אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

מרצדס ML: לא מעגלים פינות

עם התנהגות כביש מצוינת ודילוג קליל מעל השלוליות בכביש 6, מרצדס ML מתברג בצמרת רכבי השטח היוקרתיים

29.01.2012, 23:31 | תומר הדר

כשארובות השמים נפתחות, כביש 6 בכיוון דרום מוצף תוך שניות. בתפריט: גשם עם ברד. בנתיב השמאלי, ממש ליד גדר ההפרדה, נקוות שלוליות בעומק של כמה סנטימטרים שמאיימות לבלוע את הגלגלים השמאליים של כל נהג שיהיה מספיק טיפש להיכנס אליהן. התופעה נקראת אקוואפליינינג.

הנה ההסבר: שכבה של מים, בכמות שצמיגי הרכב אינם מסוגלים לנקז, נקווית בין הצמיג לכביש, והרכב מתחיל לרחף כמה מילימטרים מעל המים. במהירויות של כביש שש זה לא נעים. סיבוב של ההגה לא עושה הרבה. גם לא לחיצה היסטרית על הבלמים. רק נשימה עמוקה, כיבוי של המוח, והרפיה אטית ומדודה מדוושת התאוצה. אם השלוליות נקוות רק תחת הגלגלים בצד אחד, הרכב ייכנס מהר מאוד לסבסוב אלים ויעוף מכביש שש לעזאזל. למרצדס ML אין בעיות כאלה, הוא לא מוטרד מזוטות כאיתני מזג האוויר.

מרצדס ML הוא סוג של אייקון חרישי ומאיים. הסיבה לכך היא שאנשי מרצדס היו הראשונים שהבינו שאפשר להוריד מותגי יוקרה לשטח, גם אם בפועל אף אחד לא ממש יורד איתם לשטח. היישום פשוט מאוד: שלדה אחודה כמו של מכונית נוסעים, מנועים כמו של מכונית נוסעים, מראה משפחתי שיבהיר לכולם שמדובר בבן דוד רחוק של מכוניות הכביש של מרצדס ולא חס וחלילה ברכב עבודה קשוח, וקדימה לכביש. עובדתית, זה הצליח. עד היום נמכרו מעל 1.1 מיליון מרצדס ML ברחבי העולם, כאשר השוק העיקרי של רכב הכביש־שטח הגרמני היה, איך לא, בארצות הברית. אולי זוהי הסיבה שבמרצדס החליטו לייצר את ה־ML דווקא בארצות הברית, באלבמה.

בחזרה לישראל: שוק רכבי היוקרה הישראלי הוא שוק סבוך מאין כמוהו וכדי להבין את הדינמיקה אשר פועלת בו צריך להתחשב בכמה גורמים. ראשית, היקף השוק עצמו. אם חשבתם שבמדינת ישראל שנת המחאה עשתה משהו לרוכשי מכוניות היוקרה, אז טעיתם. חלק ניכר ממותגי היוקרה אפילו רשמו עלייה במכירותיהם. אם בוחנים את טבלת מסירות הרכב מגלים שלמעשה בשנה האחרונה חלה עלייה ניכרת במכירותיהם של רכבי שטח, סממן סטטוס מובהק: מ־16,440 רכבים ב־2010 ל־18,231 רכבים ב־2011. אך המכירות של רכבי השטח של מרצדס דווקא הידלדלו מ־150 ב־2010 ל־133 בלבד בשנת 2011. הסיבה לכך אינה קשה לפענוח: מרצדס ML מיוצר בארצות הברית ולכן הוא מותר ביבוא אישי.

מרצדס ML. איכות חומרים מצוינת מרצדס ML. איכות חומרים מצוינת מרצדס ML. איכות חומרים מצוינת

חזית ספורטיבית

 

בחזרה לכביש 6. בין נהגי ישראל שמשתהים בנתיב השמאלי, בלי שום סיבה נראית לעין, יש קוד מוסכם: מהנתיב השמאלי זזים רק בשביל רכב שטח גרמני, עדיף בצבע שחור. מעניין למה. אך מרצדס ML מן הדור החדש מאוד רוצה שלא נחשוב חלילה שמדובר ברכב שטח גדול ומאיים. יש לו חזית דומה לזו של מכונית הספורט מרצדס SLK, חמוקיים עגלגלים שנועדו לשבור את הזוויות החדות וחלק אחורי שמזכיר יותר מכונית משפחתית מרכב שטח.

