אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
טכנולוגיית ה־NFC: מגהצים את הסמארטפון צילום: אוראל כהן

טכנולוגיית ה־NFC: מגהצים את הסמארטפון

הטכנולוגיה המאפשרת לשלם ישירות באמצעות הטלפון הסלולרי ומבטלת את הצורך בארנק, אמנם נמצאת בחיתוליה, אך בשנים הקרובות היא צפויה לתרום להכנסות של חברות השבבים מיליארד דולר. כשזה יקרה, אלה השחקניות שיגזרו את הקופון

05.02.2012, 07:44 | רמי רוזן ויוני אבישר

בתערוכת ה-digital life design - DLD - שהתקיימה בשבוע שעבר במינכן, אמר מנכ"ל eBay ג'והן דונהיו, שסבו הסתובב עם ארנק, אביו הסתובב עם ארנק וגם הוא בשנות האלפיים עדיין מסתובב עם ארנק. אלא שלהערכתו, כבר בעוד שנתיים הוא לא יצטרך את הארנק שלו, ואמצעי התשלום העיקרי יהיה הטלפון הסלולרי. בשלב זה, נראה שהמימוש של החזון העתידני הזה יארך זמן רב יותר מכפי שחושב דונהיו, אולם אין ספק שאחת הטכנולוגיות שמקדמות ודוחפות קדימה את המעבר משימוש בכרטיס האשראי לתשלום באמצעות הטלפון הסלולרי היא טכנולוגיה שנקראת Near Field Communication או בקיצור NFC.

טכנולוגיית NFC מאפשרת תשדורת בין מכשיר הטלפון הנייד לבין יחידת חומרה "קוראת" שממוקמת בנקודת המכירה (POS) ומאפשרת תשלום חשבונות על ידי "טפיחה" של המכשיר הסלולרי על היחידה הקוראת - מבלי להשתמש בכרטיס אשראי. אף על פי שהטכנולוגיה כבר קיימת, יש צורך בהחלפת סמארטפונים קיימים בסמארטפונים עם שבב תומך, כמו גם בשדרוג החומרה בנקודות המכירה בחנויות וברשתות, וכן בשדרוג מערכות הסליקה והאבטחה, שיאפשרו את סליקת הכסף בין הרוכש לקונה.

כשהארנק פוגש את הסלולר במסגרת מיזם חדש מקימות החברות רשת ניידת למסחר שעושה שימוש בסמארטפונים ובטכנולוגיית NFC לביצוע תשלומים רמי רוזן ויוני אבישרלכתבה המלאה

האם המהלך כדאי עבור הצרכן? התשובה לשאלה זו מורכבת, ולכן סביר להניח שהשימוש בסמארטפון כאמצעי תשלום יהיה כרוך ב"חינוך שוק בלתי נמנע".

שימוש במכשיר הסלולרי כאמצעי תשלום הוא דבר הגיוני מאחר שכיום יותר ויותר שימושים מבוצעים באמצעותו, ואין צורך להרחיב את הדיבור על כך שהסמארטפון הוא כבר מזמן לא רק טלפון. ברמה הבסיסית, שימוש בטכנולוגיית NFC מבטל את הצורך בשימוש בכרטיס אשראי ובחתימה לאישור העסקה. מעבר לכך, שימוש בטכנולוגיה זו יאפשר לצרכן לקבל מידע על המוצרים שהוא שוקל לרכוש באזורים שונים בחנות (שבהם קיימת תשדורת של NFC), וחשוב מכך: לקבל קופונים ומבצעים ממוקדים ואישיים לתוך המכשיר הסלולרי.

1. מיהם השחקנים המעורבים?

 

רשימת השחקנים שפועלים עם טכנולוגיית NFC היא ארוכה וכוללת סוגים שונים של שחקנים, שחלקם אינם שייכים לסקטור הטכנולוגי כמו חברות האשראי המובילות, ויזה ומסטרקארד, שללא שיתוף פעולה מצדן לא תיתכן להערכתנו התרוממות של המיזם הטכנולוגי השאפתני. בתחום השבבים ומכשירי הקצה, החברה המובילה היא חברת השבבים NXP, שנהנית מיתרון טכנולוגי בתחום, בזכות פעילות מפותחת יחסית בתחום הכרטיסים החכמים והאפליקציות ללא מגע (Contactless).

