אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מחקר: האחראים לעליית מחירי השוקולד והממתקים - היצרנים

מחקר: האחראים לעליית מחירי השוקולד והממתקים - היצרנים

לפי ממצאי מחקר של הכנסת, העלו היצרנים את המחירים בשיעור חד בשנתיים האחרונות. גורם נוסף לעלייה: היעדר תחרות

26.02.2012, 17:54 | תומר אביטל
התחרותיות הנמוכה בארץ מעודדת ספקים לגבות מחיר גבוה יותר בשוק המקומי, וזו אחת הסיבות למחירים היקרים, כך עולה ממחקר חדש של הכנסת. המחקר נערך בעקבות "מחאת הפסק זמן" שהתעוררה נגד שטראוס לאחר שהתברר כי המוצר נמכר בניו ג'רזי במחיר נמוך משמעותית בהשוואה למחיר לצרכן בישראל.

המחקר נעשה ביוזמת יו"ר ועדת הכלכלה כרמל שאמה הכהן כדי לבחון את טענות המוחים לקראת דיון שייערך בנושא מחר (ב').

במסגרת המסמך שהוכן ניתנו הסברים אפשריים לפערי המחירים בין השוק המקומי לשווקים בחו"ל. מלבד רמת תחרותיות נמוכה בארץ מצוינים גורמים נוספים: מדיניות שיווק שלפיה החדירה לשוקי חו"ל נעשית במחירים נמוכים יותר, והיקפי המכירות. "העלות השולית של ייצור יחידות נוספות של המוצר, מעבר לאלה המיוצרות עבור השוק המקומי, נמוכה יותר ולכן ניתן לגבות עבורה מחיר נמוך יותר", נכתב במסמך. 

בנוסף פנה מרכז המחקר והמידע של הכנסת לקבוצת שטראוס בשאלה לגבי מחירי המוצרים לרשתות השיווק בארץ בהשוואה למחירי המוצרים לקמעונאים בחו"ל. לדברי החברה, מתוך 184 מוצרים המיוצאים, 12 מוצרים נמכרים לקמעונאים בחו"ל במחיר נמוך מזה שבארץ.

השינוי במדד מחירי ממתקים ושוקולד לצרכן ולסיטונאים

מניתוח של המרכז עולה עוד כי מדד המחירים לצרכן עלה משנת 2005 ועד לינואר 2012 בשיעור של 18.4%, מדד מחירי השוקולד והממתקים לצרכן עלה בשיעור של 22.9% ומדד המחירים הסיטונאיים של תפוקת התעשייה ליעדים

מקומיים של שוקולד וממתקים עלה בשיעור של 26.9%. בין השנים 2010 ל-2012 חלה עלייה חדה במדד הסיטונאי - 8.4%, זאת לעומת עלייה מתונה יותר בשיעור של 2.7% במדד מחירי השוקולד והממתקים לצרכן. ניתן לסיק מכך כי המחירים שבהם נמכרו המוצרים לרשתות עלו בקצב מהיר יותר מהמחירים לצרכנים. "משנת 2010 עליית המחירים נגרמה בגין העלאת מחירים על ידי יצרני השוקולד והממתקים", נכתב. 

עוד מציינים במחקר כי "גם שוק קמעונאיות המזון בישראל אינו תחרותי ומתאפיין ברמת ריכוזיות גבוהה. כך, שתי רשתות השיווק המובילות נוטלות נתח של כ-57% מסך השוק: שופרסל נוטלת כ-34.5% מהשוק ורבוע כחול נוטלת כ-22.5%. תחרותיות נמוכה בשוק זה עשויה להוביל למחירים גבוהים יותר לצרכן".

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
הציבור הפך לפרה חולבת של היצרנים והממשלה - מספיק לעשוק את הציבור!
יש לפרק המונופולים ולשחרר המשק מהריכוזיות ולפתוח אותו לתחרות, יש לבטל מכסים מיסים עקיפים ומ.ע.מ. על מוצרי מזון ודלק! חברי הכנסת לא מבינים שמעמד הביניים נשחק וקורס והמצב הגיעה לרתיחה! לממשלה ולחברי הכנסת - תתחילו לעשות מעשים ולא דיבורים, מדיבורים שבענו מספיק!!
רובין , כפר סבא  |  26.02.12
3.
לשמאלני מתגובה 2
אתה מדבר ככה על הליכוד?! כשמפא"י היו בשלטון אז המדינה היתה בכלל חצי קומוניסטית. לא היה מה לדבר בכלל על תחרות. ישראל היתה המדינה היחידה בעולם מחוץ לגוש המזרחי (הסובייטי) שכ-70% מכלכלתה היתה שייכת למנגנוני הממשלה. זה הרבה מאוד קילומטרים שמאלה מתחרות. והליכוד הוא זה שבכלל הכניס לארץ דברים כמו תחרות וכלכלת שוק שעשו את המדינה למה שהיא היום.
קפיטליסט גאה  |  26.02.12
לכל התגובות