אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מחירי המוצרים עלו, החרדים סבלו פחות צילום: עמית שעל

מחירי המוצרים עלו, החרדים סבלו פחות

סטור נקסט מציגה ממצאים של מדד חדש, המתבסס על בדיקה של מחירי 25 אלף מוצרים. מהבדיקה עולה זינוק חד במחירים ב־2011 לעומת השנתיים הקודמות

31.01.2012, 09:49 | גיל קליאן

חברת המידע השיווקי סטור נקסט השיקה מדד מחירים העוקב אחר סל משוקלל של מחירי המוצרים בסופרמרקטים. המדד נועד לענות על המצוקה של הלקוחות העיקריים של החברה - יצרני המזון ומוצרי הצריכה - שמצאו את עצמם בעיצומה של מחאה חברתית בקיץ האחרון, ללא כלים מסודרים ואמינים להציג מה באמת קרה למחירי המוצרים שלהם.

מטשטשים את הכאב הכובע הכפול של מוזי ורטהיים מדד סטור נקסט מעלה את השאלה האם קיומו יעזור לחברות המזון "לנהל" טוב יותר את המחאה הבאה גיל קליאןלכתבה המלאה

תחת השאלה האם כעת יצרנים יוכלו להתמודד טוב יותר עם המחאה הבאה, הציגה אתמול (ב') החברה את נתוני המדד הכוללים 25 אלף מוצרים המשוקללים לפי השפעתם על הסל הכולל, וזאת מבלי להציג נתונים על מוצרים פרטניים. החברה הסבירה כי הסל נועד לדמות קנייה שבועית ממוצעת של משק בית ממוצע בישראל, מבלי לתת למוצרים יקרים מהממוצע או זולים מהממוצע להטותו. המדד גם מבקש לשקלל את הפורמטים השונים שבהם נעשו הקניות, במקביל למעקב אחר מחיר ממוצע בקטגוריה לפי המידע המתקבל מקופות הרשתות. בכך מקווה החברה לתת מענה לבעייתיות בשיטות מדידה אחרות.

על פי המדד, מי שחשב שסיום מבצעי החגים הביא לייקור של עשרות אחוזים בסל הקנייה המשפחתי הממוצע - טועה. מדד המחירים של סטור נקסט מעיד כי מינואר 2008 ועד ינואר 2011 התייקרו מחירי הסל המשפחתי הממוצע ב־7.8% בלבד. עם זאת, מינואר 2011 זינקו המחירים ותדלקו את תחילת המחאה החברתית עם עלייה של 4.5% עד יוני. מבצעי החגים הביאו לירידה גדולה במחירים, אך גם עם המבצעים האגרסיביים מחירי הסל המשפחתי בחגים היו גבוהים ב־1.1% לעומת המחירים בינואר 2011. אז כמה המחירים עלו מסיום מבצעי החגים ועד סוף השנה? לפי סטור נקסט מדובר ב־1.9% בלבד.

ההתייקרויות ב־2011 היו חריגות. בסטור נקסט הגדירו את 2008 כשנה הבסיסית למדידה, ולפיה המחירים עלו ב־1% ב־2009, ב־1% נוסף ב־2010 והוסיפו לא פחות מ־4.3% ב־2011.

 

מחיר המזון עלה יותר מהטיפוח

עוד מגמה שעולה מהמדד היא שמחירי המזון והמשקאות עלו ב־2011 ב־5.8% לעומת 2009. לשם השוואה, המחירים של מוצרי טיפוח הפרט והבית (בעיקר מוצרי פארמה וחומרי ניקוי) עלו ב־1.4% בלבד, כאשר ב־2010 המחירים בקטגוריה אף היו במגמת ירידה. אחת הסיבות לכך היא התחרותיות הגדולה סביב מוצרי הטיפוח והבית, שבה יש חדירה גבוהה יותר של המותגים הפרטיים של רשתות השיווק.

עוד מגלים הנתונים כי המוצרים בחנויות הדיסקאונט התייקרו פחות מהמחירים בפורמטים השכונתיים. לעומת 2009 רשמו חנויות הדיסקאונט עליית מחירים של 4.7% בשנת 2011. החנויות השכונתיות רשמו עלייה של 6%.

על פי פילוח בין מוצרי פרימיום למוצרי בסיסיים (בייסיק) נמצא כי בעוד שמוצרי הפרימיום רשמו עליית מחירים של 5% מ־2009 ועד שנת 2011, מוצרי הבייסיק עלו ב־1.5% בלבד.

ת"א זינקה הכי גבוה

פילוח המדד של סטור נקסט לפי מגזרים מגלה כי הרשתות הפונות לציבור החרדי הצליחו להקטין את עליות המחירים. אלה הסתכמו ב־3.2% בין 2009 ל־2011, בעוד שבמגזר הכללי עלו המחירים ב־5.4%. עליות המחירים הקטנות ביותר בשנים 2009–2011 נרשמו בירושלים (4.2%) ובצפון פרט לחיפה (4.8%). את עליות המחירים הגבוהות ביותר רשמו הסופרמרקטים בדרום (5.9%) ובתל אביב ובאזור המרכז (5.4%).

תגיות