אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דף חדש בקניות באינטרנט? המכס ירד, המחיר נשאר צילום: shutterstock

דף חדש בקניות באינטרנט? המכס ירד, המחיר נשאר

החודש נכנסה לתוקף הסוכרייה של טרכטנברג - העלאת הפטור ממכס ביבוא אישי. אף שמבדיקת כלכליסט עולה כי לרוב מדובר בהוזלות זניחות לצרכן, בכירי חברות השילוח משוכנעים שהישראלים יגבירו משמעותית את הקניות ברשת

19.02.2012, 09:15 | הראל עילם

בדצמבר האחרון יצאה מוועדת טרכטנברג בשורה צרכנית משמחת: המלצה להעלאת תקרת הפטור ממכס ביבוא אישי. הממשלה הבטיחה שהתקנה החדשה, שלא דרשה הצבעה של מליאת הכנסת או ועדת הכלכלה, תיכנס לתוקף בתוך כמה ימים, אבל בפועל אושרה רק החודש על ידי שר האוצר: הפטור ממס על רכישה באינטרנט הועלה מ־50 דולר ל־75 דולר, ואילו על הזמנה ששווייה בין 75 דולר ל־325 דולר (כ־1,200 שקל) יחולו רק מע"מ ומס קנייה. "כלכליסט" בדק באמצעות מנכ"לי חברות השילוח הגדולות האם אכן מדובר בחיסכון לצרכנים, ולאן צועד שוק הקניות באמצעות האינטרנט.

"הלקוח הישראלי ממהר לאמץ טכנולוגיות חדשות. הוא מתוחכם ויודע לזהות מגמות, אבל הוא גם בהחלט לא קונה מספיק באינטרנט", אומר ל"כלכליסט" אודי כספי, מנכ"ל חברת השילוח TNT ישראל. "אם זה נובע מפחד מקנייה באינטרנט ואם מחוסר מודעות, ישראל מפגרת אחרי העולם".

אודי שרון מנכ"ל DHL ישראל אודי שרון מנכ"ל DHL ישראל אודי שרון מנכ"ל DHL ישראל

אודי שרון, מנכ"ל DHL ישראל, חברת השילוח הגדולה בארץ, מסכים עמו: "נתוני הצריכה באינטרנט בישראל נמוכים מאוד, אבל השינויים עשו רעש תקשורתי וגרמו לאנשים להתחיל לשאול שאלות".

שרון סבור שהצרכנים בארץ צריכים לעבור שינוי תודעתי. "יבוא אישי נתפס כמשהו מסובך מאוד, וזאת תפיסה מוטעית שצריך לתקן אותה". לדבריו, דווקא בכיוון ההפוך, של יצוא, הישראלים פעילים למדי. "ישראלים מוכרים הרבה מאוד לחו"ל. הכמויות שיוצאות מישראל הן פי כמה וכמה מהיבוא אישי, והכל דרך האינטרנט. רוב המשלוח הוא לארה"ב, למערב אירופה ולאוסטרליה, דרך אתרים כמו eBay, Etsy ואתרים עצמאיים. יש, לדוגמה, מיזם למכירת משקפי ראייה באינטרנט. אתה יכול לבחור את המסגרת ואת העדשות, וזה עדיין יכול להגיע אליך מישראל מהר יותר מאשר הזמנה מקומית בארה"ב. מוכרים גם ערכות למידה, נרגילות ויודאיקה".

ירון בלוויס, מנכ"ל אתר הסחר האלקטרוני "מסטופ", סבור שהדרך לשכנע את הישראלים לייבא דרך האינטרנט היא "להקים עוד שירותים מהצד הישראלי - מענה קולי, החלפות, אחריות, שירות וביטוח. אנשים מפחדים לטעות כשהם מבצעים הזמנות מקוונות, כי הטעות נתפסת כטעות כואבת. זה הרי לא נכון - גם בחנויות אתה יכול ליפול. יש חוק החזרים, אבל רוב החנויות ממסמסות את זה. תמיד יהיה מתח בין המוכר לקונה. באינטרנט זה אפילו גרוע יותר. צריך להבין איך לפרק את המתח".

