אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
השנים האבודות של השוק הסיטונאי צילום: בועז אופנהיים

השנים האבודות של השוק הסיטונאי

המלצות ועדת חייק מושלכות לפח, והצרכן ימשיך להמתין למה שהיה אמור להתרחש כבר לפני עשור

15.02.2012, 08:18 | גילעד נס

השוק הסיטונאי אמור להפוך את שוק התקשורת הישראלי לתחרותי יותר. הוא יחייב את בזק ואת HOT למכור את חיבורי הקצה שלהן לבתי הלקוחות לכל חברה המחזיקה ברישיון תקשורת, במחיר סיטונאי שהגבול העליון שלו אמור להיקבע בידי שר התקשורת. כל חברה תוכל לחכור את החיבורים החסרים לה ולספק ללקוח חבילת תקשורת מלאה, או רק את השירות שירצה.

הכשל העיקרי בנוגע לשוק הסיטונאי הוא שהיה צריך ליישמו בשוק כבר לפני עשור, כאשר בזק היתה ספק התקשורת הקווית היחיד בישראל. רק ב־2008, כמה שנים לאחר שנפרסה תשתית נוספת (HOT), המליצה ועדה בראשות הפרופ' ראובן גרונאו לעשות כן. המלצותיה אומצו בידי שר התקשורת אז אריאל אטיאס, אך הוא לא עשה דבר לקידומן. באפריל 2010 מינו שר התקשורת משה כחלון ושר האוצר יובל שטייניץ מעין ועדת המשך, בראשות רו"ח אמיר חייק, שהונחתה להפוך את העיקרון לתוכנית פעולה.

מי צריך את חייק?

באוקטובר 2011 הגישה הוועדה את המלצותיה, ומאז המתין השוק למוצא פיו הרשמי של כחלון. בשבוע שעבר הגיעה הבשורה, בערך: משרד התקשורת הודיע כי פרופ' גרונאו ימונה כמלווה לפעילות המשרד, לצורך יישום השוק הסיטונאי.

גרונאו מציג את המלצותיו לשר אטיאס במרץ 2008, צילום: ששון תירם גרונאו מציג את המלצותיו לשר אטיאס במרץ 2008 | צילום: ששון תירם גרונאו מציג את המלצותיו לשר אטיאס במרץ 2008, צילום: ששון תירם

אף שזכויות רבות לגרונאו בשוק התקשורת, מינויו אינו רק יריקה בפרצופה של ועדת חייק, אלא הכרזה כמעט רשמית כי הצרכן הישראלי איבד שנתיים מיותרות. אם משרד התקשורת האמין כי גרונאו הוא האיש המתאים לקידום השוק הסיטונאי, המשרד היה צריך למנותו כאדם יחיד או כראש ועדה כבר ב־2010. במשרד לא אהבו את מסקנות ועדת חייק, כפי שהתבטא גם בחוות דעת מיעוט שכתב נציג המשרד בוועדה, סמנכ"ל הכלכלה אסף כהן, שהתנגד להסרת הפיקוח ממחירי בזק ולביטול ההפרדה המבנית במועד שעליו המליצה הוועדה.

מינוי גרונאו אמור "לתקן" את מה שלדעת גורמים במשרד ועדת חייק "קלקלה". שערו מה היה קורה לו לאחר ועדת ששינסקי, שר האוצר היה מודיע כי הוא ממנה עוד מומחה שיבחן את מסקנותיה.

היעד מתרחק

אך גם לוחות הזמנים עצמם מתארכים: גרונאו אמור להיכנס לתפקידו במהלך מרץ 2012, והוא צפוי להגיש את ממצאיו לשר התקשורת. בתום התהליך, הצפוי להימשך לפחות עד אמצע 2012, משרד התקשורת אמור לפרסם שימוע שבו יזמין את בזק, HOT והחברות האחרות להגיב על המלצות גרונאו. לאחר שמיעת הצדדים, ימליץ גרונאו לשר התקשורת על נתיב הפעולה הרצוי, השר יאמץ (כנראה) את מסקנותיו, והוא אמור להניע מהלך חקיקה ועדכון רישיונות חברות התקשורת הרלבנטיות. רק לאחר מכן בזק ו־HOT אמורות להתחיל בתהליך מצדן - התאמת התשתיות למעורבות של חברות חיצוניות, חתימת הסכמים וכדומה. בתסריט אופטימי מאוד, הביט הראשון יעבור בכבלי השוק הסיטונאי אי שם בשלהי 2013. בתסריט ריאלי יותר, הוא ימתין לאמצע 2014.

תגיות