אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יבואניות הרכב מוכרות גם את המכוניות של המתחרות

יבואניות הרכב מוכרות גם את המכוניות של המתחרות

על רקע הקושי במסירות רכב, היבואניות פונות זו לזו ומוכרות מכוניות חדשות לחברות הליסינג שלהן

08.02.2012, 09:08 | תומר הדר

השפל הפוקד את ענף הרכב והליסינג מתחיל לתת את אותותיו ומערער את הגבולות הברורים שבין יבואניות הרכב השונות. כך למשל, מבדיקת "כלכליסט" עולה שברשת אוטו סנטר מקבוצת מאיר, יבואנית וולוו והונדה, ניתן לרכוש כיום מכוניות טויוטה קורולה ומכוניות שברולט קרוז מודל 2011 חדשות, יד ראשונה מחברת ליסינג.

מקרה זה אינו המקרה היחיד. כבר לפני כחודש נחשף ב"כלכליסט" שרשת הטרייד אין של יבואנית רנו הציעה למכירה מכוניות פורד פוקוס חדשות שהיו שייכות לחברת הליסינג קאל־אוטו. כמו כן, לקוחות שיגיעו בימים הקרובים אל מחלקת הטרייד אין של קבוצת קרסו, יבואנית אינפיניטי, יוכלו לרכוש פיאט 500 חדשה, יד ראשונה מחברת הליסינג ביי אנד דרייב. המשותף לכל הרכבים האלה הוא בעלות קודמת של חברת ליסינג, כלומר, הרוכש יהיה בעליה השניים של המכונית.

המצב הפך נפוץ במיוחד בחודשים האחרונים לאחר שיבואניות הרכב, שמתקשות במסירה של מכוניות חדשות, פונות זו אל זו בבקשה לעזרה ומוכרות מכוניות לחברות הליסינג של היבואניות המתחרות.

לרוב, יבואן הרכב מוכר מכונית לחברת ליסינג והיא מחכירה את המכונית ללקוחותיה בחוזה ליסינג. אך אם חברת הליסינג לא מוצאת שימוש למכונית היא נאלצת לעתים למכור אותה, כשהיא עדיין חדשה ורשומה על שם חברת הליסינג. המכירה מתבצעת באמצעות מחלקות הטרייד אין של יבואני רכב אשר מתחרים ביבואן שמכר את המכונית לחברת הליסינג, וכך נוצר מצב שבו מחלקת הטרייד אין של יבואן רכב אחד מוכרת מכוניות חדשות של יבואן רכב אחר.

הנושא אינו זר לממונה על הגבלים עסקיים, ואולם לדבריו מדובר בתופעה חיובית: "הנושא מוכר לרשות, ולעת הזו, דומה שמדובר בתופעה מבורכת, ככל שחברות הליסינג השונות מעבירות לצרכנים את ההנחות שהן מקבלות מיבואני הרכב", נמסר ממשרד הממונה על הגבלים.

גם ועדת זליכה להסדרת ענף הרכב עשויה לקדם את התופעה בעקיפין, כיוון שבין המלצותיה ישנה גם המלצה שלפיה בעליה של מכונית חדשה שנמכרה על ידי חברת ליסינג יירשמו כיד הראשונה ולא כיד השנייה, כנהוג כיום.

מאוטו סנטר נמסר כי "החברה פועלת רק על פי המותר והמקובל, ואינה נוהגת להתייחס לכך תקשורתית". בקבוצת קרסו, צ'מפיון מוטורס ומחלקת הטרייד אין של כלמוביל סירבו להגיב לדברים.

תגיות