אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מנכ"ל אפל עוקץ את גוגל: "עדיף להישאר ממוקדים במעט מוצרים" צילום: בלומברג

מנכ"ל אפל עוקץ את גוגל: "עדיף להישאר ממוקדים במעט מוצרים"

בהופעה פומבית נדירה יחסית מעריך טים קוק שלאייפון יש עוד לאן לצמוח, מכנה את תחום הטלוויזיה "תחביב", ובניגוד לג'ובס חושב שהמחשב האישי אינו עומד למות. בדבריו דחה קוק את הביקורת על ניצול עובדים מצד אפל: "הספקים שלנו חייבים להציע סביבת עבודה הוגנת ובטוחה"

15.02.2012, 12:26 | עומר כביר
"אפל צריכה להיכנס לשווקים חדשים רק אם היא יכולה לתרום תרומה משמעותית לחברה האנושית, ולא כי אפשר למכור בהם הרבה מוצרים" – כך אמר מנכ"ל אפל, טים קוק, בוועידת הטכנולוגיה והאינטרנט של גולדמן-סאקס, שנערכה אתמול (ג') בסן-פרנסיסקו.

דבריו של קוק עוררו עניין לא מועט, כיוון שמדובר בהופעה פומבית ארוכה ונדירה יחסית מצד מחליפו של סטיב ג'ובס - גם אם לא כזו הכוללת תגליות חדשות על החברה. בדבריו התייחס קוק להיבטים שונים של עבודתו ושל פעילות אפל, וכן לשלל נושאים שעולם הטכנולוגיה דן בהם בקדחתנות.

בין השאר פרס קוק את חזונו לגבי אפל. "זוהי חברה ייחודית ותרבות ייחודית, אי-אפשר לשכפל אותה", אמר קוק. "אני לא מתכוון להיות עד להתפוררותה האיטית. אני מאמין בה בכל מאודי. סטיב הטמיע בנו לאורך השנים את התפיסה שהחברה צריכה ליסוב סביב מוצרים נהדרים. אנחנו צריכים להישאר ממוקדים מאוד במעט דברים, במקום לנסות לעשות כל-כך הרבה דברים - ששום דבר מהם לא מצליח. אנחנו תמיד ממוקדים בעתיד, אלו הדברים שהופכים את אפל למקום קסום".

דברים אלה יכולים להתפרש כעקיצה כלפי גוגל, שהשיקה לאורך השנים שורה ארוכה של מוצרים - שרבים מהם לא זכו להצלחה, נעלמו או הוחלפו בידי אחרים. מנכ"ל גוגל, לארי פייג', נוקט מאז נכנס לתפקידו מדיניות שבמסגרתה הוא מצמצם את היצע המוצרים של החברה על מנת לשפר את יכולת ההתמקדות שלה. ענקית טכנולוגיה נוספת, מיקרוסופט, ביקרה אף היא בעבר את נטייתה של גוגל לנטוש מוצרים .

קינדל פייר? "לעתים נדירות המחיר הוא החשוב ביותר"

 

השקת אייפון 4S זכתה לתגובות פושרות בקרב הפרשנים (גם אצלנו), אבל להסתערות מצד הקונים שרכשו 37 מיליון מכשירים ברבעון שעבר – שיא כל הזמנים לאפל. "אנחנו די מרוצים מזה", אמר קוק בהצטנעות, והעריך שלמכירות יש עוד לאן לצמוח.

"37 מיליון אייפונים מייצגים 24% משוק הסמארטפונים. שלושה מתוך ארבעה אנשים קונים משהו אחר. המפתח להגדלת נתח השוק הוא להמשיך לייצר את המוצרים הטובים בעולם. אם נישאר ממוקדים בזה, ונמשיך לטפח את האקו-סיסטם סביב האייפון, יש לנו הזדמנות טובה לנצל את השוק הענק הזה".

יחד עם האייפון החדש השיקה אפל גם את שירות הענן שלה, iCloud, ואת העוזרת הווירטואלית סירי. שירות הענן, גילה קוק בדבריו, הגיע כבר ל-100 מיליון משתמשים. "זה לא מוצר עם מחזור חיים של שנה או שנתיים – זו אסטרטגיה לעשור הבא או יותר. משהו עמוק באמת", הוא הוסיף. על סירי אמר מנכ"ל אפל: "זה עדיין מוצר בטא, אבל אני כבר מרגיש שאני לא יכול לחיות בלעדיה".

