אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חמש מתמודדות עלו לשלב הגמר בהתמודדות על רכישת נמל אילת צילום: ג'ו קוט

חמש מתמודדות עלו לשלב הגמר בהתמודדות על רכישת נמל אילת

החברות הן כי"ל, ממן, גדות, גולדבונד ומנו ספנות. הזוכה יקבל אפשרות להפעיל את הנמל ל-15 שנה. עלות המכרז נאמדת ב-150 מיליון שקל

21.02.2012, 13:46 | ליאור גוטמן
חמש חברות עלו לשלב הגמר בהתמודדות על רכישת פעילות נמל אילת. החברות הן כי"ל, ממן (בבעלות משפחת לבנת), גדות (בבעלות יוסי מימן), גולדבונד (בשותפות שלמה שלמצר) ומנו ספנות. מדובר במכרז שמנהלת המדינה להפרטת פעילות נמל אילת לגוף פרטי, כאשר נכסי הקרקע והמבנים יישארו בידי המדינה בשל חשיבותם האסטרטגית. ההפרטה מקודמת על ידי משרדי האוצר והתחבורה והיא מנוהלת על ידי רשות החברות הממשלתיות בראשון דורון כהן.

בשלב הבא יידרשו החברות להגיש הצעות כספיות, וכפי שנחשף בעבר ב"כלכליסט" מחיר הפתיחה יגיע ל-150 מיליון שקל. יצוין שעם פרסומו המקורי של המכרז, שיצא לדרכו באפריל 2011, ניגשו לא פחות מ-17 חברות ושותפויות עסקיות. ההצעות הכספיות יבחנו על ידי רשות להגבליים העסקיים כאשר הכוונה היא להשלים את ההליך עד מאי הקרוב.

"התוכניות העסקיות שהגישו המתמודדות עומדות בקנה אחד עם מטרות ההפרטה. צפוי גידול בהיקף הסחר עם המזרח הרחוק, אשר יחד עם הפעלה נכונה של הנמל, יעצים את חשיבותו של הנמל לסחר הבינלאומי של ישראל, לקידום התחרות, וליצירת ערך לצרכנים, למגזר העסקי ולמשק כולו", מסביר מנהל רשות החברות הממשלתיות דורון כהן.

לדבריו, עם הפרטת הפעילות בנמל צפוי גידול בהיקף הסחר עם המזרח הרחוק, כך שהציפיות הן שרוכש מניות המדינה יצליח להגדיל את נפח הפעילות של הנמל ויעשה שימוש בפוטנציאל הקיים של הסחר הישראלי עם המזרח הרחוק. פעילות מרכזית של הנמל כיום היא יבוא מכוניות, יצוא כימיקלים ותיירות הנוסעים. נמל אילת מעסיק כיום כ-130 איש והוא משנע כ-6% מהיקף הסחר של מדינת ישראל. הכנסות נמל אילת במחצית הראשונה של שנת 2011 הסתכמו בכ-56 מיליון שקל והרווח הנקי הסתכם בכ-9 מיליון שקל.

העובדים יקבלו פיצוי

על פי כללי רשות החברות הממשלתיות, הנפקה של חברה ממשלתית מזכה את העובדים באפשרות לרכוש 10% מהמניות בהנחה של 30% מהמחיר הנקוב. במקרה הנוכחי מדובר במכירה ישירה ולכן העובדים יזכו לפיצוי כספי שנאמד ב-5% משווי הנמל, כלומר כ-30 אלף שקל לעובד. בנוסף, רשות החברות תקים נקודת ביקורת כל 5 שנים על הישגי הזכיין ביחס למטרות, ובמידה ואלו לא יתאימו יתבקש המפעיל של הנמל לבצע "מקצה שיפורים" או שיעמוד בחובת הוכחה שרכש את הציוד המתאים להגדלת הפעילות ב-150%, והיא לא נמנעה ממנו מ"כוח עליון" (מלחמה וכו').

ועדת הריכוזיות כמו גם הממונה להגבלים עיסקיים עשויים לפסול או להגביל מועמד מסויים, זאת במידה ותמצא פגיעה ענפית בתחום הסחורות או התחבורה. לעניין זה מנהל האוצר מו"מ עם ההסתדרות בנוגע לעובדי החברה שכבר פועלים בנמל אילת: פעילות ייצוא האשלג מתקיימת מזה מספר שנים והיה חשש שמא כיל, שעלתה לשלב הגמר, תנצל את המצב לאיחוד עובדים.

תגיות