אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דו"ח טכנולוגי: שנת הכרעה לנוקיה ומיקרוסופט צילום: בלומברג

דו"ח טכנולוגי: שנת הכרעה לנוקיה ומיקרוסופט

שתי החברות סוגרות 12 חודשים של שיתוף פעולה בתחום הסלולר ויכולות להיות מרוצות - אבל המבחן האמיתי עדיין לפניהן. וגם: מוזילה מסתובבת לגוגל בין הרגליים ועובדי IT מדווחים על תשישות וציניות

28.02.2012, 13:34 | יוסי גורביץ

זה מתחיל לעבוד

 

לפני כשנה, ערב תערוכת הסלולר השנתית בברצלונה, הכריזו מיקרוסופט ונוקיה במפתיע על שותפות. זה היה זמן קצר אחרי שסטיבן אלופ, מנכ"ל ענקית הסלולר המדשדשת, שלח את המזכר שבו דימה את מצב החברה לאדם העומד על אסדה בוערת וחייב לקפוץ למים הקפואים כדי להניצל.

שתי החברות מיהרו כל כך להגיע להסכם שהשתכנעו שיציל אותן, שהן לא טרחו לכתוב אותו: במיטב המסורת של אנשי עסקים, נציגים משתי החברות לחצו ידיים והתחייבו לעשות הכל כדי לעבוד ביחד. סטיבן אלופ אמר לאחרונה שזה הצליח: לא הוא ולא סטיב באלמר, מנכ"ל מיקרוסופט, היו צריכים להתערב כדי ליישב אי הבנות בין הצוותים השונים. הם עובדים במשולב, ונראה שהם עובדים היטב.

מצבה של נוקיה היה נראה ב-2011 כל כך קשה, שכלל לא היה ברור שהיא תוכל לעמוד בהתחייבותה להוציא לשוק מכשיר ווינדוס פון - מה גם שהיא דחתה את תאריך ההשקה שלו מאמצע 2011 לסוף השנה. אבל היא הוציאה את מכשיר הלומיה, ולא אחד אלא שניים, כשעוד מכשירים מהסדרה בדרך לשוק. מנהלת חטיבת הסמארטפונים של נוקיה התוודתה לאחרונה שאחרי שהתחייבה להוציא מכשיר כזה לפני שנה, היא אמרה לעצמה, "טוב, עכשיו אין ברירה אלא להוציא אחד".

והמכשירים האלה מצליחים לא רע. נוקיה הפכה, תוך רבעון, לחברה המובילה בייצור מכשירי ווינדוס פון - לא בדיוק שוק ענק, ובכל זאת. מיקרוסופט מתכוונת להביא בעוד כחודש את ווינדוס פון ל-28 מדינות נוספות, בהן סין - וגם הצרכנים הישראלים כנראה יקבלו מכשירים השנה.

במיקרוסופט בונים על הצלחת התפיסה של ווינדוס פון – להתמקד במטלות שאנשים עסוקים עושים מדי יום, ולבצע אותן מהר – יחד עם היצע מכשירים במחיר נמוך וכניסה לשווקים רבים חדשים. בעזרת שילוב הגורמים הללו מקווים בשתי החברות לתפוס מחדש את מקומן בשוק הסמארטפונים, ולא להשאיר את השדה רק לאפל ולאנדרואיד.

בימים אלה מתקיימת שוב תערוכת הסלולר בברצלונה, ואחרי 12 חודשים אפשר לומר שהתוצאות של שיתוף הפעולה בין נוקיה למיקרוסופט חיוביות מכפי שציפו. 2012 צפויה להיות שנת הכרעה מבחינת שתי החברות - כשהרבה מאוד תלוי בשאלה האם נוקיה תוכל, סוף סוף, להיאחז כמו שצריך בשוק האמריקאי.

מנכ"ל מיקרוסופט, סטיב באלמר, מחזיק מכשיר לומיה 900 של נוקיה. אמריקה תקבע, צילום: בלומברג מנכ"ל מיקרוסופט, סטיב באלמר, מחזיק מכשיר לומיה 900 של נוקיה. אמריקה תקבע | צילום: בלומברג מנכ"ל מיקרוסופט, סטיב באלמר, מחזיק מכשיר לומיה 900 של נוקיה. אמריקה תקבע, צילום: בלומברג

מוזילה קופצת ראש לסלולר

מוזילה, הקרן שמאחורי הדפדפן העצמאי פיירפוקס, הודיעה אתמול על חריגה מסיבית ממה שעשתה עד כה: יחד עם חברת הטלפוניה טלפוניקה, היא מתכוונת להשיק מכשירי סלולר שיפעילו מערכת הפעלה סלולרית משלה, B2G OS.

