אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"לאמץ את מיסוי התחבורה האירופי" צילום: ישראל מלובני

"לאמץ את מיסוי התחבורה האירופי"

מחיר הבנזין אוקטן 95 האמיר אמש לשיא של 7.74 שקלים לליטר בשירות עצמי. מומחים לכלכלה, אנרגיה ומיסוי מסבירים מדוע מדיניות המס הגבוה על הדלק היא נכונה, אך לא באופן שבו היא נעשית בישראל

01.03.2012, 09:01 | הדר קנה וליאור גוטמן

מחיר הבנזין אוקטן 95 שבר שיא של כל הזמנים כשעלה הלילה ב־28 אגורות ונקבע על 7.74 שקלים לליטר בתדלוק בשירות עצמי. מחיר הדלק בשירות מלא הוא 7.95 שקלים לליטר, כך פרסם אתמול מינהל הדלק במשרד האנרגיה והמים (שמו הקודם של משרד התשתיות). השיא הקודם במחיר הבנזין נרשם במאי 2011 ועמד על 7.62 שקל לליטר בתדלוק עצמי.

המחיר היה אמור להיות אף גבוה יותר, אבל בשל הלחץ הגדול שהופעל, ראש הממשלה הורה אמש להפחית את המס על הדלק ב-10 אגורות.

את עליית המחיר מייחסת המדינה להתייקרות תזקיקי הבנזין באגן הים התיכון, המושפעים ממחיר חבית הנפט העולמי. לפי נתוני משרד האנרגיה, מחיר התזקיקים רשם החודש עלייה של יותר מ־10% ושער החליפין דולר־שקל רשם אף הוא עלייה של כ־1.2%, ויחד הם תרמו להתייקרות הנוכחית.

"להשאיר את המס על הדלק, להוריד את המס על הרכב"

 

בבדיקת מרכיבי מחיר הדלק ניתן לראות ש־52% ממנו מוזרמים לקופת האוצר בצורת מיסוי: 38% הם מס ישיר (בלו) ו־14% הם מס עקיף (מע"מ). שאר מרכיבי המחיר הם מרווח השיווק של חברות הדלק (8%) ומחיר התזקיק (כ־40%).

 

"חשוב לראות את התפיסה הכלכלית של מסי הדלק כחלק ממכלול של מיסוי התחבורה", אמר אתמול ל"כלכליסט" פרופ' אבי בן בסט, לשעבר מנכ"ל האוצר וכיום מרצה בחוג לכלכלה באוניברסיטה העברית ובמרכז ללימודים אקדמיים. "הדגם הרצוי בעיניי הוא הדגם האירופי, שעל פיו המיסוי על רכישת כלי רכב הוא נמוך יחסית, בעוד שהמיסוי על השימוש בכלי רכב הוא גבוה".

האם המדינה מעלה את מחיר הדלק רק כדי להגדיל את הכנסותיה?

"המס על הדלק הוא אמנם אחד המרכיבים שמממנים את תקציב המדינה, אבל הסיבה של האירופים לגביית מחיר דלק גבוה מקורה בהעמדת המחיר הנכון למשק על השימוש בדלק. צריך לזכור שלשימוש בדלק יש השפעות חיצוניות משמעותיות - הוא מגביר את הצפיפות בדרכים, ולכן מאריך את משך הזמן שאנשים צריכים להקצות לנסיעות.

"בנוסף, השימוש בדלק מזהם את האוויר ומגביר את התחלואה. תופעות אלו מגדילות את ההוצאה הציבורית, שכן צריך לבנות יותר תשתיות ולהוציא יותר כסף על בתי חולים וכדומה, ומכאן הצורך להטיל מס גבוה על דלק. הנימוק של מימון תקציב המדינה, משקלו קטן יותר.

"ישראל ממסה באופן כבד גם את רכישת הרכב וגם את השימוש בדלק, וזו שגיאה. צריך להוריד את מס הרכישה על כלי רכב, וזאת בהינתן שאין תחבורה ציבורית בשבת ולכן אין דרך לנוע בסוף השבוע. הורדת המס על כלי הרכב תאפשר גם למשפחות שהכנסותיהן נמוכות לממש את חופש התנועה בשבת. בימי חול ניתן להשתמש יותר בתחבורה ציבורית. בדרך זו המסים יהיו בגין השימוש בתשתית הציבורית ולא בגין רכישת רכב".

