אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מי תהיה מלכת הסופר מיני? צילום: תומר הדר

מי תהיה מלכת הסופר מיני?

טויוטה יאריס, סקודה פאביה וסוזוקי סוויפט מתחרות כולן על לבם של הנהגים העירוניים - אבל מי מנצחת במבחן היופי, הנוחות והביצועים?

24.01.2012, 06:57 | תומר הדר

שוק הרכב עבר בשנה שעברה כמה וכמה תהפוכות, אך אחת החשובות ביותר הייתה צמיחת פלח השוק של מכוניות הסופר מיני. על פי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנת 2009 נמכרו בישראל 24,853 מכוניות סופר־מיני. ב־2010 עלה המספר ל־37,394, וב־2011, שבה חלה ירידה ניכרת במספר הדגמים המשפחתיים שנרכשו במיוחד על ידי חברות הליסינג, פלח מכוניות הסופר־מיני הגיע לשיא של עשר השנים האחרונות עם 42,712 מכוניות.

לאחרונה הצטרפה אל שוק זה טויוטה יאריס, אשר מיוצרת בצרפת ומצוידת בתיבת הילוכים רציפה בעלת כפתורי שליטה מגלגל ההגה. אך יאריס החדשה אינה נמצאת לבדה בשוק. מולה מתמודדות שלל מכוניות סופר מיני מאירופה וגם מיפן. למבחן זה מתייצבות מול יאריס החדשה שתי מכוניות סופר מיני וותיקות בשוק הרכב הישראלי -סקודה פאביה, אשר מגיעה למבחן כשהיא מצוידת במנוע טורבו בנפח 1.2 ליטרים ובתיבת הילוכים אוטומטית בעלת שני מצמדים, וסוזוקי סוויפט החדשה אשר מצויידת, בדומה ליאריס, במנוע בנפח 1.3 ליטרים ותיבת הילוכים אוטומטית רציפה.

טויוטה יאריס, סקודה פאבייה, סוזוקי סוויפט. פלח השוק צומח, צילום: תומר הדר טויוטה יאריס, סקודה פאבייה, סוזוקי סוויפט. פלח השוק צומח | צילום: תומר הדר טויוטה יאריס, סקודה פאבייה, סוזוקי סוויפט. פלח השוק צומח, צילום: תומר הדר

מבחן המראה

המבחן הראשון אליו ניגשת שלישיית הסופר מיני הוא מבחן המראה. יאריס החדשה, בניגוד לקודמותיה, מתהדרת במראה הרבה יותר סולידי ו"בוגר". אפילו כוחני. יש לה קו מותניים גבוה ומראה של מכונית הרבה יותר גדולה. עם זאת, קשה לומר שיאריס היא מכונית נאה במיוחד, אלא רק שמדובר במכונית שנועדה לא לעצבן לקוחות פוטנציאליים.

סקודה פאביה היא מכונית הרבה יותר נאה מן היאריס, אך עם זאת העיצוב של הפאביה, שהוצגה לפני חמש שנים כבר, אינו נחשב חדשני במיוחד ולכן אף אחד לא יסובב אחריה ראש ברחוב.

נותרה רק הסוויפט, וכאן יש מנצחת: הסוויפט היא ללא ספק המכונית הנאה בחבורה, עם גלגלים גדולים וחזית נאה. חדי עין יבחינו שהסוויפט החדשה אינה שונה במראה מן הסוויפט היוצאת, למרות שמדובר במכונית שמבוססת על שלדה שונה. בסוזוקי כנראה ידעו מדוע המראה נותר ללא שינוי.

טויוטה יאריס: תא הנוסעים המרווח ביותר טויוטה יאריס: תא הנוסעים המרווח ביותר טויוטה יאריס: תא הנוסעים המרווח ביותר

תא נוסעים

כאשר פותחים את הדלתות, התמונה משתנה. ראשית הסוזוקי: משום מה הסוויפט החדשה מרגישה ונראית כמו גרסה משודרגת של סוזוקי אלטו, מכונית אשר זולה ממנה ב-40 אלף שקל. אומנם בסוזוקי המרווחת יש שליטה מגלגל ההגה לרדיו, אך רמת הפלסטיקה הכללית, חוסר האחידות בגימור של הפלסטיק וגם תנוחת הישיבה אינם הטובים בחבורה. בנוסף, לסוויפט יש תא מטען קטן.

