אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": הנתבים בחיפה נהנים משכר מלא למשמרת חלקית צילום: רוני שיצר

בלעדי ל"כלכליסט": הנתבים בחיפה נהנים משכר מלא למשמרת חלקית

במשרד האוצר מעוניינים לשנות את הסדרי העבודה ההיסטוריים של הנתבים בנמל חיפה. גם בנמל אשדוד עבדו לפי אותו הסדר, אולם הוא הופסק ב־2011. נמל חיפה: אנחנו עובדים על פי ההסכמים שבתוקף

26.01.2012, 06:57 | נעמה סיקולר

במשרד האוצר בודקים כיצד ניתן לפעול מול הנהלת הנמל כדי לשנות את סדרי העבודה שמאפשרים לנתבים בנמל לעבוד משמרות חלקיות אך לקבל תגמול מלא כאילו עבדו משמרת מלאה, כך נודע ל"כלכליסט".

סידור העבודה, שהיה נהוג גם בנמל אשדוד ועדיין מתקיים כיום בנמל חיפה, הוא פרי של הסכמי עבודה היסטוריים שנחתמו לפני שנים רבות, עוד בתקופת פעילות רשות הנמלים. במסגרת סידור העבודה הנתבים משובצים למשמרות בזוגות אולם בפועל הנמל מאויש, לפחות בחלק מהמשמרת, בידי נתב אחד. למרות זאת, שני הנתבים מקבלים תגמול מלא בגין אותה המשמרת.

בנמל חיפה נוהגים לחלק את המשמרת בין שני הנתבים, כך ששניהם נמצאים בנמל במהלך חלק מהמשמרת, אך לא בכולה. בנמל אשדוד הנוהג שהופסק בידי הנהלת הנמל היה שנתב אחד בלבד מתייצב למשמרת והנתב השני נמצא בכוננות בביתו ומגיע רק במקרה הצורך.

באשדוד שני הנתבים נוכחים

 

בסוף 2009 החליט מנכ"ל נמל אשדוד, שוקי סגיס, לחייב את שני הנתבים המשובצים למשמרות ולא רק אחד מהם להיות נוכחים בנמל בכל שעות המשמרת. בעקבות הדרישה הזו התגלע סכסוך בין הצדדים והם פנו בהסכמה למוסד לבוררות, פסק הבוררות קבע כי מחובתם של שני הנתבים לאייש את הנמל במשך כל שעות המשמרת.

יחד עם זאת, פסק הבורר קבע כי מכיוון שהנוהל הזה התקיים במשך שנים ללא פעולה מספקת מצד הנמל ויצר ציפיות אצל הנתבים ביחס לסדרי עבודתם, הם יפוצו במענק בגובה שלושה חודשי משכורת.

בנמל חיפה לעומת זאת, עדיין נמשך הסידור הקודם והנתבים עובדים חלקי משמרות בלבד. הנמל הוא חברה ממשלתית הכפופה לפיקוח רשות החברות ושכר העובדים מפוקח על ידי הממונה על השכר במשרד האוצר.

בעקבות ההחלטה הנוגעת לנמל אשדוד יבחנו במשרד האוצר אם וכיצד ניתן לפעול מול הנהלת הנמל כדי שזו תשנה את סדרי העבודה בנמל לפי הרציונל שהתווה פסק הבורר. כלומר שני הנתבים ישהו בנמל במשך כל המשמרת שבגינה הם מקבלים שכר.

משכורת של 66 אלף שקל

תפקיד הנתב הוא להכניס את האוניות אל הנמל. הנתבים נוטלים את הפיקוד על האונייה במקום רב החובל ואחראים על קשירתה לאונייה גוררת ועל תמרונה בתוך הנמל. בהכשרתם הנתבים הם רבי חובלים בעלי ניסיון רב והם נמנים גם עם צמרת מקבלי השכר של המגזר הציבורי. על פי דו"ח הממונה על השכר מחודש אוקטובר האחרון התמקמו למשל שלושה נתבים ברשימת חמשת מקבלי השכר הגבוה בנמל עם שכר ברוטו של 61-66 אלף שקל. לפי הדו"ח, השכר הממוצע של עובדי הנמל הוא 24.8 אלף שקל.

מנמל חיפה נמסר בתגובה: "חברת נמל חיפה פועלת על פי ההסכמים שבתוקף, ותמשיך לפעול בהתאם להנחיות הרשות לחברות ממשלתיות והממונה על השכר במשרד האוצר".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי הנושא נמצא בבדיקה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



21 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

21.
צרות עין ובורות
גם ע"פ הכתבה, הנתבים אינם גנבים ולא שודדים. הם עובדים ע"פ הסכמי עבודה תקפים. אנשים רבים לא יודעים מהו נתב ומהי עבודתו, גם עיתונאים מגלים המון בורות. צאו ולמדו מהו שכרו של נתב במדינה אירופית ממוצעת. תתפלאו ותמצאו לא רק ששכרו גבוה יותר מנתב ישראלי אלא גם שסדרי העבודה שלו די דומים לזה של הישראלי. אכן טייס אחראי לחייהם של כ- 500 נוסעים בג'מבו, נתב שהוא רב חובל, אחראי לחייהם של 5000 נוסעים באוניית נוסעים. תלמדו לפרגן לאנשי מקצוע מהשורה הראשונה.
לשים דברים על דיוקם  |  27.01.12
20.
ל5 .... במקרה אבי היה ימאי (chief engineer)
ואני קצת מכיר את הנפשות הפועלות והכשרתם. ולתת ("לשלם" זה שנותנים תמורה מלאה) ל-נתב שכר של 60K+ לא מתקבל על הדעת. אין פה השוואה לטייס (שאחראי על 400 אנשים) ואם בהשוואות עסקינן למה שלא תשווה לרופא (מומחים מרוויחים לרוב 20-30K אחרי משמרות) שאחראי על החיים שלי ושלך לפחות פעם אחת? הדרך בה הנתבים פועלים גורמת לך לסלוד מהמחשבה על כל צ'ופר סטייק כזה או אחר !
סטודנט במיל.  |  26.01.12
לכל התגובות