו של ויינברגר, ומהמסמך שלחיבורו היה שותף בסוף שנות התשעים, "The Cluetrain Manifesto".

ספרו החדש הוא "Too Big To Know" (בתרגום חופשי: "גדול מכדי לדעת"), וכותרת המשנה שלו היא "חשיבה מחדש על הידע, כעת כשעובדות אינן עוד עובדות, המומחים בכל מקום, והאדם החכם ביותר בחדר הוא החדר עצמו". הספר מציע את הרעיון שהרשת - האינטרנט והאנשים שמתחברים אליו - יודעת עוד ועוד, וכל אחד מאיתנו יודע פחות ופחות. הכיוון שאליו אנו צועדים הוא שהרשת תידמה לבסוף למוח ענקי שהוא היחיד שהידע, והבינה, נמצאים בתוכו, וכל בני האדם יישארו מחוץ לה. אנחנו נתאמץ לפשפש ולהציץ, אבל איש כבר לא יוכל להתיימר למומחיות עדכנית במשהו.

האנושות יודעת יותר מאי פעם על היקום. אבל הידע החדש לא דומה עוד למה שהיה פעם. הידע המסורתי כבר אינו נחלתנו, ולא נוכל לחזור אליו, אלא רק לפנות לרשת, ולהכיר בכך שהמילה "ידיעה" מייצגת היום בחירה מוגבלת. רק הרשת יודעת באמת.

ויינברגר נשמע כמו פילוסוף, והוא אכן כזה. אבל לאבחנותיו יש גם משמעות פרקטית. כשהוא וחבריו כתבו במניפסט שלהם, לפני 15 שנה, ש"שווקים הם שיחות", המשפט נשמע כמו מטאפורה פילוסופית. הפעילות המסחרית והמותגית במדיה החברתית דהיום מראה עד כמה מדויק, ארצי ושורשי היה המשפט ההוא. אבחנותיו העדכניות לגבי מהות הידע ויכולתנו להשתמש בו יתגלו כנראה כיישומיות לא פחות.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

15 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

15.
דעתי הפוכה מדעתו
מסקנה שלי הפוכה מזה של הפרופסור הוא אומר הוא כתב "מקצועות הייעוץ, והמומחים האנושיים באשר הם, עומדים להפוך לתופעה פרימיטיבית ולא רלבנטית. הם יודחו על ידי חוכמת ההמונים, ועל ידי הכישרון שבחילוץ מידע מהרשת עצמה" לדעתי בדיוק ההפך זה הנכון - אנשים יהיו מוצפים במידע בזמן שבמקביל יש להם פחות ופחות זמן - ולכן הם יחפשו מומחים שיחסכו להם זמן ויתנו להם בוטום ליין. זה שהמידע באינטרנט לא אומר שאנשים לא צריכים מומחים - ככל שיש יותר מידע באינטרנט הם יותר ויותר צריכים מומחים - כי קשה לברור את המוץ מהתבן. למי יש זמן או רצון, לעשות מחקר עצמאי כל פעם שהוא צריך לקבל החלטה? להתרשמותי לפחות ופחות אנשים. לפעמים אני מתבדחת שבקצב הזה אנשים יחזרו לקרוא בבריטניקה - למי בציבור הרחב יש כח ל17 קישורים יוצאים מויקיפדיה? תנו משהו עם התחלה אמצע וסוף...
טל  |  21.01.12
14.
שתי הערות על המצב הזה
1. בשנות התיכון שלי השתתפתי בחוג לאסטרונומיה במסגרת "נוער שוחר מדע"; באחת ההרצאות של האסטרופיזיקאי פרופ' גיורא שביב, הוא התייחס לגידול האקספוננציאלי בכמות הידע - לגבי היקום ובכלל - ואמר שמכיוון שהנטיה ה"התמחותית" היא לדעת כמה שיותר על כמה שפחות, השאיפה הזו יכולה להביא בסופו של דבר למצב לא רצוי של "לדעת הכל על מאומה". 2. הרבה לפני האינטרנט, טבע המשורר נתן אלתרמן את המשפט: "כי אלף אנשים בלי דעת, הם-המה דעת הקהל" וגם זה בעצם גרסה שנונה של "קול המון כקול שדי" - זה נכון באותה מידה לגבי תוצאות של בחירות, הערצת באבות ו/או סלבס, חזרה בתשובה או כל "**יזם" שתרצו (קפיטליזם, קומוניזם, נאציזם וכו'). סינכרון בו זמני של שתי התופעות הנ"ל הוא כנראה תקופה של סכנה גדולה מאד לאנושות (עם המאיה או בלי המאיה....)
21.01.12
13.
הרשת מורכבת מהמון המון פרטים...
כל פרט זה אדם. לרשת אין אינטליגנציה מעצמה, אלא היא סך כל האנשים. ומה שאנחנו בעצם מגלים פה שהידע של כולנו יחד הוא כוח עצום שכל אחד מאיתנו יכול להשתמש בו. כל אדם מביא את יחודיותו לרשת וביחד יוצרים יצירה חדשה ומאתגרת. כל החיים שלנו אנחנו כאינדידואלים מתמודדים עם סתירות, וביחד, הפוטנציאל שלנו הוא יותר גדול, ובעל הרבה יותר סיכויים לפתור את הסתירות האלה. מומלץ לקרוא את הספר "מחוברים" שבו מסבירים אחרי שנות מחקר רבות עלהכוח שלנו כשלם שמורכב מהמון פרטים.
לי  |  21.01.12
12.
הרשת לא חכמה - היא פשוט יודעת יותר מכולם
היא מאפשרת למכן תהליכים, אבל היא בטח לא חושבת בשבילנו. כשמשתמשים במנועי חיפוש אנו מגבילים את עצמנו למה שהמנועים ימצאו אבל זה בהכרח גדול בהרבה ממה שנמצא אם נחפש לבד או דרך אותם מלומדים שהם מומחים לנישה כי כאמר יש הרבה מידע. היכולת של כל אחד להיפך למומחה נובעת מזה שחיפוש המידע נהיה פשוט ורק צריך להבין אותו. לגבי יצור תובנות חדשות -שזו מהות החוכמה, כמובן שאין לרשת יכולת לעשות זאת אלא אם כן מכלילים לתוך הרשת את כל שאר המשתמשים שלה. כלומר השאלה היא אם הרשת נגמרת במשתמשי הקצה או מכילה אותם.
ניר , מרכז  |  21.01.12
11.
מה הסיבה שהאבולוציה גרמה למצב שבו כל הידע האנושי נאגר במקום אחד....?
אולי זהו רמז לרצון בורא העולם ולסיבה מדוע אנחנו כאן . . . או במילים אחרות - אולי זו תכלית הבריאה וזה היעוד שלנו בעיני בורא העולם. הוא , בורא העולם , יוצא בסוף המרויח הגדול - ולא אנחנו !!! אנו רק כלי שאיפשר אגירה של ידע אדיר ונגיש במקום אחד עם הידע הזה הוא - בורא עולם שכניראה למרות יכולותיו האדירים גם הוא מוגבל - והוא יעשה שימוש מושכל בכל המידע החדש שצברנו כאשר מאגר המידע הזה יגדל מעבר לסף מסוים , סיימנו את יעודנו ותפקידנו בעולם. פרטוש
פרטוש , מרכז  |  21.01.12
לכל התגובות