אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כך תשמרו על השפיות במקום העבודה צילום: shutterstock

כך תשמרו על השפיות במקום העבודה

הבוס שוב מציק לכם עם דרישות לא הגיוניות? אחד העמיתים לא מפסיק לדבר? כך תתמודדו עם הבעיות - בלי לאבד את מקום העבודה שלכם

18.02.2012, 22:19 | סוכנויות הידיעות

זה קורה גם במקומות העבודה הכי טובים: עובד המקשקש ללא הרף ומטריף את דעתם של עמיתיו, אחר שלא מסוגל לבצע מטלה כראוי או בוס ששוב מציק עם דרישות לא הגיוניות. ואז כשכבר אי אפשר, הכעס והתסכול גואים והפיצוץ הוא רק שאלה של זמן.

מומחים ליחסי עבודה טוענים שהגורם המרכזי המוביל להרס קריירות הוא אי יכולתם של עובדים להתמודד עם רגשות שליליים. אתר הקריירה Fins ממליץ לפתח אסטרטגיה שתמנע מהרגשות השליליים להשתלט על ההיגיון הבריא ומהעובדים לאבד את מקום העבודה ואת המוניטין המקצועי שלכם.

למדו לזהות את הסימנים המקדימים לכעס

הפתרון הטוב ביותר הוא להקדים תרופה למכה. קצב לב מוגבר ו"טונים" גבוהים מהווים סימן ראשון לכעס גואה המאיים לפרוץ. במקום להירגע, מומחים דווקא ממליצים להגביר את המתח: קיפצו אגרופים וכווצו את השרירים עד שרגע המשבר חולף ואז שחררו. אחרים ממליצים לקחת מספר נשימות עמוקות. שאיפות עמוקות מונעות גם פליטות פה מסוכנות.

שמרו על המוניטין, צילום: shutterstock שמרו על המוניטין | צילום: shutterstock שמרו על המוניטין, צילום: shutterstock

אל תתעלמו מהכעס

הדבר הכי גרוע שניתן לעשות ברגעי הכעס הוא להדחיק את הרגש. מומחים מסבירים ששליטה ברגש אינה מאפשרת את שחרורו של הכעס. הדחקה של כעס משולה ללחץ הגובר בקומקום רותח – בשלב כלשהו אתם עלולים לשחרר את כל הכעס המודחק בשל הדבר הטריוויאלי ביותר. לא זו בלבד, אלא שרגשות שליליים מודחקים מתבטאים בסופו של דבר במחלות ומשפיעות לרעה על יחסים גם מחוץ לעבודה.

צאו מהמשרד

אחת הדרכים היעילות ביותר למנוע התפרצויות כעס היא פשוט להתרחק פיזית מהאזור. מותר לומר לאדם השני שהמצב יצא מכלל שליטה ושאתם זקוקים לכמה דקות לעצמכם כדי "להתקרר" ולשוב לשיחה רגועים ושקולים יותר. באופן כללי, מומחים ממליצים לכל עובד להקצות לעצמו מדי יום 20 דקות של שקט כדי להירגע, לארגן את המחשבות ולמלא מצברים. 

הימנעו מלאבד לחלוטין את העשתונות

המנכ"ל האגדי של אפל, סטיב ג'ובס, היה ידוע בשל התקפות הזעם שלו, אך היו כאלו שהעריצו אותו על יכולתו לשחרר קיטור ולהמשיך הלאה. להבדיל מג'ובס, רובנו ממשיכים לאחוז בכעס זמן רב גם לאחר שהבענו אותו והוא חוזר ומתלקח במועד מאוחר יותר. הבעת כעס אינה חייבת להתבטא בהתפרצות. אינכם יכולים לשלוט בתגובות של עמיתיכם אך האופן שבו אתם מגיבים נתון לגמרי לשליטתכם. ברגע שאתם חשים שעולים בכם רגשות כעס, נסו להחליפן ברגשות חיוביים, ממליצים מומחים. התפללו, סיפרו עד 10, כתבו ביומן. המטרה היא לקחת אחריות על הכעס ולא להדחיק או להכחיש אותו.

התרחקו מהמקלדת

מאד קל לשגר מענה סרקסטי או עוין למייל כעוס אבל מרגע שלחצתם על כפתור ה"שלח" התגובה כבר אינה בשליטתכם ולא תוכלו להכחיש את מה שנאמר בו. קרול בארץ, המנכ"לית המודחת של יאהו חוותה על בשרה את השלכותיו של מייל ארסי כאשר, לאחר שפוטרה, שיגרה מייל לכל עובדי החברה ובו קבלה על כך שיו"ר החברה פיטר אותה בטלפון. הדבר לא קידם את סיכוייה למצוא עבודה אחרת, בלשון במעטה.

היו אסרטיביים, לא אגרסיביים

לא תמיד ניתן לתת לכעס לחלוף באופן מיידי. במצבים אלו השתמשו באסרטיביות במקום באגרסיביות כדי להביע את תחושותיכם. חשבו על מה אתם אומרים ועל איך אתם אומרים זאת. שימוש בשפה אסרטיבית מתמקדת בתגובות שלכם " כשעשית X, גרמת לי להרגיש Y".

