אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
 זליכה, פישלת צילום: אוראל כהן

זליכה, פישלת

כשבוחנים לעומק את המלצותיך "להסדרת ענף הרכב הישראלי" עולה תמונה עגומה למדי, של שורה של המלצות בלון, שכנראה שלא יעברו בחודשים הקרובים את מכשול הכנסת

28.01.2012, 08:21 | תומר הדר

ירון זליכה שלום.

מאז חודש ספטמבר האחרון, כשמשרד התחבורה הודיע על הקמתה של "ועדת זליכה להסדרת ענף הרכב הישראלי" עקבתי רבות אחרי פועלך ואחרי פעילות הוועדה. אני חייב להודות שבדומה לרבים וטובים אחרים, גם אני פיתחתי לא מעט ציפיות לגבי מסקנותיה של הוועדה ויכולתה להשפיע על שוק הרכב הישראלי.

בוא לא נשלה את עצמנו: שוק הרכב הישראלי הוא שוק מעוות. מחירי המכוניות המשפחתיות מתואמים, שוק רכבי היוקרה נטול כל פרופורציה, המיסוי שמוטל על מכוניות חדשות הוא שערורייתי והמימדים של תופעת הליסינג, השימוש במכוניות מזהמות והיעדרה של תחבורה ציבורית הופכים להיות מדאיגים.

גם אני קראתי בעיתונות את הכותרות אשר מבשרות שהוועדה שברשותך תביא לענף הרכב הישראלי שינוי אמיתי. אך מסקנותיה הסופיות של הוועדה, שחשפנו בשבוע שעבר לפני שהגיעו לידיו של שר התחבורה מעלות לא מעט שאלות, שאני חייב לשאול כאזרח של מדינת ישראל שמצפה באמת ובתמים שמשרד התחבורה יקל ולו במעט את חייו.

אני מודה, גם אני מתקרב לגיל ארבעים ומתקשה להבין מדוע במדינת ישראל הנאורה כנראה שלעולם לא אוכל להרשות לעצמי מכונית משפחתית חדשה מהניילון, חלום רטוב של אנשי מעמד הביניים. אגב, זה לא רק אני, אני חושב שיש הרבה ישראלים כמוני. ומסקנותיה של הוועדה כנראה לא ישנו את חיינו במאום.

סוכני הייבוא האישי הרוויחו בגדול

 

נתחיל במסקנות לגבי הייבוא האישי: אין ספק שכאן סוכני הייבוא האישי הרוויחו בגדול. סוף סוף הם יקבלו מעמד חוקי ויוכרו כסוכני יבוא רכב לכל דבר. תנאי הקבלה להפוך לסוכני יבוא אישי הם פשוטים למדי: היעדר עבר פלילי והעמדת ערבות בגובה של חצי מיליון שקל, סכום שכל אזרח שמחזיק במכונית מרצדס חדשה בביתו יכול לגרד בלי בעיות.

יתרה מזאת, כל אזרח יוכל לייבא ארצה מהיום שתי מכוניות בייבוא אישי מדי שנה וגם למכור אותן. האם ההקלות הללו שינתנו לסוכני הייבוא האישי ישדרגו את איכות חיי הישראלי הממוצע? התשובה היא לא. רובן המכריע של המכוניות החדשות שמגיעות ארצה בייבוא אישי הן מכוניות מדגמי יוקרה: מרצדס, ב.מ.וו, אאודי וג'יפ ולא מכוניות משפחתיות מדגמים עממיים.

אתה, מר זליכה, ציינת בנאום בשבוע שעבר שהוועדה גילתה שייבוא מקביל של מכוניות משפחתיות לישראל אינו כדאי מכיוון שמחיריהן של המוניות המשפחתיות שנמכרות בישראל ומיובאות על ידי היבואנים הוותיקים נחשבים לתחרותיים מאוד. האם אני, כאיש מעמד ביניים ממוצע, ארכוש מכונית בייבוא אישי? כנראה שלא. האם אצליח לגייס את ההון אשר נדרש כדי לייבא ארצה את אותן שתי מכוניות בייבוא אישי? התשובה היא לא.

אי אפשר שלא לתהות גם מה עומד מאחורי ההנחיה שמאפשרת לכל אזרח לייבא ארצה שתי מכוניות בשנה ולמכור אותן לאחר הגעתן לישראל. מדובר בתקנה שלמעשה הופכת כל אזרח בעל הקשרי המתאימים לסוכן רכב קטן, וברור לנו שרוב אזרחי מדינת ישראל לא יכולים לעשות זאת, רק אלה שמצוידים בקשרים ובכסף. בכלל, קשה שלא לתהות מה עומד מאחורי שורה של מסקנות ועדה שנועדו להיטיב אך ורק עם סוכני הייבוא האישי.

איך אפשר להוזיל את המכונית?