"כדי ללכת לקראת הציבור, יש להוריד המע"מ על הבלו"

פרשנות לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה המדינה גובה מס גבוה על מכוניות ועל בנזין, אבל תחבורה ציבורית יעילה עוד אין ליאור גוטמן, תגובה אחתלכתבה המלאה
“מס הבלו והמע"מ בישראל דומים לרמות הממוצע ברוב מדינות אירופה. באנגליה ובהולנד, המסים גבוהים אף יותר ולכן ליטר דלק מגיע ל־9 שקלים ואף יותר. המיסוי הכולל בישראל עומד על 51.5% ממחיר הדלק (2.95 שקלים בלו ו־1.08 שקל מע"מ). מובן שהממשלה יכולה להפחית את הבלו, אבל המשמעות של כל אגורה שתופחת מהבלו היא פחות 50 מיליון שקל למדינה בשנה", מסביר ד"ר עמית מור, מנכ"ל חברת אקו־אנרג'י לייעוץ בנושאי אנרגיה ואיכות סביבה, ומרצה במרכז הבינתחומי ובמכללת אפקה לנושאי כלכלה וגיאופוליטיקה.

"אם הממשלה תיענה לכאבי הציבור היא תצטרך למצוא מקורות הכנסה חלופיים - אין ארוחות חינם. נשאלת השאלה, למרות הכאב, אם יהיה נכון לקצץ מהכנסות הדלק, התורמות כ־15 מיליארד שקל בשנה לתקציב המדינה. אם יוחלט לקצץ, הציבור והפוליטקאים צריכים לתת מענה מאיפה לקצץ - מהקצבאות? מהביטחון? מהחרדים? מההתנחלויות? זה עניין של סדר עדיפויות לאומי.  

עם זאת, זה לא נכון שהממשלה תיהנה מתקבולים נוספים בגובה 5 אגורות לליטר כתוצאה מעליית המחירים. כיום אנחנו משלמים כפל מס לא מוצדק על מחיר הדלק משום שהמע"מ מוטל על כל מרכיבי הדלק (מחיר הדלק, בלו ומרווח השיווק), וכך יוצא שהמע"מ המוטל על הבלו הוא מס מוטל על מס.

אם הממשלה רוצה ללכת לקראת הציבור, שתוריד את מרכיב המע"מ הנוסף שהיא מקבלת.

אם כבר גובים מסי דלק, שיהיו ייעודיים

"המדינה מפספסת משהו חשוב, והוא השימוש במסי הדלק כמסים ייעודיים", טוען פרופ' יוסף אדרעי, מומחה לדיני מס בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה ויועץ בכיר במשרד עוה"ד אורי כליף ושות'. "יש לנו בעיות קשות של זיהום אוויר ותאונות, ואחת הדרכים להילחם בהן היא ייקור הדלק. הממשלה היתה עושה טוב אם היתה מייעדת את הבלו להורדת מחירי התחבורה הציבורית. אשר להעלאת המס על הדלק, יש בעיות שורשיות במדיניות המס, והעיקרית היא שהמסים העקיפים, שנופלים בעיקר על בעלי ההכנסה הנמוכה, מהווים 50% מתקבולי המדינה, בעוד שבאירופה הם 30% בלבד".

תגיות

45 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

45.
70 אחוז נוסעים על רכבי חברה וליסינג******************
כך שמי שנושא במלוא הנטל הכספי אלו אותם אזרחים שהסכום יוצא מכיסם, עם הייתר ה"פאזומאט" עובד חופשי יש לשים גבול לאותה שערוריה, גם בזיהום ייתר של האוויר לא שמעתם על בעל ליסינג נוסיע 100 ק"מ כדי להשיג את הההמורגר החביב עליו? יש אלפים כמותו
מומי  |  04.03.12
42.
אנחנו מרוויחים כמו באירופה? יש מערכת תחבורה כמו באירופה? השוואה אווילית
באמת עדיף לחיות באירופה, סוחטים אותך כמו לימון 3 שנים סדיר, מילואים, מסיים אוניברסיטה בגיל 28, מחירי דירות ושכירות של מנהטן, מטפלת 3000 שקל ארנונה מים חשמל וממנים עשרות אלפי תלמידי ישיבה מקבליםושערות לבנות מקריחים מדאגה
שי  |  01.03.12
לכל התגובות