תקשורת אסרטיבית גם מכירה ברגשותיו של הצד שכנגד היכן שתקשורת אגרסיבית לחלוטין מתעלמת מרגשותיו. אדם המתקשר באופן אסרטיבי יגדיר את הבעיה ולא ישתמש בפגיעות אישיות, ויסביר באופן ברור מהן ההשלכות של התנהגות אגרסיבית. .

שמרו על המוניטין

לא משנה מי המטרה לחיצי הכעס שלכם ומה הייתה הסיבה לכעס, השמועה תתפשט מהר בכל החברה כך שאף אם תיישרו את ההדורים ותמנעו בעתיד ממצבים דומים הרי שאתם עלולים לפגוע בתדמיתכם ובאמון של הקולגות ושל הבוס שלכם ולהשפיע על מידת האחריות שהממונים עליכם ירצו להטיל עליכם בעתיד. ייתכן שהצדק היה עימכם אבל בטווח הרחוק, המחיר אינו שווה וקשה לשקם אמון שנפגע בשל התפרצות כעס.

הכי טוב "לישון על זה"

מומחים רבים מאמינים בחוק "24 השעות": העלו את תגובתכם על הכתב, המתינו 24 שעות ואז קראו את מה שכתבתם והחליטו אם ברצונכם לשלוח זאת. כאשר אנו כועסים אנו חווים רגשות שלא נרצה שאחרים יראו בהכרח. לעיתים קרובות, שנת לילה טובה מאפשרת לנו לעבד אירועים ולבצע החלטות באופן שקול יותר.

התמקדו במהות הבעיה

לפני שמשתלחים בקולגה, יש לחשוב היטב אם הוא הגורם לבעיה או שישנה סוגיה אחרת הרוחשת מתחת לפני השטח. הימנעו מלתקוף את האדם – תקפו את העובדות, ממליצים מומחים. האם הופרו חוקים או תקנות או שמא הציפיות שלכם לא מולאו בשל תקשורת לקויה? לפעמים, כדאי לקבוע פגישה עם גורמים נוספים המעורבים בעניין ולהסביר להם באופן ברור את מהות הבעיה. 

חישבו על החופשה הקרובה

 

מומחים טוענים שלא ניתן לחשוב שתי מחשבות בעת ובעונה אחת ועל כן באפשרותכם לחשוב על הכעס שלכם או לחלופין, על משהו אחר. אפשר אף לחשוב על דבר מה שעליו לא חשבתם מזה זמן רב – הפעלת מנגנוני השליפה של המוח קוטעת את מהלכו של הכעס ומקלה עליכם לשלוט בעצמכם. אתם אפילו אינכם צריכים לחשוב על משהו מסובך – חישבו על שיר מהילדות או נסו להיזכר בטיול שאתם רוצים לעשות בקיץ.

תגיות

16 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

16.
מה עושים שהבוס הוא המתפרץ בכעס בקול?
אצלי במשרד הבוס מתפרץ כל פעם על משהו אחר. כולל מנהלים תחתיו. הדבר המוזר שלמרות שהם מושפלים כל פעם גם בפני עובדים אחרים הם נשארים כנועים ונזהרים מעימות איתו וגם מדברים עליו רק טוב. לא עוזבים וגם עובדים איתו בני משפחה שלו. היו מקרים שבהם הוא התפוצץ על עובד בכיר בשיחת עובדים ברמה של משוגע. ואחרי זה בני משפחתו כמו עבדים הצדיקו אותו למרות שהיה ברור להם שזה לא נורמלי. הכי גרוע זה סני משפחה שרואים הכל אבל נשלטים ומצייתים למטורף כזה. מה שלא ברור זה איך אנשים ממשיכים לעבוד איתו. פתחתיפהעליו עזב אותי.
לינדה  |  14.09.15
15.
איפוק איפוק
איפוק איפוק איפוק אבל בסופו של יום המנהל הוא חרא שמלא בעצמו ואת זה אי אפשר לסבול לאורך זמן. כמה אפשר לשתוק? ובטח שאי אפשר לומר בפניו מה חושבים עליו או להיות "אסרטיביים" עאלק, ולומר לו למה התנהגותו גורמת, עם כל הכבוד הוא עדיין לאבעלי, הוא הבוס . גם בלי לדבר בכלל הוא משלח בי עיניי מכשף. אין יום שאני לא מחפשת עבודה במקום אחר. אני וכל השאר. כך עד שהוא ישאר בודד במערכה.
שירשיר  |  29.02.12
12.
השיטה שלי: עם זה לא יהיה רלוונטי עבורי בעוד שנה, סימן שלא שווה לכעוס
האם אתהם זוכרים מה עצבן אתכם בשנה שעברה בתאריך הזה??? סביר שלא, כנראה שלא היתה לזה משמעות על החיים שלכם! הכלל אצלי הוא לחשוב כמה משמעות יש לזה וכמה זה באמת חשוב, והאם יש לזה השפעה על החיים שלי בעתיד ואם כן באיזו צורה. ברוב המקרים אני עונה לעצמי שזה לא יהיה חשוב, אז אני לא טורחת להתעצבן. במקום זה אני פשוט שותה כוס קפה עם סיגריה ומקיפה את עצמי בחברים טובים:-)
אני במשרד  |  19.02.12
לכל התגובות