 

ומה בנוגע להוזלת המכוניות? ובכן, כדי להוזיל את מחירי הרכב החדש בישראל צריך לנקוט במספר צעדים. הראשון שבהם הוא הוזלה של מסי הקניה הגבוהים שמוטלים על מכוניות חדשות. אך הוועדה כלל אינה מטפלת בנושא במסקנותיה, זאת למרות הצהרות של שר התחבורה על טיפול בנושא המיסוי.

אפשרות שנייה היא פתיחה של השוק לייבוא מקביל ותחרות, אך בשבוע שעבר, בניגוד לכל ההצהרות שהצהיר שר תחבורה ישראל כץ בשנים האחרונות, על נחיצותו של יבוא מקביל לישראל, הודעת שהוועדה בדקה ת התחום והייבוא המקביל לא ישנה את שוק הרכב באופן משמעותי.

ומה לגבי הגבלת נתח השוק של יבואני הרכב? ובכן, ברור לשנינו שמדובר בתקנה שלא תעבור את שלב החקיקה. ואם היא תעבור, המקסימום שהיא תעשה הוא ליצור הגמוניה חדשה של יבואני רכב שבה היבואנים החזקים יהיו אלה שמייצגים מכלול של יצרנים עולמיים. ובל נשכח כמובן שאם יבואני הרכב יצטרכו לסבול מנתח שוק מוגבל מלאכותית, הם יפעלו בדרך ההגיונית ביותר כדי לשמר את רווחיותם: העלאת מחירים. וכך החלום על מכונית משפחתית יתרחק עוד יותר.

שורה של המלצות בלון

 

ומה עם מחזיקי הרכב הצמוד? גם כאן יש לך פיתרון שאינו ישים. על פי מסקנות הוועדה, שווי השימוש יקבע לפי המחיר בו נמכר הרכב לחברת הליסינג. מי כמוך יודע שתקנה שכזו, בה יבואני הרכב וחברות הליסינג נאלצים לחשוף את ההנחות שהם מקבלים, לעולם לא תעבור את הכנסת.

גם הדרישה לקבוע את שווי השימוש לרכב צמוד לפי ערכו בשנה השנייה והשלישית לעולם לא תעבור את אנשי האוצר, שיסרבו לוותר על ההכנסה. אז בסופו של דבר, אחרי שבוחנים לעומק את המלצותיך עולה תמונה עגומה למדי, של שורה של המלצות בלון, שכנראה שלא יעברו בחודשים הקרובים את מכשול הכנסת ועוד כמה המלצות, זניחות למדי, שיטיבו עם מי שירצה לרכוש ב.מ.וו חדשה או מרצדס בייבוא אישי.

תגיות

17 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

16.
זליכה לא פישל, פישל מי שמינה אותו - האיש שאחרי האחרון שהייתי קונה ממנו מכונית משומשת
למה צריך ועדה כזאת אם הדברים כל כך ברורים, סיבסוד התחבורה הציבורית יגרום לאנשים להשתמש בה יותר. הורדת מיסים ממכוניות חדשות תצעיר את גיל הרכבים על הכביש לטובת פחות זיהום ויותר בטיחות. הפחתת מיסוי על הדלק תביא לרכישת מכוניות משפחתיות בטוחות ולא קופסאות קטנות שלא שורדות תאונה קלה, ומה יעשו בלי הכסף מהמיסים ומהסיבסוד- זאת הכלכלה, כשיש יותר כסף => קונים יותר => יותר מע"מ, יותר עסקאות, יותר חסכון לפנסיה, פחות מינוס בבנק => כלכלה יותר בריאה + אזרחים יותר מרוצים
אביב  |  30.01.12
15.
זה לא שהוא פישל
זאת המציאות בה הוא נמצא, מש האוצר בחיים לא יוותר על הכנסות מהענף ז"א לא יורידו מיסים עד שאנשים לא יפסיקו לקנות מכוניות החדשות. ו מר ישראלי יקנה, יקטר אבל יקנה ירון מנסה קצת לשפר נושא אבל הוא מוגבל בכוחו ומשמש יותר כי כלי ולא כי שופט ליסינג- לא מעלים חזק כי זה יפגע גם בתקציב המדינה (אלא עובדי המדינה וצבא שנוסעים בליסינג לא משלמים זקיפת המס אלא מדינה, ז"א אנחנו המשלמי המיסים) יבואנים - מצד 1 לחוציפם ע"י ליסינג, מצד שני חייבים רווחים, OECD - כבר אמרו להם, לא יורידו מס רכישה, שיקנו מכוניות 1L ידיניות אבל כן צריכים לעלות מיסים למכוניות יוקרה אי אפשר לאזן הורדת מס רכישה במחירי בלו כי מי שיפגע אלו שכבות החלשות ללא רכב כי מחירי הסחורות יעלו (בדומה לחשמל ומים ) פלונטר, עד שכל יראלי לא יוותר שנה 1 על הרכב הפרטי שלי לא יקרה שום דבר, וזאת כמובן אוטופיה
arie , centre  |  29.01.12
לכל התגובות