אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מנכ"ל רשת ביג זול: "שופרסל ומגה לא יודעות לעבוד במגזר הערבי" צילום: גיל נחושתן

מנכ"ל רשת ביג זול: "שופרסל ומגה לא יודעות לעבוד במגזר הערבי"

יוסף אשקר מבטיח לשנות את הרגלי הצריכה של המגזר הערבי, ומאמין שיוכל להכות גם את רשתות הדיסקאונט. "כמויות הקפה שאני מוכר בכל חודש הן בלתי נתפסות"

06.02.2012, 09:23 | גיל קליאן

"אנחנו הולכים לשנות את הרגלי הצריכה של המגזר הערבי". מבטיח יוסף אשקר, הבעלים והמנכ"ל של רשת החנויות ביג זול. אשקר, מהיישוב עילבון, מאמין ביתרונו לפעול במגזר הערבי לעומת המתחרים. "שופרסל ומגה ניסו לפתוח סניפים במגזר, אבל הן טעו: הן לא יודעות איך לעשות את זה - הן לא חיות את המגזר", סבור אשקר.

ואכן, הרגלי הקנייה במגזר הערבי מקשים מאוד על פעילותן של קמעונאיות מזון מסורתיות. "מדובר בתרבות צריכה שונה לחלוטין", מסביר אשקר. "במגזר הערבי לא נהוג להגיע מדי יום חמישי לעשות קניות לשבת. מלבד זאת, לנשים הערביות אין מכונית או כרטיס אשראי משלהן". את הקושי של רשתות המזון לפעול במגזר הוא בוחר להמחיש בדרך ציורית: "פעמים רבות פועלת ליד בית הלקוח מכולת ששייכת לקרוב משפחה שלו. במצב שכזה הוא מתבייש לחזור הביתה עם שקיות של ביג זול".

יוסף אשקר, צילום: גיל נחושתן יוסף אשקר | צילום: גיל נחושתן יוסף אשקר, צילום: גיל נחושתן

אשקר מוסיף כי גם מוצרי הלוס לידר (אותם מוצרים שהרשת מוכרת במחירי הפסד כדי למשוך לקוחות לחנות) הם שונים לחלוטין במגזר הערבי. אם במגזר היהודי מדובר במוצרי תינוקות, קטשופ או קוקה־קולה, הרי שבמגזר הערבי מדובר בעיקר בקפה ואורז. "יש לנו אריזות גדולות של אורז במשקל 5 ק"ג, ואריזות שימורים גדולות שנמכרות כלוס לידר. צריך להיות חלק מהמגזר כדי להבין במה מדובר. כמויות הקפה שאני מוכר בכל חודש הן בלתי נתפסות".

התחיל במגזר היהודי

למרבה האירוניה, אשקר החל את דרכו הקמעונאית בחנויות שפנו בעיקר למגזר היהודי. ב־1995 הוא פתח חנות קטנה בצומת מירון וגם בהמשך הוא פעל במקומות כגון ראש פינה וקריית שמונה.

בתחילת 2011 פתח סניף גדול בעוספיה, והראיון איתו מתקיים בסניף האחרון שנפתח בחודש דצמבר, בשפרעם. כיום הוא מפעיל שבעה סניפים בשטח כולל של 13 אלף מ"ר, כשאת 2011 הוא סגר עם מחזור מכירות של 200 מיליון שקל.

ב־2012 מעריך אשקר כי הרשת תגיע למחזור של 250–300 מיליון שקל, תלוי בקצב פתיחת הסניפים. החזון שלו הוא להשלים פריסה מלאה של סניפים בצפון, ולאחר מכן לבדוק את האפשרות להתקדם דרומה.

פרט לרשת ביג זול מחזיקה משפחת אשקר גם בחברת אחזקות בנדל"ן בשם "אשקר מרקט אחזקות". מלבד זאת, בתקופה הקרובה המשפחה עתידה לפתוח סניף ראשון של רשת המזון המהיר "מק דיוויד" (שפעלה בישראל בפריסה רחבה בעיקר בשנות השמונים) בנצרת עילית, בהשקעה של כמיליון שקל.

כמה סניפים של ביג זול אתם מתכוונים לפתוח ב־2012?

"שלושה, כולם בצפון. התחלתי בצפון, פה אני ידוע וגם הלוגיסטיקה קלה יותר. אין לי כוונה לרדת דרומה לפני שאמצה את הפעילות בצפון. למרות זאת, אני לא פוסל את האפשרות לקנות סניף בנתניה או בחדרה, אם הדבר יתאפשר".

מה היתרון של ביג זול על הרשתות האחרות?