קוק משיק את האייפון 4S באוקטובר. "100 מיליון משתמשים ב-iCloud, צילום: איי אף פי קוק משיק את האייפון 4S באוקטובר. "100 מיליון משתמשים ב-iCloud | צילום: איי אף פי קוק משיק את האייפון 4S באוקטובר. "100 מיליון משתמשים ב-iCloud, צילום: איי אף פי

אחיו הגדול של האייפון, האייפד, הפך בשנתיים האחרונות לאחת ההצלחות המרשימות של עולם הטכנולוגיה, ורשם מכירות של 55 מיליון יחידות. מה הסיבה להצלחה זו, לפי קוק? "האייפד עמד על כתפי כל מה שבא לפניו. חנות האייטיונס כבר הייתה פעילה, גם האפסטור. אנשים כבר הכירו את האייפון. הם כבר ידעו על מולטי-טאץ'. הרבה דברים שהיו אינטואטיביים על הטאבלט באו לפניו. נתתי אייפד לאמא שלי והיא ידעה איך להשתמש בו רק מצפייה בפרסומת".

לקוק היו גם כמה מילים להגיד על המתחרה הגדול והזול יותר של האייפד, הקינדל פייר של אמזון: "רק לעתים נדירות מחיר הוא הדבר החשוב ביותר. מוצר זול אולי ימכור כמה יחידות. מישהו קונה אותו ומרגיש מעולה כשהוא משלם, אבל כשהוא מגיע הביתה ומשתמש בו ההנאה הזו נעלמת". עם זאת, ציין קוק, "לאמזון יש נקודות חוזק אחרות: הם כבר מכרו הרבה יחידות, ועוד ימכרו".

"המחשב האישי לא הולך למות"

למרות ההצלחה הגדולה של האייפד והכרזתו של ג'ובס, באחת מהופעותיו הפומביות האחרונות, על התחלתו של עידן הפוסט-PC, קוק עצמו סבור שהמחשבים אישיים הלא צפויים להיעלם במהרה. "המחשבים האישיים לא הולכים למות", הוא אמר. "אני אוהב את המק, הוא עדיין גדל ואני מאמין שהוא ימשיך לגדול. אני לא חוזה את קמילת ה-PC. אני לחלוטים לא מאמין בזה. לאור מה שראיתי, אני מאמין שהאייפד נוגס מעט במכירות המאק אבל יותר ב-PC. תהיה תעשיית PC חזקה, אבל הטאבלטים יהיו חזקים יותר".

בחודשים האחרונים, אחת השמועות המסקרנות סביב אפל הינה שבכוונה להשיק מקלט טלוויזיה פרי פיתוחה, שאמור לעשות לשוק הטלוויזיה את מה שהאייפון והאייפד עשו לשווקי הסמטארטפון והטאבלט, בהתאמה. אבל לדברי קוק, תחום הטלוויזיה היה ונשאר "תחביב".

ג ג'ובס. דיבר על "עידן פוסט-PC", אבל מחליפו דווקא מאמין שיש עתיד למחשבים | צילום: בלומברג ג

"אנחנו קוראים לזה תחביב כי אנחנו לא רוצים להעביר לבעלי המניות שלנו את המסר שאנחנו חושבים שהשוק הזה זהה בגודלו להשווקים של מוצרים אחרים שלנו. המק, האייפד, האייפוד, האייפון. אנחנו לא רוצים לאותת שאנחנו חושבים שהעומק של השוק הזה שווה לאחרים", הוא הרחיב.

"לכל אחד מגיעה סביבת עבודה הוגנת"

 

קוק נאלץ להתייחס בדבריו גם לסוגיה פחות נעימה, מבחינתו: הביקורת על תנאי העבודה במפעלים שמייצרים בעבור אפל את מוצריה אינה דבר חדש. אבל נראה שבשבועות האחרונים היא חריפה מתמיד, וקוק כבר נאלץ להצהיר שלאפל "אכפת מכל פועל".

בדברים שנשא הפעם שב וטען קוק כי אפל מתייחסת לסוגיה זו ברצינות רבה. "לכל עובד יש את הזכות לסביבת עבודה הוגנת ובטוחה, נטולת אפליה, שבה הוא משתכר שכר תחרותי", הוא אמר. "הספקים של אפל חייבים לעמוד בזה כדי לעשות איתנו עסקים". קוק ציין עוד שאפל נוהגת לבדוק בקביעות את מפעלי הייצור השונים, ולתקן בעיות שמתגלות בהם. לאחרונה הודיעה ענקית הטכנולוגיה כי תאפשר ביקורת חיצונית על מפעליה בעולם השלישי - אך ספגה ביקורת גם על הכרזה זו.

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
אפל זה רק שיווק חזק! הרי פעם היה פאלם
הפאלם ממש כמו אייפון מחשב כף יד עם מעבד וזיכרון מערכת הפעלה ואקפליקציות . אפילו מסך מגע. ההבדל הגדול זה עוצמות עיבוד נמוכות ותוכנה מיושנת WM6 ומסך שהוא לא מולטיטאצ איך יכול להיות ששם לא חשבו כמו מר גובס הם הרי יכלו בקלות להשקיע בגימור יוקרתי ולכבוש את השוק. לסטיב היה מזל והרבה רצון להפיל את מיקרוסופט. אבל כולם היו שם ממש כמעט כמעט והוא הצליח מילימטר יותר
חיים  |  15.02.12