חברת השבבים ברודקום רכשה במחצית הראשונה של 2010 את חברת אינוויז'ן (Innovision) שפעילה בתחום, ובעקבות כך היא תשלב את טכנולוגיית ה־NFC בשבבי הקומבו (שבב אחד שיש בו כמה יכולות כמו Bluetooth, WIFI, FM, GPS) שהיא מוכרת. בנוסף, יצרניות השבבים אינפיניון וקוואלקום מציעות מערכת מאובטחת של שבבים בטכנולוגיית NFC. עלות השבבים מוערכת ב־2–3 דולרים לשבב שהיא בהחלט נמוכה ועשויה בהיבט הזה לתרום לאימוץ מהיר יחסית של טכנולוגיית ה־NFC על ידי יצרניות המכשירים הסלולריים. לפי הערכות בענף, טכנולוגיית ה־NFC עשויה לתרום הכנסות בהיקף של כמיליארד דולר לחברות השבבים עד לשנת 2015.

אחת השחקניות בתחום שהיא בעלת אמביציה לכבוש לגמרי את תחום ה־NFC היא וריפון, שנחשבת למובילת השוק בתחום קוראי המכשירים בנקודות המכירה. היא מתכננת להוסיף למסופי התשלום שלה יכולות של NFC ולשדרג הרבה מסופים קיימים כך שיהיו תואמי NFC. החברה גם מעורבת במיזם ISIS שהושק בנובמבר 2010 ומהווה שיתוף פעולה בתחום התשלומים הניידים בין שלוש מחברות הסלולר הגדולות בארה"ב: AT&T מוביליטי, ורייזון וויירלס וטי־מובייל.

גם לענקיות אינטרנט כמו גוגל ו־eBAY יש אסטרטגיית NFC משלהן. גוגל השיקה במהלך 2011 שני מיזמים בתחום התשלומים האלקטרוניים הניידים. הראשון הינו ה־Google wallet — אפליקציית תשלומים אלקטרוניים מבוססת NFC (שבה שותפה וריפון) לשימוש במכשירים תומכי אנדרואיד כמו המכשיר המתקדם של סמסונג – Nexus S 4G. מכשירים נוספים באנדרואיד שתומכים בטכנולוגיה הם של מוטורולה ו־HTC. מיזם נוסף של גוגל בתחום הוא Google offers שמאפשר למשתמשים קבלת דילים ממוקדים ותלויי מיקום. גוגל כבר הודיעה כי לא תגבה עמלה כלשהי על ההתקשרויות שיבוצעו באמצעות המיזמים הללו, אך היא תעשה שימוש במידע שיצטבר לגבי הפעילות הצרכנית של המשתמשים.

ל־eBay יש תוכניות מתקדמות בתחום התשלומים האלקטרוניים בעיקר בזכות מערכת הסליקה של פייפאל שבבעלותה. בנוסף היא מבצעת בשנתיים האחרונות רכישות של חברות סטארט־אפ שמציעות יישומים שונים בתחומי התשלומים האלקטרוניים.

גם אפל היא צד שמעוניין בקידום הטכנולוגיה, בוודאי אם גוגל במשחק. הכמות האדירה של מכשירי האייפון שהולכת וצומחת על בסיס יומי מהווה פוטנציאל צמיחה אדיר לחברות שבבים שיבחרו לעבוד עם אפל על הטמעת ה־NFC בדורות המתקדמים של האייפונים והאייפדים.

עבור יצרני המכשירים, טכנולוגיית ה־NFC, אם תאומץ במהירות, עשויה להוות זרז להחלפה נוספת של דורות של מכשירים. עבור חברות הסלולר, אספקת שירותים מבוססי NFC, בשלב הראשוני, תהיה גורם מבדל, אך בטווח הארוך זה יהיה עוד אחד מסוגי השירותים שחברות הסלולר מציעות למנויים.

