אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מגה-iTunes: תנו לנו לשלם צילום מסך: Megaupload

מגה-iTunes: תנו לנו לשלם

הפיראטיות לא תחוסל על ידי סגירת שירותים כמו מגה־אפלוד, אלא באמצעות חנויות מקוונות שיאפשרו לגולשים להוציא כסף על התוכן שהם אוהבים

27.01.2012, 10:17 | עומר כביר

שיתוף הקבצים ברשת נמצא בימים אלו תחת אחת המתקפות הגדולות בתולדותיו. כוחות אכיפת חוק מכמה מדינות ערכו בשבוע שעבר מבצע מתואם שבמסגרתו סגרו את פעילות אתר ההורדות הגדול בעולם מגה־אפלוד, עצרו את מפעיליו הממתינים כעת להסגרתם לארה"ב, והחרימו נכסים בשווי מאות מיליוני דולרים.

המהלך יוצא הדופן בחריפותו הביא להתפרצות תגובות מצד כל הגורמים המעורבים: אתרים דומים שנכנסו לעמדת מגננה, גולשים שהביעו מחאה על סגירת האתר, ויצרניות תוכן שסימנו וי גדול של ניצחון. אבל אם מישהו חשב שלסגירת מגה־אפלוד תהיה השפעה מהותית על הפיראטיות ברשת, הוא צפוי לאכזבה מרה.

אתרי ההורדות הישירות אולי עברו לעמדת מגננה, וחלק אף חסמו אפשרויות שיתוף או כניסת משתמשים מארה"ב, אך רובם ממשיכים לתפקד כרגיל. אמצעי השיתוף האחרים, ובראשם ביטורנט ואימיול, גם הם ממשיכים לספק לגולשים שלל סרטים, סדרות, שירים ומשחקים. הדבר לא צריך להתקבל בהפתעה. ניסיון העבר מלמד אותנו שכל המאמצים שנעשו עד עתה לסגירת שירותי שיתוף קבצים, כמו נאפסטר או שירות הטורנטים פיראט־ביי, לא רק שלא הביאו לירידה בהיקף ההורדה, אלא אף אולי לעלייה בו בעקבות יצירת מודעות.

ובכל מקרה, אין שום הוכחה ודאית שהורדת קבצים פיראטית פוגעת ביצרני תוכן, או שהאפשרות להוריד קבצים בצורה לא חוקית מונעת רכישת מוזיקה חוקית. לפי דו"ח שפורסם השבוע מטעם ארגון IFPI, המאגד חברות מוזיקה מכל העולם, ב־2011 נרשמה דווקא עלייה של 8% במכירות מוזיקה דיגיטלית, והן הגיעו להיקף של 5.2 מיליארד דולר.

הסיבה העיקרית לגידול, לפי הדו"ח עצמו? לא מלחמת חורמה בפיראטים, אלא כניסת חנויות מוזיקה דוגמת iTunes ליותר מדינות. וזו, צריכים להבין יצרני התכנים, היא התשובה האמיתית לפיראטיות. מרבית הגולשים כבר הוכיחו שאין להם בעיה לשלם על תכנים ברשת, אם רק מביאים להם את התכנים הללו בצורה נוחה ובמחיר סביר, ודואגים כמובן שהם יהיו מעודכנים ואטרקטיביים.

  , איור: יונתן וקסמן איור: יונתן וקסמן   , איור: יונתן וקסמן

אם יצרני התוכן רוצים להנחית מכה אמיתית על הפיראטיות ברשת, כל שהם צריכים לעשות הוא לפתוח שירותים דוגמת אייטיונז, ספוטיפיי, נטפליקס ואחרים לכל מדינה בעולם. הגולשים כבר ינהרו לשם, ויעשו בשבילם את שאר העבודה.

הדבר נכון במיוחד לשוק המקומי, שבו כמעט אין אפשרות להשיג ברשת תוכני וידיאו או מוזיקה איכותיים ועדכניים. השחקן המשמעותי היחיד בתחום הווידיאו, Orange VOD, נסגר לאחרונה לאחר קרוב לשלוש שנים שבהן הפעיל שירות עם שימושיות בעייתית ותכנים ישנים ולא מלהיבים. ארגונים מקומיים מנהלים באחרונה מתקפה דומה על אתרי הורדות, ובנובמבר הביאו לסגירתו של אתר הורדות.נט. אם במקום זאת הם היו משקיעים בפתיחת חנויות דמויות iTunes, אפשר להניח שהיו זוכים להצלחה גדולה יותר.

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
דוגמא לחוסר ההגיון שבשוק - בעיה שכולה הבנת התימחור מצד בעלי התוכן
מנוי כבלים או לוויין עולה משהו בסביבות ה-300 ש"ח לחודש (לעיתים פחות). מנוי כזה מספק 5 ערוצי סרטים ו-3 ערוצי סדרות מתורגמים. כלומר ניתן לראות בהם ביממה משהו כמו 200 סרטים וסדרות חדשים ברובם (מספר משוער לצורך הדיון). כלומר 200 כפול 30 = 6000 סרטים וסדרות לחודש = 5 אגורות לסרט/סידרה. עכשו תראו לי אתר מקומי של בעלי זכויות על תוכן, שמציע סרט או סידרה חדשים, במחיר כזה. זו הבעיה, והיא כולה בראש של בעלי הזכויות האלה. אפילו אם הם יצעו את החומרים האלה ב-10 אגורות (הורדה לתקופה מוגבלת או חד פעמית כמובן), הם ירוויחו יותר. יש להם בעיה עם הבנת מהות השוק. מישהו צריך ללמד אותם כלכלה.
gus  |  28.01.12
4.
הפתרון: שירות אייטיונס, הולו ונטפליקס חוקי בישראל ובכל מדינה
עומר כביר צודק ב - 100%. האולפנים ויצרניות התוכן לא לומדים את הלקח אל אייטיונס שאנשים מוכנים לשלם בשביל תוכן. אם היו מבינים את זה, כבר מזמן היה אייטיונס, נטפליקס והולו בישראל ובמדינות נוספות שעדיין אין בהן את השירותים הללו.
ג'ף , תל אביב  |  28.01.12
3.
מסכים עם 1 יחד עם זאת קשה לי להאמין שיצרן תוכן אמיתי יכול להרוויח ממכירת שיר ב1 דולר
או משחק מחשב ב10 דולר (מהכבדים) או סרט ב4-5 דולר, נשמע לי שזה לא משתלם ליצרן. מי שקונה את הסרט בחנות משלם כאילו על איזה 4 שהורידו (סתם תיאורטית). אבל אולי בעתיד עלויות היצור יהיו נמוכות יותר (כן בטח) ואז ישתלם להם בכל זאת להפסיד אבל פחות :P
28.01.12
לכל התגובות