אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הנחה בדלת האחורית: איך להתמקח בקניית מכונית חדשה צילום: shutterstock

הנחה בדלת האחורית: איך להתמקח בקניית מכונית חדשה

יבואני הרכב תקועים עם אלפי מכוניות שלא הצליחו למכור, אבל לא ממהרים לתת הנחות בגלל חשש מפגיעה בערכי המותג וברכבים המשומשים. "כלכליסט" מגיש ארבע המלצות ללקוחות הפרטיים להשגת הנחות - ולא רק במזומן

06.02.2012, 07:09 | תומר הדר

שנת 2012 החלה בענף הרכב בקול תרועה רמה, עם 20,194 מכוניות חדשות שנמסרו בחודש ינואר - ירידה קלה בלבד לעומת 20,769 מכוניות שנמסרו בינואר אשתקד. על פניו מדובר במצב אופטימלי מבחינתם של יבואני הרכב, אך גורמים רבים בענף ממהרים לצנן את ההתלהבות ומדגישים שמדובר בעיקר במסירות ללקוחות שרכשו את מכוניתם בשנה שעברה ודרשו לקבלה רק אחרי תחילת ינואר, עם כניסתה של שנת דגם חדשה. אותם גורמים מדגישים ש־2012 תהיה שנה קשה לענף, והשפעותיה יורגשו כבר בחודשים הקרובים.

אחת הבעיות העיקריות של ענף הרכב היא מחנק אשראי שממנו סובלות חברות הליסינג. במצב כזה, הלקוח הפרטי הופך להיות בעל המאה ובעל הדעה, אך כאן קיימת בעיה ידועה ותיקה - יבואני הרכב לא ימהרו לתת הנחות על המכוניות החדשות מחשש מפני פגיעה בערכי המותג ובערכן של מכוניות משומשות, במיוחד כאלה שמשמשות ציי רכב של חברות הליסינג הגדולות. אם כך, יבואני הרכב נמצאים במלכוד - מחד הם משוועים לכספם של הלקוחות הפרטיים, ומאידך הם צריכים לתת הנחה על המכונית מבלי שהדבר יתבטא בהנחת מזומן ניכרת. צרכן חכם, שישכיל להתבונן מעבר לערכה של הנחת המזומן, יכול לנצל את המצב המיוחד הזה ולחסוך כסף על המכונית החדשה. "כלכליסט" מגיש את הדרכים לעשות זאת.

מכוניות ממתינות בנמל ללקוחות, צילום: תומר הדר מכוניות ממתינות בנמל ללקוחות | צילום: תומר הדר מכוניות ממתינות בנמל ללקוחות, צילום: תומר הדר

1. התמקחו על עסקת הטרייד־אין

אחת הבעיות הקשות ביותר שפוקדות כיום את ענף הרכב הישראלי היא הקושי במכירת מכוניות משומשות. בעיה זו אינה נחלתן של חברות הליסינג בלבד - אדרבא, עבור לקוח פרטי שצריך לגייס ממון לרכישת מכונית חדשה, מדובר בבעיה דוחקת למדי. מסיבה זו, עדיף לרכז את מאמצי המיקוח על המכונית החדשה דווקא בעסקת הטרייד־אין על המכונית הישנה. רוב יבואני הרכב פועלים כיום בשיתוף פעולה עם סוכנויות טרייד־אין. בהתחשב במצב השוק, מכירה של המכונית המשומשת בשוק הפתוח תגרום בכל מקרה להפסד כספי ניכר ברוב המקרים, לכן כדאי להתעקש על קבלת מחיר גבוה על המכונית המשומשת במקום הנחה. חשוב לציין שלא מדובר כאן בתרחיש בלתי אפשרי, אלא במציאת פתרון נוח לשני הצדדים, כזה ששווה כסף רב. כך לדוגמה, בעת האחרונה הוצע בסוכנויות סוזוקי מבצע כזה, שבו לקוחות אשר הביאו את מכוניתם הישנה קיבלו עבורה מחיר מחירון.

2. בקשו חבילת טיפולים

רכישת מכונית חדשה ובעלות עליה אינן מסתכמות רק בהעברה של כסף מיד ליד וקריעה של הניילונים. מכונית חדשה דורשת תחזוקה וטיפולים שעולים כסף רב. לקוח ממולח יתבונן מעבר לתמורה המיידית שמציעה הנחת מזומן, וידרוש מאיש המכירות חבילת טיפולים מוזלת עבור המכונית שבכוונתו לרכוש. חבילת טיפולים כזו שווה אלפי שקלים, אשר מתפרסים על פני כמה שנים.

