אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דו"ח טכנולוגי: האם מיקרוסופט תילחם בגוגל - או תהפוך ליבמ?

דו"ח טכנולוגי: האם מיקרוסופט תילחם בגוגל - או תהפוך ליבמ?

צל"ש או טר"ש: השקת ווינדוס 8 תקבע האם החברה יכולה להדהים את המשתמשים גם בעידן האייפון והאנדרואיד. וגם: שני סיפורי פייסבוק משונים במיוחד

29.02.2012, 13:58 | יוסי גורביץ

להיות או לחדול

בכיר במיקרוסופט, סטיבן סינופסקי, ינצח היום (ד') בברצלונה על השקת גרסת הבטא הפומבית של מערכת ההפעלה ווינדוס 8. העובדה הזו מושכת המון תשומת לב לסינופסקי: מדברים עליו בתור היורש של סטיב באלמר, אבל הוא לא צריך למהר עם נאום התודות, באלמר אמר בעבר שהוא שוקל לפרוש ב-2017. אבל מערכת ההפעלה היא הנושא החשוב באמת.

זו כנראה ההשקה החשובה ביותר של מיקרוסופט מאז השקת ווינדוס 95. ב-17 השנים שחלפו מאז, ווינדוס הפכה למערכת שקיימת כמעט בכל בית, אבל הסביבה שבה היא פועלת השתנתה לבלתי היכר. מכשירים חדשים – סמארטפונים, טאבלטים, אולטרה-בוקים – מקבלים יותר ויותר תשומת לב. אז נכון, מעטים ממהרים לוותר על ה-PC הישן והטוב - רובנו המוחלט צריכים מחשב בעיקר לצורכי עבודה, והטאבלטים עוד לא שם וספק אם יהיו אי פעם. אבל מיקרוסופט מתקשה משמעותית להתמודד עם הסביבה החדשה.

ההשקה של ווינדוס 8 תקבע, אם כן, האם מיקרוסופט תמשיך להיות חברה בעלת משקל, או שהיא תדהה ותהפוך למין יבמ, ספקית של תוכנה לשרתים ועסקים, אבל חסרת משקל בשוק הפרטי. המתחרה העיקרי הוא, הרבה לפני אפל, אנדרואיד של גוגל - שכבר מפעיל מחשבים ניידים וטאבלטים.

הדימוי של מיקרוסופט כאימפריית רשע התקבע בתחילת שנות התשעים, וכתבי טכנולוגיה שגדלו בתקופה ההיא ממשיכים לפמפם אותו. אבל אם העשור האחרון לימד אותנו משהו, הוא שמתחרותיה של מיקרוסופט – גוגל, אפל, במידה ניכרת פייסבוק – הוכיחו שהן יכולות להיות נבזיות הרבה יותר, ומסוכנות למשתמש יותר מכפי שמיקרוסופט היתה אי פעם. מה שכן, הן הקפידו על תדמית קוּלית, וזה שיחק לטובתן.

וכאן ווינדוס 8 נכנסת לתמונה: זו פחות או יותר ההזדמנות האחרונה של מיקרוסופט להדהים את המשתמשים, לגרום להם לחוש Sense of Wonder (אין דרך לתרגם את זה), ולתפוס מחדש את מקומה. יש להניח שהקריירה העתידית של סינופסקי תושפע מאד מההצלחה או הכשלון של ווינדוס 8, אבל זה באמת פחות חשוב.

סינופסקי. ההזדמנות האחרונה של מיקרוסופט? סינופסקי. ההזדמנות האחרונה של מיקרוסופט? סינופסקי. ההזדמנות האחרונה של מיקרוסופט?

כאב ראש בלתי צפוי

הפריימריז הרפובליקניים ממשיכים כסדרם, והמועמדים – כרגע מוביל מיט רומני, שנראה ונשמע כמו רובוט שתוכנן על ידי אריק שמידט – נגררים מעימות לעימות. הכל צפוי, להוציא דבר אחד: תביעת פטנטים מצד טרול.

רגע, מה?! ובכן, יש אתר בשנקל בשם Everymd.com, שהיוצר המפוקפק שלו, אחד פרנק ווייר, טוען שהוא ולא אחר אחראי ליצירת הקונספט המעורפל של "אספקת נוכחות מקוונת אישית לכל חבר בקבוצה של חברים".

בקיצור, תחת כוכב בוגדני ופקיד פטנטים ישנוני הוא בנה פעם אתר שאמור היה לסייע לרופאים לבוא בקשר זה עם זה. לא ברור עד כמה האתר פעיל, וכמה חברים יש בו, אבל ווייר טוען שפייסבוק הפרה את הפטנט שלו, והוא רוצה כמה שיותר כסף כפיצוי. האמת, בהתחשב בהיסטוריה המפוקפקת למדי של פייסבוק, זה לא לגמרי מופרך שהיא תתעלם מפטנט או שניים.

איך זה קשור לרפובליקנים? ובכן, ווייר תובע את השמידטבוט, את סנטורום (מוטו: "מימיני יש רק גדר תיל מחושמלת"), ואת ניוט גינגריץ' (מוטו: "מהר! אנחנו צריכים לבנות בסיס על הירח!") בשל העובדה שהם נעזרים בפייסבוק כדי ליצור קשר עם המצביעים שלהם. את המועמד המרענן ביותר בכנופיה הזאת, רון פול, הוא דווקא לא תבע, כי אף אחד לא מספיק משוגע להסתבך עם החבר'ה שתומכים בו. הוא היה מקבל התקפה מצד אנונימוס תוך שלוש דקות.

לדברי ווייר, הוא הציע לפייסבוק לרכוש את הפטנט שלו, אבל היא נחרה בבוז. על כן הוא פנה אל המועמדים והציע להם לקבל רשיון לפטנט שלו תמורת 500 דולר בלבד, אבל הם התעלמו ממנו. עכשיו, יש להניח, הם ישימו לב – או, על פנים, למחלקה המשפטית שלהם יהיה עוד כאב ראש.

בפני עצמו זה מגוחך וראוי לדיווח רק במחלקת "יש פסיכים שם בחוץ". אבל, כשמשלבים את זה עם אינספור תביעות אחרות של טרולי פטנטים, צריך לדאוג. מלחמת הפטנטים יוצאת משליטה, והטרולים מתחילים לתקוף עוברי אורח בלתי מעורבים. אנחנו צריכים מבוגר אחראי™ שיפסיק את זה.

מועמדי המפלגה הרפובליקנית לנשיאות. כאב ראש למחלקה המשפטית, צילום: בלומברג, איי פי, אי פי אי מועמדי המפלגה הרפובליקנית לנשיאות. כאב ראש למחלקה המשפטית | צילום: בלומברג, איי פי, אי פי אי מועמדי המפלגה הרפובליקנית לנשיאות. כאב ראש למחלקה המשפטית, צילום: בלומברג, איי פי, אי פי אי

ברכות, הפכת לפרסומת לשמן סיכה

זו תופעה שקיימת כבר כמה שנים באמזון: גולשים נטפלים לפריטים משונים או מביכים, וכותבים עליהם ביקורות נלעגות, או מעניקים להם דירוג גבוה, כדי לדחוף אותם כלפי מעלה. לעתים הם הופכים אותם לבדיחה גם במקום אחר. דוגמה קלאסית אפשר לראות כאן, בביקורות על עפרת האורניום – מוצר שאינו זמין יותר, למרבה הצער.

ובכן, ברנש בשם ניק ברגוס החליט לכתוב בפייסבוק בדיחה על מוצר אחר, חבית ענק של 55 גלון (בסביבות 220 ליטר) של שמן סיכה, שמבחינת גודלה הוגדרה כ"אישית". ברגוס כתב ש"זה מתאים ליום ולנטיין. ולכל יום אחר. לשארית ימי חייך".

ואז, להפתעתו, הוא גילה – דרך החברים שלו – שהבדיחה שלו הפכה לפרסומת. פייסבוק מקדמת את הבדיחה עם התמונה של החבית – מטעם אמזון, כמובן. אבל היא מקדמת אותה ברצינות. מכירים את המצב שבו אתם מתלהבים מסרט, עושים את הטעות וכותבים על כך בפייסבוק, ופתאום אתם הופכים למקדם שלו שם? זה מה שקרה לברגוס. רק שהוא מקדם שמן סיכה.

בהתחלה זה היה מצחיק, הוא אומר, בעיקר בגלל שזה עולה לאמזון כסף ולא יוליד לה ולו קניה אחת. אחר כך, כשיותר ויותר חברים וקולגות התחילו לדווח על הפרסומת – שכמובן, לא היתה הומוריסטית כלל וכלל – זה התחיל להיות מעיק. פייסבוק בונה מחדש את התדמית של ברגוס, הפעם כמקדם שמן סיכה.

וזה יכול לקרות גם לכם. מדובר בחלק מתנאי השימוש: הטרשת החברתית תיתן לכם לתקשר עם החברים שלכם ולהעלות תוכן אליה ללא תשלום, ובתמורה תמכור את הנשמה שלכם למפרסמים ותהפוך אתכם ללוח מודעות מהלך. וזה יכול להיות ממש ממש מביך.

אתם עלולים להפוך לפרסומת של פייסבוק, צילום: בלומברג אתם עלולים להפוך לפרסומת של פייסבוק | צילום: בלומברג אתם עלולים להפוך לפרסומת של פייסבוק, צילום: בלומברג

קצרצרים

ממסמכי חברת המודיעין סטראטפור שפרסמה וויקיליקס עולה שבארה"ב כבר הכינו את כתב האישום נגד ג'וליאן אסאנג', מנהיג כת ההדלפות. הנ"ל, כזכור, אמור להיות מוסגר לשבדיה בחשד לאונס, והטענה העיקרית שלו היא שהדבר יוביל להסגרה לארה"ב - שם קצת עצבנים עליו בגלל פרסום מברקי מחלקת המדינה. מצד שני, חלק לא קטן מהמידע של סטארטפור לא מקיים קשרים הדוקים במיוחד עם המציאות. מסתבר שאם אתה עוטף אותו בחבילה נוצצת עם הכתובת "מודיעין" וגובה עבורה הרבה מאוד כסף, הערך שלו מזנק.

מחר תתחיל הגוגל-קליפסה, כאשר שואב המידע הגדול בעולם ישלב את כל הפרטים שיש לו עליכם למכונת יצור פרסומות אחת. אם אתם רוצים לדעת מי עוקב אחריכם ברשת ולמה, מוזילה מציעה כלי חדש – תוסף לפיירפוקס בשם Collusion – שמזהה כל פעם שבה מחשב זר שותה מכם מידע, וממפה עבורכם את הקשרים בין האתרים שבהם אתם מבקרים ובין אלה שאוספים עליכם את המידע. כאן תוכלו להוריד את התוסף. אה, ואם עוד לא עשיתם את זה, לכו להגדרות של פיירפוקס וסמנו את תיבת "אמור לאתרי רשת שאינני רוצה שיעקבו אחרי".

עוד יום, עוד מוצר כושל של גוגל: גוגל TV, הפלטפורמה שניסתה להכניס את גוגל לתחום הטלוויזיה, הצליחה למכור פחות ממיליון יחידות. גוגל עצמה לא מסרה את הנתונים הללו במישרין, אבל קצת עבודת ניתוח של גיגה-אום מצאה את המספר. זה קצת משפיל כשמדובר בחברה שיש לה כל כך הרבה מידע עלינו, ושחושבת שהיא תוכל לנתח את הפעילות שלנו. עם זאת, צריך לזכור שרוב המוצרים של גוגל הם כשלון מוחץ: אריק שמידט אמר פעם שגוגל חוגגת את הכשלונות שלה, והחגיגות האלה כנראה ארוכות יותר מהמשתה של אחשוורוש.

ריק סנטורום, המתמודד בפריימריז של המפלגה הרפובליקנית – הוא אמר לאחרונה שתמיד יהיו בארה"ב אנשים עניים, ושאין לו שום בעיה עם זה – מחקה כעת את הפרסומת הידועה של אפל מ-1984. הפעם האנשים הכנועים בפרסומת הולכים אחרי המועמד המתחרה, מיט רומני. הפרסומת של סנטורום סובלת מחסרון קטלני: העדרה של אשה בבגדים קצרים והדוקים שמנופפת בפטיש.

טכנורצח: הנשק המוצלח ביותר בהיסטוריה הוא ככל הנראה הקלצ'ניקוב, שיוצר ב-1947. קצת מאוחר מדי למלחמת העולם השנייה, אבל בדיוק בזמן לגל מלחמות השחרור של העולם השלישי. 65 שנה זו בכל זאת תקופת חיים ארוכה מדי לרובה סער, גם אם הוא יכול לשרוד את כל הזמן הזה בבוץ ולהמשיך לתפקד, ועכשיו מתכננת התעשיה הצבאית הרוסית לבנות גרסה משופרת של הרובה. בתוכניות: להאריך את הטווח האפקטיבי מעבר ל-350 מטר, ולהוסיף כוונת טלסקופית ופנס. הרובה החדש צפוי להתחיל להרוג מיליוני אנשים החל מ-2020. התעשייה הצבאית האמריקאית, מנגד, כבר עובדת במרץ על קליעים חכמים. יהיה כיף. 

תגיות