טלפוניקה, שכמחצית מלקוחותיה נמצאים בדרום אמריקה, לא מרוצה מכך שהם ממשיכים להשתמש ברובם בטלפונים פשוטים, ורוצה לדחוף אותם לעבר סמארטפונים – כשהיא מהמרת על מוזילה. B2G צפויה להיות מערכת הפעלה מבוססת דפדפן – כמו כרום של גוגל, רק עובד כמו שצריך – ולספק להמונים סמארטפונים זולים מאוד. כמה זולים? עשירית ממחירו של אייפון, אומר בכיר בטלפוניקה. כלומר, כ-60 דולר.

גם הספקית דויטשה טלקום מתחילה להביע עניין, לפי הדיווחים, ויש כבר חנות אפליקציות. מערכת ההפעלה החדשה לא תאפשר הרצת משחקים כבדים, אבל היא עשויה להתאים לצרכן הבינוני, שלא מרוצה מהמכשיר הישן שלו ולא רוצה לשדרג לגרוטאה יקרה כמו אייפון או חלק גדול ממכשירי אנדרואיד.

למוזילה, שכל כך מזוהה עם פיירפוקס, יש עדיין הרבה עבודה אם היא רוצה למשוך אליה ספקיות סלולר. ויש גם נקודה בעייתית אחת: גוגל עלולה לראות בעין רעה מאוד את העובדה שמוזילה – שגם כך מתקיימת מכסף שמעבירה לה גוגל – פולשת לטריטוריה של אנדרואיד, ולגדוע את ידה על ידי הפסקת שיתוף הפעולה בין השתיים. כן, זה כנראה יהיה "רע", אבל לגוגל מזמן לא אכפת.

פיירפוקס. יעצבנו את גוגל?, צילום: בלומברג פיירפוקס. יעצבנו את גוגל? | צילום: בלומברג פיירפוקס. יעצבנו את גוגל?, צילום: בלומברג

ואם כבר גוגל ואנדרואיד...

טאבלטים, היכונו לביאת התמנון העליז

לגוגל יש כרגע שני מוצרים מצליחים: החיפוש שלה, שאותו היא מקלקלת מדי יום, ואנדרואיד. עד כה הצליח האחרון מאוד בתחום הסמארטפונים, אבל לא כל כך בתחום הטאבלטים. וזה, אומר האחראי על אנדרואיד אנדי רובין, עומד להשתנות.

רובין אמר כי עד כה נמכרו כ-12 מיליון טאבלטי אנדרואיד, כמו הגלקסי טאב ואחרים. שזה לא רע, לדבריו, אבל לא מספיק. 2012, הוא מבטיח, תהיה השנה שבה גוגל תתמקד ברצינות בטאבלטים. הוא הודה שהבעיה העיקרית תהיה בתחום האפליקציות: פשוט אין מספיק אפליקציות לטאבלטי אנדרואיד. רובין לא התייחס בדבריו לאמירה של יו"ר גוגל, אריק שמידט, כי גוגל תוציא השנה טאבלטים משלה.

אשר לאנדרואיד בכללו, רובין היה אופטימי. הוא ציין כי עד כה נמכרו כ-300 מיליוני מכשירי אנדרואיד, ואמר כי כעת יש כ-450 אלף אפליקציות זמינות במרקט, חנות האפליקציות של מערכת ההפעלה. הוא אמר עוד כי מספר המכשירים המופעלים מדי יום עלה לאחרונה ל-850 אלף.

לא עומדים בלחץ

סקר חדש ניסה לברר עד כמה לחוצים עובדי ה-IT - והתוצאות מעכירות שלווה. אמנם רק מיעוט מהנסקרים טרחו לענות על שאלון שהועבר להם – 400, אם לדייק – כך שיש מקום לחשוד שמי שענה על השאלון מייצג את הקצה המדוכא באמת. ובכל זאת, אלה הנתונים שלפנינו ואיתם אנחנו צריכים לעבוד.

ובכן, רוב הנשאלים דיווחו על רמות גבוהות של לחץ: רובם אמרו כי הם סובלים מ"לחץ בינוני" (40%), ומיעוטים דיווחו על "לחץ רב" (24%), ו"לחץ קיצוני" (10%). רק שישה אחוזים אמרו כי הם אינם סובלים מלחץ, ורק 25% אמרו כי הם סובלים מ"לחץ מתון".