חשוב לבדוק בדיוק אילו טיפולים נכללים בחבילה זו: כך לדוגמה, טיפול גדול שבו מוחלפת רצועת התזמון של המכונית נחשב לטיפול יקר יותר מטיפול תקופתי קטן, שבו מוחלפים רק שמני הרכב. לפני הקנייה וההתמקחות על קבלת הטיפולים, חשוב לעשות שיעורי בית ולבדוק בדיוק מתי המכונית נדרשת לטיפול גדול, ולבקש לקבלו במתנה. יתרה מזאת, בחלק מן הטיפולים יש לדרוש גם החלפת חלקים שאינם כלולים בשגרת הטיפול הרגילה במידת הצורך. כך למשל, לקוחות שרוכשים מכונית רנו חדשה יכולים לקבל חבילת טיפולים חינם למשך שלוש שנים.

הטבה הכוללת חבילת טיפולים במוסך שווה אלפי שקלים, צילום: עמית שעל הטבה הכוללת חבילת טיפולים במוסך שווה אלפי שקלים | צילום: עמית שעל הטבה הכוללת חבילת טיפולים במוסך שווה אלפי שקלים, צילום: עמית שעל

3. התעקשו על אשראי זול

חלק גדול מהלקוחות הפרטיים אשר רוכשים מכונית חדשה אינם מסוגלים להעמיד את מלוא הסכום שנדרש לתשלום על המכונית. חלק אחר מהלקוחות כן יכולים להעמיד את הסכום המלא, אך מעדיפים לקחת חלק ממחיר הרכב בהלוואה ולהשקיע את כספם. בכל מקרה, אשראי שווה כסף, ויבואני רכב שאינם מעוניינים להעניק הנחת מזומן ייתנו בשמחה תנאי אשראי אטרקטיביים. במקרה כזה מומלץ לבדוק היטב מול הבנק אילו תנאי אשראי ניתן לקבל, ואז לגשת עם אותם תנאים ליבואן הרכב ולהתמקח על תנאים טובים יותר.

4. עשו עבודת שטח

ההמלצה "לעשות שיעורי בית" נשמעת שחוקה למדי, אך במקרה של ענף הרכב מדובר בעובדה: יבואני הרכב יצאו השנה באינספור מבצעי מכירות נקודתיים שלעתים אינם מתפרסמים באמצעי התקשורת המובילים, אלא דווקא בין דפיהם של מקומונים או באתרי מכירות. לקוח נחוש שהחליט שבכוונתו לרכוש רכב מסוג מסוים, יתעדכן ראשית אם מדובר בדגם שנמצא לקראת סוף חייו ומיועד להנחה. מומלץ גם לסור לסוכנות המקומית ולבדוק אם מדובר במכוניות שהגיעו ארצה לפני יותר מעשרה חודשים, מה שיחייב את היבואן לצאת במבצעי מכירות בקרוב, פן יגיעו לגיל שנה ויימכרו כמשומשות. גם כאן לא חסרות דוגמאות: לפני כשבועיים הודיעה יבואנית פולקסווגן על מבצע הוזלות נקודתי לפולקסווגן פולו, והונדה CRZ מוצעת בהנחה באתר מכירות פומביות.

תגיות

16 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

15.
רכב חדש לרוב יותר חסכוני ובטוח (=ESP וכאלה),וגם מאובזר טוב יותר....ויש עליו אחריות,
כך שסביר שתהיינה פחות עלויות אחזקה שוטפות. מאידך, רכב שמחכים איתו, עלול להיות חשוף יותר לבלאי ולתיקונים שעלולים להיות על חשבונך.... מי שנוסע הרבה, עלות החסכון בדלק היא משמעותית מאד!.... ורכב שמחוזק בנמל (=קרוב לים!!!), עלול לסבול מקורוזיה, ככל שעמד יותר זמן שם!!!....אז הרווח של כמה חודשים או שנה, עלולים להתקזז בקלות.
ואפשר גם לראות זאת קצת אחרת...  |  07.02.12
לכל התגובות