האמת? לא הצליחו לעבוד עלינו. ML עדיין נראה גדול. הוא תופס 4,803 מילימטרים של כביש לעומת 4,788 מילימטרים בדגם הישן. יחי ההבדל הקטן. מבפנים, ה־ML הוא מרצדס, לטוב ולרע. לרע, כי רק במרצדס מצליחים להכניס לידית אחת את מערכת השליטה לאיתות ולמגבים וגם למקם אותה בסמוך לידית שאחראית לבקרת המהירות. אז לפעמים, כשמתכוונים לפנות שמאלה גורמים לבקרת המהירות קצת להשתגע. אבל זה לא נורא, לזה אפשר להתרגל. לטוב: כל השאר. במרצדס מייצרים תאי נוסעים מעולים וה־ML אינו שונה. איכות החומרים מצוינת, המשטחים רכים אך מורכבים ללא דופי, הסטריאו מרטיט ושדה הראייה מצוין.

לא מדובר בזוטות. לא כל יצרן רכב מסוגל לייצר מנוע שיישמע חייתי אך מרוחק. ממשק שיהיה עשיר, אך גם ברור והגה שמהווה המשך ישיר של כפות הידיים. עם זאת, לתא הנוסעים של מרצדס חסר משהו. משהו שיש באאודי ואין בב.מ.וו: שמחת חיים. אולי זה בגלל הפלסטיקים הקודרים. אולי זה סתם אני.

המסה לא מורגשת

 

סוף כביש 6. יער להב. שבילים מהירים, מטעי גפנים, דשא חלקלק. ML אוכל הכל. הסוד הוא בכפתור. זה שמרים את המרכב. במקום קפיצים רגילים יש ל־ML מערכת של כריות אוויר, ממולאות באוויר משובח של יער להב. בחוץ הנוף טס, בפנים לא מרגישים כלום. ML הוא רכב כבד — 2.1 טונות, אבל בשבילים המסה הניכרת שלו בקושי מורגשת. עצירה מהירה. תה. עוגיות. חותך את יער להב מהר בכיוון לכיש ובחזרה לגשם של כביש 6. ל־ML יש מנוע ידידותי לסביבה, כך טוענים במרצדס לפחות.

306 כוחות סוס מייצר המנוע הזה, שידידותי לסביבה. מדובר במנוע חלק להפליא, אך במפתיע, ישנם רגעים שבהם נדמה שהמנוע הזה יכול בהחלט להיעזר בעוד כמה סוסים גרמניים חסונים. ברגעים האלה אפשר לעבור לשליטה ידנית בתיבת ההילוכים, עם ידיות ההעברה שמאחורי ההגה. אז ה־ML מתעשת וטס. כמו בשטח, גם בכביש, ML לא מרגיש גדול, להפך. הוא מרגיש כמעט אינטימי. זה לא רכב שטח שמנתק את הנהג ממה שמתרחש תחת הגלגלים, ומעביר את המידע בכמויות מדודות. מחד, ההגה אינפורמטיבי והבלמים מצוינים. מאידך, המידע אף פעם לא זורם בכמויות שיטרידו את שלוות הנהג.

בחזרה לכביש 6: בנתיב השמאלי עדיין עושים כבוד. ובצדק, ML הוא רכב שטח מרשים שאינו מתפשר במילימטר על האיכויות המוכרות של מרצדס, נסיעה שקטה, התנהגות כביש הדוקה, תא נוסעים איכותי והקפדה מרשימה על פרטים.

מרצדס ML

מנוע: בנזין, נפח 3,498 סמ"ק, הספק מרבי 306 כ"ס, מומנט מרבי 37.7 קג"מ

ביצועים: מהירות מרבית 235 קמ"ש, זינוק ל־100 קמ"ש: 7.6 שניות

צריכת דלק: נתוני יצרן 11.7 ק"מ לליטר. נתוני מבחן: 7.6 ק"מ לליטר

בטיחות: 6 כריות אוויר, 5 כוכבים במבחן ריסוק פומבי

קבוצת זיהום: 12

מחיר: 535 אלף שקל

תגיות