עובדי ה-IT תחת לחץ, איור: ערן מנדל עובדי ה-IT תחת לחץ | איור: ערן מנדל עובדי ה-IT תחת לחץ, איור: ערן מנדל

סיבת הלחץ העיקרית בחייהם של אנשי ה-IT הוא הסיפוק, או ליתר דיוק אי הסיפוק (55%) שלהם מעבודתם. סיבה בולטת אחרת היא מצבם הפיננסי (43%), ו-Pwnage - כלומר התחושה שדפקו אותם (23%).

עורכי הסקר אמרו לרג'יסטר כי אנשי IT ידועים בציניות הכבדה שלהם, כמו גם בוורקוהוליות שלהם: הבדיחה אומרת שהם כל כך אוהבים שבוע עבודה של 40 שעות, שהם עושים שניים כאלה כל שבעה ימים. התוצאה היא תשישות, תסכול, ולעתים קרובות מדי גם שימוש לרעה באלכוהול. אני אשאר בענף התוכן, תודה.

קצרצרים

דל הודיעה שמעתה היא רוצה שיתייחסו אליה לא כאל יצרנית מחשבים אישיים, אלא כחברת פתרונות IT לתעשיה. היא מתעקשת שהיא עושה מאמצים ניכרים בתחום, ושהיא כבר לא בענייני "קופסאות נוצצות" - אלא רק ב-IT. אני מניח שזה יאפשר לנו להמשיך להתעלם מדל באותה שלווה שבה עשינו זאת קודם.

אחת התופעות השליליות הנלוות לשיחות וידיאו, להוציא הקונספט עצמו והפלאשבקים מ"בחזרה לעתיד 2", הוא הפגיעה בערך העצמי של המשתמשים. כן, מה שאתם שומעים. הבעיה העיקרית היא בשיחות וידיאו בסלולר: הזווית שבה מוחזק המכשיר גורמת גם לשלד להיראות כאילו בילה קצת יותר מדי זמן במסעדות שף. מנתח פלסטי בוושינגטון מדווח שהוא עושה הרבה מאוד כסף מהאנשים האלה, אחרי שיצר ניתוח מיוחד שמטרתו היא לגרום לאנשים להיראות טוב בשיחות הווידיאו באייפון שלהם. אז כן, כל אחד צריך להתפרנס, אבל למה ככה?

ארגון זכויות הגולשים האמריקאי EPIC ניסה לתבוע את רשות הסחר הפדרלית (ה-FTC) בדרישה שימנע מגוגל לבצע את השינוי הדרסטי במדיניות הפרטיות שלה. התביעה נדחתה, אבל הארגון לא מתייאש, הגיש עתירה דחופה ומבקש להפוך את החלטת בית המשפט, ויפה דקה אחת קודם. מחרתיים, למי ששכח, תחל גוגל לערבב את מידע הגולשים שהיא מקבלת מכל השירותים שלה.

השינויים הללו, כזכור, אמורים לשפר את מצבו של תחליף הרשת החברתית של גוגל, גוגל+. הצרות של גוגל+, בינתיים, ממשיכות להיחשף: אף על פי שהיא זכתה לצמיחה מרשימה במספר המשתמשים תוך זמן קצר מאוד, מהערכות קומסקור עולה שמדובר בעיירת רפאים יקרה במיוחד. הגולש הממוצע מבלה שלוש דקות בגוגל+ מדי חודש (כלומר, בערך שש שניות ביום), בעוד שבפייסבוק הוא מבלה בין שש לשבע שעות מדי חודש. אנליסטים אומרים שפשוט אין צורך בעוד רשת חברתית, ושגוגל+ עוד לא הצליחה להסביר למשתמשי פייסבוק למה להם לבזבז את זמנם גם אצלה.  

ההנפקה של פייסבוק תועיל לא רק למארק צוקרברג, ולכתבי הטכנולוגיה האומללים שיוכלו לנשום לרווחה ולהפסיק לסקר אותה עד זוב דם, אלא גם למדינת קליפורניה: המדינה המוזהבת, שסובלת ממשבר תקציבי מתמשך, מצפה לגרד מההנפקה הזו משהו כמו 2.45 מיליארד דולר במסים. הנה, סוף סוף פייסבוק מועילה במשהו לציבור

תגיות