בסקודה קשה למצוא פגמים באיכות הגימור. למעשה, תא הנוסעים של הסקודה הוא האיכותי ביותר בחבורה הזו, אך עם זאת, גילו ניכר. כך לדוגמה קל להתבלבל בסקודה בין כפתורי בקרת האקלים ומערכת השמע. הסקודה היא גם הצפופה ביותר בחבורה הזו ולא ניתן למצוא בה שליטה למערכת הסטריאו מגלגל ההגה. עם זאת, המושבים של הסקודה הם הכי נוחים וקל למצוא בה את תנוחת הנהיגה הטובה ביותר.

האחרונה שנותרה היא היאריס, אשר מצוידת בתא הנוסעים הטוב ביותר בין המתחרות. אומנם הפלסטיקה כהה למדי, אך ניכר שהיאריס היא המכונית החדישה ביותר. יש בה שבע כריות אוויר, כוונון לגובה ומרחק ההגה ברכב המבחן, דיבורית בלוטות' מקורית, מצלמת רוורס והכי חשוב - היא מאוד מרווחת. עם זאת, לרעת היאריס נזקפת נקודה משמעותית: תא המטען שלה קטן.

סוזוקי סוויפט. כמו גרסה משודרגת של האלטו סוזוקי סוויפט. כמו גרסה משודרגת של האלטו סוזוקי סוויפט. כמו גרסה משודרגת של האלטו

ביצועים

שלוש מכוניות מיני יוצאות למבחן. המכוניות האלה יבלו כנראה את רוב זמנן בעיר, שם ידרשו לספק רמת נוחות סבירה, תאוצות חזקות וגם רמה סבירה של שקט. ראשונה הסקודה: למרות הוותק, גרסת המבחן של הפאביה מצוידת במנוע ובתיבת ההילוכים הטובים ביותר בקבוצה זו. בכל מבחן תאוצה הסקודה הקדימה את שתי המכוניות האחרות באופן משמעותי. בנוסף, ניכר שמדובר גם במכונית אשר מצוידת בדיפון ובידוד רעשים ברמה גבוהה יותר מן הדיפון שמסופק ביאריס ובסוויפט. הסקודה היא גם המכונית המהנה ביותר לנהיגה מבחינת רמת היזון חוזר מן השלדה ומן ההגה והבלמים.

עם זאת, בעולם האמיתי, פרט למבחני התאוצה היאריס אינה מפגרת אחרי הסקודה באופן ניכר. מדובר במכונית שמיוצרת בצרפת ומיועדת ללקוחות אירופיים ולפיכך, בדומה לסקודה, יודעת היטב כיצד לבלוע בורות כביש ושיבושים, הן בעיר והן מחוצה לה. עם זאת, היאריס היא מכונית יותר רועשת, הודות לגיר רציף אשר משגר את המנוע לסל"ד גבוה מאוד. אך לכך יש פיתרון: היאריס מצוידת גם במנגנון העברת הילוכים ידניים מגלגל ההגה.

ומה עם הסוויפט? ובכן, כאן שתי המתחרות עוקפות את הסוויפט ללא קושי, תרתי משמע. הסוויפט מצוידת במנוע בנפח 1.25 ליטרים ותיבת הילוכים רציפה - מדובר בשילוב שאינו מספק ביצועים נאותים. בניגוד לסוויפט הקודמת שניחנה בהתנהגות כביש ממזרית, חדה ושובבה, הדגם החדש אינו מצטיין במיוחד, לא בנוחות ולא בביצועים. זה לא שהסוויפט החדשה אינה נוחה, זה שהיא פשוט לא נוחה כמו האחרות.

סקודה פאביה. הגיל כבר מורגש סקודה פאביה. הגיל כבר מורגש סקודה פאביה. הגיל כבר מורגש

סיכום

אז מי תזכה במבחן? התשובה ברורה: את המקום הראשון לוקחת טויוטה יאריס. מדובר במכונית אשר מעניקה את החבילה הטובה ביותר בחיי היום יום הן למשפחה צעירה והן כמכונית שנייה בבית. אומנם היא לא הכי מהירה, אך יש לה תא נוסעים מאוד מרווח. היא גם מצוידת בשפע של אביזרי בטיחות שנעדרים מן המתחרות, כגון שבע כריות אוויר ומצלמת רוורס, ונוחות הנסיעה שלה אינה נופלת מזו של הסקודה.