"אנחנו משלבים תרבות של רשת מאורגנת עם הכרה עמוקה של המגזר הערבי. 90% מהמוצרים שלנו תוכל למצוא גם ברשתות הדיסקאונט האחרות, אבל אנחנו מביאים גם מוצרים שאין לאחרים ואנחנו עדיין חיים את השטח; את היתרון הזה עוד לא איבדנו. אנחנו תותחים בפירות וירקות. אין לנו חברת הפצה בתחום, אבל אנחנו מתכננים לפתוח חברה בשיתוף ביכורי השדה. בכל המוצרים שאינם מזון אנחנו משמשים גם יבואן וגם משווק, ונתחיל למכור מוצרים כאלה תחת 'המותג' (מדובר במותג הפרטי של הרשת הרביעית הכוללת כיום בעיקר את רמי לוי ועוד רשתות דיסקאונט - ג"ק)".

כל כמה זמן אתה מגיע לסניפים?

"אני מבקר בכל סניף לפחות אחת לשבוע, ובשיטה הזו מנהלי הסניפים אינם צריכים לחכות לישיבות דירקטוריון כדי להציף בעיות. המתחרים האחרים מאבדים את היכולת הזו כשהם גדלים ל־20–30 סניפים. יכול להיות שבעתיד גם אני אגיע למצב כזה, אבל בינתיים אני עוד לא נמצא שם".

לא רוצה לגדול מדי

החזון שלך הוא פריסה ארצית?

"כן, אבל לא הייתי רוצה יותר מ־25 סניפים, כי אז ארגיש שאני לא שולט בשטח. לא הייתי רוצה לאבד את היתרון שלי - להיות עם היד על הדופק של כל סניף. השנה גם נפתח סניף וירטואלי ראשון בצפון, ונהיה הראשונים לפעול באזור מבין רשתות הדיסקאונט".

מי מהמתחרים שלך עובד טוב?

"רמי לוי, אבל הוא התחיל לאבד את היתרון שלו. יש לו מותג שהוא בנה בעצמו, אבל מבחינת המחירים הוא לא הזול ביותר. הוא גם כבר לא מבקר בסניפים, כי הוא עסוק בדברים אחרים - ויש לזה השלכות. אבל הוא בונה אימפריה".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

9 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

9.
המחירים מהמציאות...חשבנו שזה דמיוני עד שבדקנו
אנחנו עושות קניות כל חודש לעסק שלנו בעשרות אלפי שקלים אפילו יותר אבל איך שאומרים שפריירים לא מתים אלה מתחלפים...כל הזמן קנינו משלוש חברות גדולות עד שזכינו להכיר את יוסף מנכ"ל הרשת הוא כ"כ איש עם ראש על הכתפיים ולא צפינו קבלת פנים כזאת...באמת זה היה מפתיע לטובה כמובן ועוד אחרי שבדקנו איתו ביחד את המחירים ואת המוצרים שאנחנו צריכות כל חודש אז היתברר שאפשר באמת לחסוך בביג זול יותר ממה שחשבנו...ממליצות על רשת ביג זול בעיניים עצומות שייגדלו ויצליחו ותלכו על עוד ועוד סניפים
לונה את מאיה בע"מ מתא , צפון  |  10.02.12
8.
פשוט אין דברים כאלה...המחירים לא מהעולם הזה
אני עוסק בעיקרון בסקרים בין חברות המזון המתחרות ולפי הסקר של הרבעון האחרון הובילה רשת ביג זול ב 11% פחות ממחיריה משאר החברות...חברת הסקרים שלנו מאחלת לך הרבה הצלחה ועוד הרבה סניפים בכל רחבי הארץ...אני ועוד הרבה הרבה לקוחות עברנו אליכם ואנחנו מאוד מרוצים גם מהמחירים וגם מהיחס החם והאדיב שהלקוחות מקבלים כל יום..פשוט תמשיכו ככה כל הכבוד
שריף מתא , צפון  |  07.02.12
7.
ביג זול גם זול גם טוב
מה שמדובר זה אמיתי רשת ביג זול ידועה לנו בצפון והיא עם מחירים הכי זולים והסחורה מהחברות הטובות בארץ וחוץ מזה שהשירות שלהם מעולה הסניפים מאד מסודרים יפים ונוח לעשות קנייה גם זול גם מחירים זולים וגם שירות טוב ומה הצרכן רוצה יותר מזה אני מצייע לכולם לנסות ומבטיח שלא תתחרטו כל הכבוד להאחים והיילום של ביג זול וזה האבא של האחים שהובילו את החברה להמקום הזה
איהאב חאייק , צפון  |  07.02.12
6.
יפה וכל הכבוד. ההבחנה שלו לגבי רמי לוי מעניינת: נראה שזו בעיה תמידית
ברשתות גדולות: מעבר לגודל מסויים הן מאבדות את כל היתרונות שלהן אל מול הצרכנים. חבל שזה יקרה גם לרמי לוי. אני חושב שהכישרון האמיתי מתבטא ביכולת לצמוח ועדיין להיות טוב לצרכנים כפי שהיה כאשר היה עסק קטן. הרי גודל אמור להוות יתרון כי אפשר לקנות סחורה במחירים זולים יותר וליעל את המערכת. משום מה קורה הפוך והרשתות הגדולות טובות פחות.
מיי שהוו  |  07.02.12
לכל התגובות