אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
והפרחים לצוקרברג צילום: בלומברג

והפרחים לצוקרברג

למרות הניסיון של פייסבוק לבלוע את הרשת, הנתונים מראים כי כלים כמו הטיימליין והטיקר החדשים דווקא מסייעים לאתרים אחרים לגדול

20.02.2012, 12:14 | איתי שמושקוביץ ועומר כביר

התוכניות של פייסבוק לגבי האינטרנט נראות ברורות כבר זמן רב - הרשת החברתית מתכוונת לבלוע את כל האתרים לתוכה ולשמש כמין פורטל תוכן ראשי. זה התחיל מכפתורי לייק שפוזרו במיליוני אתרים, עבר למערכת טוקבקים ששולבה באתרים והתבססה על פייסבוק, וממשיך עם כפתורי Subscribe והשקת אפליקציות טיימליין, שמציגות שלל פעלויות מאתרים שונים - ליאור קרא ב-X, שי הקשיב ל-Y ודור צפה ב-Z.

אבל אם חשבנו שהמהלך זה יביא לפגיעה באתרים שמייצרים תוכן, כמו שראינו במקרה של גוגל ניוז ואתרי החדשות, עכשיו מתברר שפייסבוק דווקא עוזרת להם להגדיל את מספר הגולשים.

נתונים שפרסם בלוג הטכנולוגיה טק-קראנץ', המתבססים על מידע של פייסבוק עצמה ושל שירות מעקב אחרי אפליקציות, מראים זינוק במספר המשתמשים של כמה אתרים, חודש בלבד אחרי ממשק הטיימליין החדש.

הרשת החברתית המתחרה (לשעבר?) מייספייס, למשל, קפצה מכ-900 אלף משתמשים פעילים בחודש ל-1.6 מיליון. מייספייס אמנם השיקה שירות מוזיקה, שלדברי הבעלים החדשים שלה זוכה להצלחה, אבל היא גם מציעה להתחבר אליה באמצעות פרופיל פייסבוק.

אתר החדשות של יאהו זינק כ-12 מיליון משתמשים פעילים בחודש לכמעט 16 מיליון, Pinterest הכפיל את התנועה מ-5 ל-10 מיליון גולשים (אם כי עלול להסתבך כעת בבעיות זכויות יוצרים) ו-Payvment, שמציע שירות לפתיחת חנויות ברשת החברתית, מדווח כי הטיימליין אחראי ל-50% מההפניות אליו וכי הטיקר מספק עוד 40% מההפניות.

ובכל זאת, פייסבוק מרוויחה יותר

הגולשים, כרגיל, עדיין מקטרים על השינוי שכופה עליהם פייסבוק, אבל מפתחים ובעלי אתרים צריכים לשלוח זר פרחים גדול למארק צוקרברג. ועדיין, המרוויחה הגדולה באמת מהסיפור היא הרשת החברתית הגדולה בעולם, ולא אחרת.

ראשית, האפליקציות החדשות מאפשרות לה לאסוף מידע מפורט ומעמיק יותר על הרגלי הגלישה של משתמשיה, וכך להתאים להם פרסומות אישיות ומפולחות יותר: אם גולש מרבה לקרוא כתבות על מכוניות, אפשר להציג לו פרסומות לרכישת מכונית חדשה; גולש שמרבה להאזין לשירי רוק אולי יתעניין בהופעה של מטאליקה באזור מגוריו.

חשוב עוד יותר: השינוי מחזק את מעמדה של פייסבוק כמוקד המרכזי לגילוי תכנים שונים ברשת ושיתופם עם חברים. עכשיו, כשהאתרים השונים רואים כמה תנועת גולשים בפייסבוק יכולה לתרום להם, פעילותם בה ושיתוף הפעולה עמה רק צפויים להתגבר.

שתי מגמות אלו נקשרות היטב למהלך שלפי ההערכות פייסבוק צפויה לבצע בתקופה הקרובה, ייתכן שבסמוך להנפקה: השקת פרסומות פייסבוק לאתרים, בדומה לשירות גוגל אדסנס. האפליקציות לא רק יהפכו פרסומות אלו למדויקות ואטרקטיביות יותר, אלא שתנועת הגולשים המוגברת שהן מביאות לאתרים תוכל לשמש את פייסבוק כאמצעי לחץ לשילוב הפרסומות באתר. כשאתר שאחראי לחלק ניכר מהטראפיק שלך מבקש ממך משהו, קשה מאוד לסרב.

תגיות