אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קדמי: ועדת המזון תתערב בשיקולי הסחר של רשתות השיווק צילום: כפיר סיון

קדמי: ועדת המזון תתערב בשיקולי הסחר של רשתות השיווק

בכנס של תנועת המושבים אמר קדמי שיפעל לחייב רשתות להחזיק מוצרי בסיס זולים נוסף על המותגים היקרים, ויבחן אפשרות לחיוב הקצאת שטחי מדף לספקים קטנים ובינוניים

30.01.2012, 20:47 | טל ליטמן

"הוועדה בראשותי תטפל בריכוזיות ובתחרותיות במשק על ידי חקיקה, עד לכדי התערבות גסה בשיקולי הסחר והשיווק של הרשתות" - כך אמר היום (ב') מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, בכינוס הוועדה החקלאית של תנועת המושבים בנוכחות ראשי ענפי החקלאות שנערך בבית תנועת המושבים.

"ניתן לקבוע לרשתות השיווק ש-20% משטחי המדף שלהן יוקצו למוצרים תוצרת עסקים קטנים ובינוניים", נתן קדמי דוגמא, והוסיף כי "אלה שאלות לא פשוטות אליהן שותף כמובן גם הממונה על ההגבלים העסקיים".

"בכוונתנו לפעול לפרסום שבועי של סקר מחירי מוצרים בסיסיים על בסיס גיאוגרפי על מנת להגדיל את השקיפות בענף המזון", אמר קדמי והוסיף כי יפעל לחייב את רשתות השיווק להחזיק מוצרי בסיס זולים בנוסף על המותגים היקרים. "לא סביר בעיני שרשת שיווק, שאזל בה המלאי או שבחרה להעלים חלק ממנו, תמנע את זכות הבחירה הבסיסית מהצרכן", הוסיף קדמי.

קדמי שיתף את המשתתפים בערכים המובילים את מדיניותו בתחום הייבוא בענף המזון, שמירה על סטנדרט גבוה והגנה על הייצור המקומי, וציין כי בתחום החקלאות הטרייה כמעט ולא נגעו במכסים. בהקשר זה ציין צבי אלון, מנכ"ל מועצת הצמחים, כי המדד האחרון עלה ביותר מ-2% בעוד הפירות והירקות ירדו ב-13%, ואמר: " המדינה לא תומכת בחקלאות ולא מסבסדת אותה ולכן קשה לחקלאי הישראלי להתחרות בחקלאי העולם. עלות גידול תפוח עץ בעבור חקלאי בבייג'ין עומדת על 2 שקלים בלבד, בעוד בישראל היא 3.5 שקלים. אין באפשרותנו לייצא לשווקים כדוגמת הודו וסין".

עוד הוסיף אלון: "תמוה בעיני כי העיסוק של משרד התמ"ת מתמקד בתחומי התעשייה והתעסוקה בלבד ומזניח את התחום השלישי שבטיפולו: תחום המסחר. המסחר הוא בין המרכיבים העיקריים שמכבידים על כיסו של הצרכן ובאפיק זה מיובאים מוצרים רבים ללא מכס, בעלויות נמוכות ובשולי רווח עצומים".

מאיר צור, מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, טען כי התנהלות רשתות השיווק שערורייתית וכי פערי התיווך בין החקלאי לצרכן מופקעים. "מדוע תפוח שבעבורו מקבל החקלאי 3 שקלים בלבד לקילו, נמכר לצרכן הסופי ב-12 שקל לקילו? לצערי יהיה קשה להגיע לכלכלה סבירה שעה שהרשתות מחזיקות את השוק", הטיח בקדמי.

"שתפו אותנו בתהליכים", ביקש צור. "כך נבטיח יחד הישגים למשק הישראלי מחד ושמירה על הייצור המקומי מנגד". בסיומו של הדיון הסוער הוחלט על הקמת "שולחן עגול" משותף לנציגי משרד התמ"ת ונציגי החקלאים, אשר יידון בסוגיות שעל הפרק.

תגיות