במקום השני נמצאת הפאביה. יש לה את הביצועים הטובים ביותר, אך בעולם האמיתי, הרחק מכבישי הרי ירושלים המפותלים, ניכר שתא הנוסעים שלה כבר אינו החדיש ביותר בקטגוריה - עובדה שניכרת היטב בהנדסת האנוש, בהיעדר אבזור כגון שליטה לרדיו מגלגל ההגה שהפך לסטנדרט בקטגוריה, ובמרווח פנימי מצומצם בהשוואה למתחרות. בל נשכח את ציון מבחן הריסוק, ארבעה כוכבים, שאינו מקובל בשנת 2012. עם זאת, עדיין לסקודה יש תא נוסעים איכותי מאוד שעולה על זה של הסוזוקי.

נותרה רק הסוויפט. כל המכוניות שהצטרפו למבחן עולות מעל 100 אלף שקל, סכום נכבד לכל הדעות, ובהתחשב בחבילה שמציעה הסוויפט - הן מבחינת תא נוסעים והן מבחינת ביצועים, אפשר רק להעניק לה את המקום השלישי ולהיזכר בדור הקודם של הדגם, דור שאהבנו במיוחד הודות למנוע חזק בנפח 1.5 ליטרים והתנהגות כביש שובבה ומהנה.

טויוטה יאריס STYLE 

מחיר: 103 אלף שקל

מנוע: בנזין, נפח 1,329 סמ"ק, הספק מרבי 99 כ"ס, מומנט מרבי 12.7 קג"מ.

ביצועים: מהירות מרבית 175 קמ"ש, זינוק ל 100 קמ"ש 12.3 שניות.

צריכת דלק: נתוני יצרן 18.9 ק"מ לליטר. נתוני מבחן: 11.4 ק"מ לליטר.

בטיחות: 7 כריות אוויר, 5 כוכבים במבחן ריסוק פומבי.

קבוצת זיהום: 2

 

סקודה פאביה 1.2 TSI

מחיר: 102 אלף שקל

מנוע: בנזין, נפח 1,197 סמ"ק, הספק מרבי 105 כ"ס, מומנט מרבי 14 קג"מ.

ביצועים: מהירות מרבית 189 קמ"ש, זינוק ל 100 קמ"ש 10.2 שניות.

צריכת דלק: נתוני יצרן 15.8 ק"מ לליטר. נתוני מבחן: 10.7 ק"מ לליטר.

בטיחות: 6 כריות אוויר, 4 כוכבים במבחן ריסוק פומבי.

קבוצת זיהום: 3

סוזוקי סוויפט

מחיר: 104 אלף שקל

מנוע: בנזין, נפח 1,242 סמ"ק, הספק מרבי 94 כ"ס, מומנט מרבי 12 קג"מ.

ביצועים: מהירות מרבית 160 קמ"ש, זינוק ל 100 קמ"ש 13.5 שניות.

צריכת דלק: נתוני יצרן 17.8 ק"מ לליטר. נתוני מבחן: 12.8 ק"מ לליטר.  

בטיחות: 6 כריות אוויר, 5 כוכבים במבחן ריסוק פומבי. 

קבוצת זיהום: 3

תגיות

18 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

17.
כתבה מוזמנת
לסוויפט יש גיר אוטומטי רגיל 4 הילוכים ולא רציף, ובכול המבחנים האחרים שנערכו היא מאיצה כמו היאריס ללא רעש, בנוסף היא מצוידת יותר בכול פרמטר (4 ח"ח, קרוז קונטרול, הנעה ללא מפתח, 4 בלמי דיסק, מערכת בקרת אקלים דיגיטלית, הגה מתכוונן לעומק ולגובה ועוד), לכן היא לדעתי צריכה להיות המנצחת, מה עוד שהיא ידועה באמינותה ושמירת הערך שלה. ליאריס גיר רציף שאף אחד אינו יודע מה רמת אמינותו.
משה , אשדוד  |  10.03.12
לכל התגובות