אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האם המצלמות בכבישים ימגרו את מכת תאונות הדרכים?

האם המצלמות בכבישים ימגרו את מכת תאונות הדרכים?

האם ניתן לשפר את יעילות האכיפה? גיורא ולך, מציע להוסיף למערך האכיפה מערכת מידע מרכזית אשר תעזור בניהול המלחמה בתאונות הדרכים

29.02.2012, 12:46 | גיורא ולך

מצלמות מהירות - חצי פתרון

החלטת משטרת ישראל להציב מצלמות בדרכים הינה צעד הרתעתי שאין ספק כי ישמש מקור להכנסות לקופת המדינה יותר מאשר תהליך של התמודדות עם תופעת תאונות הדרכים בישראל.

הפתרון שאומץ על ידי מוסדות האכיפה בארץ הינו תהליך של פגיעה בכיס הנהג. זהו הפתרון הקל ביותר שאינו יכול לבוא במקומו של תהליך ניתוח הסיבות ומציאת דרכים להתמודדות עם תופעת תאונות הדרכים ולאחרונה גם תופעת תאונות ה-"פגע וברח".

האם אין בנמצא פתרונות חכמים יותר שניתן היה להפעיל באמצעותם פרויקט ארוך טווח לטיפול בבעיה? ישנם פתרונות אשר יושמו בעולם ובחלקם גם בארץ. עליהם נמנים בין היתר מערכי חינוך מגיל הגן והלאה ושינוי מדיניות תקצוב הנושא על ידי הפניית תקציבים ומשאבים לתשתיות ולמערכת מידע מרכזית.

מערכת מידע מרכזית לתאונות

הקמת פרויקט מערכת מידע מרכזית אמור לכלול מידע על כל סוג של תאונה "קשה" כ"קלה". המידע אמור להצטבר במרכז אחד ולהגיע מכל הגורמים המבצעים ניטור של תאונות דרכים.

התהליך כולל איסוף המידע מהמשטרה, מהצבא, מחברות הביטוח והרשויות המקומיות. החשיבה כי תאונות דרכים הינן בעיקר תוצאה של מהירות ולכן הוצבו המצלמות החדשות הינה טעות ביסודה. חלק גדול מהתאונות נגרמות בגלל תנאי התשתית במרחבים העירוניים – תאונות הנחשבות לתאונות קלות המסתיימות בעיקר מול חברת הביטוח.

על מנת להביא לירידה בעקומת התאונות יש צורך בשימוש במערכת מידע אשר תבצע איסוף של משתני סביבה כגון נתוני תשתית הן בתחום העירוני והן בתחום הבינעירוני, מיקום התאונה, נפגעים, נזקים, שעת התאונה ועוד.

איסוף המשתנים הסובבים את אירוע התאונה והצלבתם עם התשתית במקום התאונה יקל על קובעי המדיניות האמונים על הטיפול בתאונות הדרכים, לבצע תהליכי ניתוח מידע של הגורמים המשפיעים על סיבת התאונה.

את ניתוח התאונה הנקודתית ניתן לבצע ע"י כלי ניתוח הכוללים מידע מרחבי, מערכת התומכת בשילוב נתונים הכוללים היבט מרחבי במקביל לנתונים הסביבתיים או תשתיתיים של מיקום התאונה.

ניתוח תאונה יעיל יותר

כלים לניתוח המידע קיימים כיום בעולם מערכות המידע, ומאפשרים הצלבת מספר רב של מקרי תאונות ומשתנים סביבתיים והצפת תמונה רב ממדית. כך לדוגמא ניתן לבחון מגמה של ריבוי תאונות דרכים בצומת באזור ספציפי "X".

כאשר יבוצע מהלך של ניתוח אזור התאונה, יעלה מידע המצביע על מספר רב של תאונות באותה הצומת כשמרבית התאונות נגמרו בפנייה לחברת הביטוח ללא נפגעים. מדובר בתאונה קלה שבדרך כלל לא נצברת במאגר התאונות של גורמי האכיפה.

אך במידה ומערכת המידע תאפשר הצפת מידע רב שכבתי הכולל את כל משתני הסביבה והתשתית של הצומת ניתן יהיה להסיק מתהליכי הניתוח כי יתכן ואחד הגורמים לתאונות בצומת הינו למשל התמרור הממוקם בגובה עיני הנהג ומפריע לקבלת תמונה רחבה של מצב הצומת לפני ביצוע הכניסה לצומת.