2. מה עלול לעכב את אימוץ הטכנולוגיה?

 

זו תמונת הראי של התועלת עבור הצרכן הסופי. לצרכן הסופי עשוי להיות חשש משימוש במכשיר סלולרי כאמצעי תשלום מסיבות כמו אבטחת מידע, אובדן המכשיר, צורך בטעינה חוזרת ונשנית של המכשיר וחשש מפני "הסתרת" עמלות נוספות בעת השימוש על ידי חברות האשראי וחברות הסלולר. גורמים אלה הם גורמים מעכבים, ולכן אלמנטים כמו שירותי אבטחה והגנת מידע מתקדמים, פשטות השימוש ושקיפות מלאה מצד חברות הסלולר עשויים לפתור את הסוגיות הללו ולאפשר הטמעה מהירה יותר של תחום ה־NFC.

הזרז העיקרי בתחום ה־NFC יהיה השקה של יותר ויותר דגמי סמארטפונים שתומכים בטכנולוגיה זו.

כבר עכשיו שומעים על יותר ויותר דגמים שחברות כמו סמסונג, נוקיה ו־RIM מתכננות להשיק בקרוב. מאחר שמחזור החיים של סמארטפון עומד על כשלוש שנים בממוצע, ניתן להעריך שגל משמעותי יותר של החלפות מכשירים קיימים במכשירים תומכי NFC צפוי לקראת 2014 (הגל הראשון של הסמארטפונים החל ב־2011), ועד אז הצמיחה של התחום תהיה נמוכה יותר. כמו כן, שילוב שבב NFC במוצריה של אפל צפוי לתת דחיפה משמעותית לטכנולוגיה הזו.

3. כיצד אפשר להיחשף לשוק ה־NFC כיום?

 

שוק ה־NFC עדיין בחיתוליו וקשה היום לראות מי ירוויח מהשימוש ב־NFC, אם בכלל. יכול להיות שצורת התשלום הזאת לא תתפתח ולא תחליף את העברת כרטיס האשראי שהתרגלנו אליה ב־20 השנים האחרונות. עם זאת, ישנן כמה חברות שחשופות ל־NFC ושאפשר באמצעותן להיחשף לתחום בצורה שולית.

כיום חברת השבבים NXP מהווה 70%–80% מהשוק והיא מכרה בסביבות 40 מיליון שבבי NFC בשנה שעברה. מכירות שבבי ה־NFC מהוות רק כ־5% מהמכירות של החברה, ולכן קשה להמליץ לקנות אותה כאשר שיעור כל כך זניח מהמכירות הוא שבבי NFC.

הפתרון היום ל־NFC הוא שבב בודד שזה כל ייעודו, אך חברות השבבים הגדולות מפתחות יכולות NFC שישולבו בתוך שבבי הקומבו שלהן ונראה בעתיד שמי שלא יוכל לשלב את ה־NFC בתוך שבב הקומבו יסבול מחיסרון מהותי מול שאר יצרני השבבים. כיום היצרנית המובילה בתחום השבבים היא ברודקום שנמצאת כמעט בכל הטלפונים החכמים מהאייפון ועד המכשירים של סמסונג, וטכנולוגיית הייצור שלה מובילה על שאר מתחרותיה בשוק.

עם זאת, קוואלקום רכשה בשנה שעברה את חברת שבבי הקומבו את'רוס, ולכן נראה שבשנה הקרובה היא תנסה לתפוס נתח שוק בתחום, וכמובן לפתח יכולות נוספות על שבבי הקומבו של את'רוס, כמו NFC.

רמי רוזן הוא אנליסט טכנולוגיה ומנהל מחלקת המחקר Sell Side בהראל פיננסים; יוני אבישר הוא מנהל קרנות מניות טכנולוגיה בהראל פיא מקבוצת הראל פיננסים 

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות