אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עכשיו זה רשמי: טעינת מכונית חשמלית תתבצע רק מעמדה קבועה ונייחת צילום: בלומברג

עכשיו זה רשמי: טעינת מכונית חשמלית תתבצע רק מעמדה קבועה ונייחת

שיטה זו עשויה להעניק יתרון מסחרי מסוים לחברות שכבר התקינו מערכות טעינה קבועות כמו בטר פלייס. התקנות חלות גם על טעינת מכוניות היברידיות בעלות יכולת טעינה מרשת החשמל הארצית

05.02.2012, 11:17 | ליאור גוטמן

משרד האנרגיה והמים פרסם הבוקר (א') את ההוראות הרשמיות לגבי טעינת מכוניות חשמליות בישראל. מדובר בענף חדש בעולם הרכב שתפס תאוצה בעיקר בשנים האחרונות, עם פרסום הכוונה לשווק בישראל מכוניות חשמליות בעיקר מתוצרת רנו (על ידי בטר פלייס), אבל גם מתוצרת מיצובישי (IMEV), פיז'ו וסיטרואן.

עיון בצבר התקנות מעלה שהבשורה המעניינת ביותר מתייחסת לשיטת הטעינה. כזכור, באפריל האחרון נחשף ב"כלכליסט" שמכון התקנים חלק על דעתו של משרד האנרגיה והמים (או בשמו הקודם משרד התשתיות) בנוגע לטעינת מכוניות חשמליות. עיקר המחלוקת הייתה לגבי שיטת הטעינה: משרד האנרגיה והמים שאף להחיל שיטת טעינה שמכונה MODE 3, במסגרתה מכונית תתחבר למערכת החשמל רק באמצעות עמדת טעינה מקובעת ונייחת.

מכון התקנים לעומתו שאף להחיל שיטת טעינה שמכונה MODE 2, לפיה ניתן לחבר מכונית למערכת החשמל גם באמצעות כבל חשמלי. מכון התקנים טען שהשיטה אותה הוא מציע תאפשר כניסה גדולה יותר של מתחרים למשק טעינת המכוניות, ואילו משרד האנרגיה והמים נשען על שיקולי הבטיחות וגרס שלא ייתכן שכבלי חשמל יונחו אל הרצפה או ישתלשלו מחלונות אזרחים מחשש לפגיעה בנפש. יצוין ששתי השיטות מאפשרות ניטור נתוני צריכה לצורך החלה אפשרית של "מס חשמל" ייעודי לטעינת רכב.

משרד האנרגיה קובע כאמור ש"טעינת רכב חשמלי תתבצע רק באמצעות מערכת טעינה הכוללת עמדת טעינה נייחת וקבועה, כבלים, שקעים ותקעים מתאימים", כך שהמערכת כולה "תתוכנן, תותקן ותתוחזק על ידי בעל רישיון חשמלאי מתאים שהוא חשמלאי מוסמך לפחות, ותכלול הגנות שונות כנגד התחשמלות". שיטה זו עשויה להעניק יתרון מסחרי מסוים לחברות שכבר הקפידו מבעוד מועד להתקין מערכות טעינה קבועות, בדומה לבטר פלייס שהחלה בתקופה האחרונה לשווק רשמית את המכוניות החשמליות מדגמי רנו פלואנס ZE.

במשרד האנרגיה מעודדים כניסה חופשית (OPEN ACCESS) לכלל המשתמשים ומחדדים שההנחיות הללו נכנסות לתוקפן היום (א') והן מהוות רק שלב ביניים בדרך להתקנת תקנות קבועות שאישורן יעבור דרך ועדת העבודה והרווחה של הכנסת. בדיקת "כלכליסט" מעלה שהתקנות האמורות חלות גם על טעינת מכוניות היברידיות (שני מנועים, ראשי קונבנציונאלי ומשני חשמלי) בעלות יכולת טעינה מרשת החשמל הארצית, כגון טויוטה פריוס פלאג-אין (PLUG-IN), ששיווקה מתוכנן לשנה הקרובה.

תגיות

57 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

56.
אז איך ולמי תעדיף לשלם? נקודה מעניינת.
לאזרח צריכה להיות הבחירה מהיכן יעדיף להטעין את רכבו החשמלי, מהבית או ממתקני טעינה נייחים. לפי הנאמר בכתבה, אפשר להבין שהטעינה באופן פרטי לא תהייה חוקית,אלה רק באמצעות מתקנים המיועדים לכך שמצטיירים מהכתבה כמו משהו הדומה לתחנת דלק. הרי ברור לנו שגם טעינה שנעשית לדוגמה משקע ביתי או ממתקן פרטי תעלה כסף גם כן, הרי החשמל לצריכה הביתית להזכירכם לא מגיע בחינם,ובוודאי עם יתאפשר סוג כזה של טעינה זה יעלה לנו במס בכל אופן. אין פה עניין של "כיצד נשלם פחות?", הרי בסופו של דבר, בכל החלטה שתעשה ע"י המשרד האזרח בוודאי ישלם מס כלשהו, וכנראה שנוח ומשתלם מדי הוא לא יהיה. נשללת פה רק הבחירה שלנו מהיכן נעדיף להטעין את הרכב ואיזה סוג של מס נעדיף לשלם: מס חשמל לטעינה פרטית או מס עבור טעינה מעמדה מסודרת. הרווח בעבור טעינה בתחנה מסודרת הוא כמובן של התאגידים והממשלה, ממש לא של האזרח. ובעניין הבטיחות, נו באמת, הישראלי הממוצע, גם הפשוט ביותר אילו היה מוכר רכב חשמלי בעל אפשרות טעינה פרטית היה מחתים את הלקוח על מסמך המעביר את כל האחריות הבטיחותית על הלקוח. מה גם תמיד יכולים להיעשות חוקים ברורים ומסודרים בעלי דגשי בטיחות בענייני טעינה, חוקים המלווים בקנסות על טעינה לא בטיחותית ותקינות הכבלים. בסופו של דבר טעינה שלא באופן פרטי פותחת דלת לחברות עתק ובינהן חברת החשמל היקרה לנו בכל מובן ,את האופציה לגדול ולהתפתח, אינטרס כלכלי שהממשלה שקלה בכובד ראש, אינטרס אחר שלא שקלה , כמובן הוא משתלם פחות הוא טובת האזרח.אז ביניינו, רכב חשמלי יחסוך לנו בעלויות דלק ובוודאי בזיהום האוויר, אבל לא באמת יעלה פחות, לא נשלם על דלק -נשלם על חשמל.
אלה , מרכז הארץ  |  16.02.12
לכל התגובות