בדוגמה מסוג זה כמו בדוגמאות אחרות מהשטח, מצלמה שתמוקם במקום אינה יעילה לצורכי הטיפול בתאונות הדרכים אלא לצורך גביית כספים לקופת המדינה. הגיע הזמן לטפל בבעיה לעומק על מנת להוריד את עקומת התאונות בטווח הקצר והארוך.

הכותב הינו מנהל פרויקטים ומנתח מערכות בקבוצת One1

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
התייחסות נכונה בתקופת טכנולוגיה
הצגת הכיוון לבחינה חדשה של הטיפול בתאונות הדרכים הינה הדרך הנכונה לחשיבה יצירתית. גיורא מציג בכתבה זו חשיבה יצירתית המנצלת את הטכנולוגיה הקיימת כיום לרשות הרשויות ובכלל זה למשטרה , משרד התחבורה וגופים נוספים המטפלים בנושא תאונות הדרכים. הצגת הדרך להתמודדות עם הבעיה היא החוכמה בכל התהליך (כפי שנאמר "הגאון אינו דרוש אלא בשביל הצעד הראשון"), במאמר זה מציג גיורא את הכיוון לביצוע הצעד הראשון וכל שעל הרשויות האמונות על הטיפול בתאונות הדרכים לעשות הוא לשבת ולבחון את הצעד הראשון, במאמר מציע גיורא שימוש במערכת ניתוח מידע אנליטי מרחבי - מערכת GIS לניתוח רב ממימדי של מידע ואנמי חושב שכיוון החשיבה לביצוע מהלך מסוג זה הינו חיוני שיגרום בפועל להתמודדות עם הבעיה ולחסוך גם כספים רבים (חלק נכבד מההוצאה של בעלי הרכבים כגון עלויות הדלק, הביטוח וכד' אמורות לעבור להתמודדות וטיפול בתשתיות וכאן יש כיוון אמיתי להתמודדות!). כל הכבוד לחשיבה היצירתית בתקווה שהגורמים האמונים על הטיפול בנושא יפקחו עיניים ויפנו לקבלת יעוץ והכוונה.
משה , תל אביב  |  01.03.12
2.
מערכת BI מבוססת GIS היא הפתרון האמיתי להפחתת תאונות הדרכים במדינה.
הגיע הזמן שיתחילו לפעול בהתאם לעצות מהנדסי ההייטק שם האנשים הכי טובים! הרעיון של גיורא הוא כל כך טריוויאלי, הגיוני ונכון! הבעייה היא שפשוט כל כך מפחדים מטכנולוגייה שממשיכים לחשוב כמו בעידן הקומוניסטי. מערכות מידע מאפשרות לנו לקבל תובנות חדשות שלא היה ניתן לקבלן בעבר. מערכת BI מבוססת GIS היא הפתרון האמיתי להפחתת תאונות הדרכים במדינה. אפשר ללמוד מניתוח כזה המון. וזה גם יעלה פחות ממצלמות. הגיע הזמן לנצל את כספי המסים שלנו לטובת הציבור ולא נגדו. גיורא - אני איתך!
יעל , רעננה  |  01.03.12
1.
במקום מצלמות מהירות, מצלמות הדחפות וחסימת נתיבים
כל יום בכביש 44 רואים כביש של 4 נתיבים הופך ל 3 נתיבים שמאלה לכיוון כביש 4 כאשר רק נתיב אחד הוא שמאלה. או בפניה לגבעת שמואל בכביש 4, או בכניסה לראשון מכביש 4 דרום... ושלא נדבר על כל הנהגים בערים שפונים ימינה כאשר עדיין מגיעות מכוניות מהצומת ותמיד גורמים לכמעט תאונה. למה לא שמים מצלמות במקומות מרכזיים כאלו בשביל לתפוס את אלו שחוסמים נתיב נסיעה ועוצרים בשביל להדחף לנתיב במקום לחכות כמו כולם מאחור ? גם מסכן חיים וגם מתסכל את כל אלו שכן שומרים על החוק ויוצאים פריירים שמאבדים זמן לעבודה. גם על זה אפשר להרוויח מספיק מכל הדוחות שיהיו.
אייל , תל אביב  |  29.02.12