"יקנו עודפים אחרי ליל כל הקדושים"

בשבועות שחלפו מאז כניסת התקינה לתוקף, כל חברות השילוח בארץ דיווחו על עלייה של יותר מ־100% בהיקף ההזמנות מחו"ל לעומת התקופה המקבילה אשתקד. כספי בטוח שעד סוף השנה תירשם עלייה של מאות אחוזים, במיוחד בקטגוריות מסוימות. "תהיה עלייה משמעותית בקטגוריות כמו טקסטיל, הנעלה ותוספי מזון. אלו מוצרים שיש עליהם מכס אבל אין מס קנייה, והם שוקלים מעט אז עלויות המשלוח נמוכות". בנוסף, כספי בטוח שבקרוב יווצר שוק חדש לחלוטין - קניות עונתיות, במיוחד לקראת תקופת חג הפורים. "אנחנו נראה אנשים שקונים עודפים מארה"ב אחרי ליל כל הקדושים. הפערים בין הארץ לחו"ל בתחפושות הם עצומים. תהיה עלייה של אלפי אחוזים בהזמנות".

האותיות הקטנות של המכס המסים שעדיין מסתתרים בהזמנה ישנם לא פחות מארבעה סעיפי תשלום שונים שבהם חייבת כל חבילה: מס ערך מוסף, מכס, מס קנייה ועמילות מכס. ההנחיה החדשה אינה מהווה פטור מלא ממסים, וברוב המקרים לא תוזיל את העלויות הסופיות הראל עילםלכתבה המלאה

שרון מציין כי במהלך דצמבר, אז היה שיא בפרסום התקשורתי וכן בכמות המבצעים הזמינים בארה"ב בגלל תקופת החגים, נכנסו לישראל אלפי חבילות ביבוא אישי מדי יום - וזה רק מהאתרים הגדולים והמובילים כמו אמזון. כיום, אחרי תקופת החגים, החברה רושמת כאלף חבילות מדי יום.

עם זאת, קשה לאמוד את הגודל האמיתי של הסחר האלקטרוני בישראל - שחלקו הנכבד גם עובר מתחת לרדאר של רשות המכס. לפני כניסת התקינה לתוקף, בין 40% ל־50% מכלל החבילות שנשלחו דרך חברות השילוח היו מתחת לתקרת הפטור ממכס הקודם - 50 דולר, וניתן להניח שאחוז החבילות שנשלחו דרך הדואר שהן מתחת לתקרת הפטור גבוה אף יותר.

את הירידה בהיקף המשלוחים בחודש האחרון לעומת דצמבר אפשר להסביר בהאטה בשוק העולמי אחרי תקופת החגים. שרון מציין כי עדיין מדובר בזינוק משמעותי לעומת ינואר המקביל אשתקד, ודוחה את הטענות שלפיהן פרשת גניבת כרטיסי האשראי פגעה ביבוא האישי.

כספי מסכים עמו: "הפרשה הפחידה יותר את אלו שלא קונים באינטרנט מאשר את אלו שקונים. ההשפעה היתה מועטה, אם בכלל. אנשים התקשרו, אבל זה הכל". שלושת המנכ"לים אומרים כי הם מעדיפים לא לעבוד באופן ישיר עם כרטיסי האשראי ולא מבצעים את הסליקה בעצמם. הירידה, אם היתה, נבלעה בתוך הזינוק העצום שחל בגלל המודעות והסיקור התקשורתי. לפי בלוויס, המרוויחים הגדולים מכל הפרשה הם PayPal, שרשמו עלייה של עשרות אחוזים בהיקף העסקאות שמתבצעות דרכם.

"הקונים ה'כבדים' ייהנו"

עוד לפי בלוויס, ההשפעה של העלאת הפטור ממכס לא תורגש בכיסם של רוב הלקוחות. "הרכיב העיקרי תמיד ימשיך להיות המע"מ, המוצר והמשלוח. מי שייהנו מזה הם דווקא הקונים ה'כבדים', שגם ככה היו קונים באינטרנט. הקונים החד־פעמיים, לעומתם, בדרך כלל קונים מתחת לתקרת הפטור. אני הייתי מעדיף שהיו מעלים יותר את הפטור הכולל. מי שיכול לקנות בסכום שגבוה מ־1,200 שקל הוא גם ככה אדם אמיד".

בלוויס מבהיר כי אנשים ימשיכו לשלם עמילות מכס וחבילות עדיין יגיעו מפעם לפעם לבדיקות פיזיות רנדומליות - דבר שמייקר את המשלוח ומעכב אותו. "ברגע שיש תשלום, אז יש עבודת חישוב מכס. אנשים מצפים שיהיה עכשיו פטור מלא ממסים, כמו בדיוטי פרי, אבל זה לא המצב".

תגיות