אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
התייקרות הדלק הגדילה הכנסות המדינה ב־2.4 מיליארד שקל מאז 2009 צילום: shutterstock

התייקרות הדלק הגדילה הכנסות המדינה ב־2.4 מיליארד שקל מאז 2009

מבדיקת כלכליסט עולה כי בשנים 2009–2011, תקופת כהונת בנימין נתניהו כראש ממשלה, זינקו הכנסות המדינה ממיסוי על דלק ב־18.9% בעוד שכמות הבנזין שנמכר עלתה ב־9.5% בלבד. הפחתה זמנית בבלו והורדת מרווח השיווק לא פגעו בהכנסות

03.03.2012, 21:49 | ליאור גוטמן

הכנסות המדינה ממיסוי על דלק (בלו ומע"מ) עלו בארבע השנים האחרונות ואף חצו מדי שנה את התחזית, אך המדינה לא פעלה להורדת שיעור המיסוי — כך עולה מנתוני הכנסות המדינה ממיסוי מאז שנת 2008. מהנתונים עולה כי הכנסות המדינה ממיסוי, שמחושבות כאחוז ממחיר הדלק, גדלו בעיקר כתוצאה מעלייה מתמדת במחירים ולא בגלל עלייה בכמות הדלק שנמכר.

על פי בדיקת מחלקת המחקר של הכנסת, שהתפרסמה בשבוע שעבר, עולה כי הכנסות המדינה ממיסוי על בנזין 95 אוקטן עמדו ב־2008 על 12.9 מיליארד שקל, כאשר תחזית ההכנסות היתה 12 מיליארד שקל בלבד. עודף המיסוי עמד בשנה זו על כ־900 מיליון שקל, כאשר 140 מיליון שקל מתוכו הגיע מעודף בהכנסות מע"מ.

מגמה דומה נרשמה ב־2009, השנה שבה נכנסה לתפקידה הממשלה בראשות בנימין נתניהו. הכנסות המדינה ממיסוי על בנזין הסתכמו ב־2009 ב־12.7 מיליארד שקל, לעומת תחזית של 12.5 מיליארד שקל בלבד. מתוך עודפי הגבייה ב־2008, הגיעו 30 מיליון שקל מעודף גביית מע"מ על הדלק. ב־2010 הסתכמו הכנסות המדינה ממיסוי על בנזין ב־14.6 מיליארד שקל, מיליארד שקל מעל צפי ההכנסות, כאשר 170 מיליון שקל מהעודפים יוחסו לעודפי מע"מ.

רק ב־2011 השתנתה המגמה והכנסות המדינה ממע"מ היו נמוכות בכ־220 מיליון שקל מהצפי, בעיקר בגין הפחתת הבלו והוצאות השיווק במהלך השנה, כתוצאה מהמחאה החברתית.

מכירות הבנזין עלו כאמור בשנים 2008–2011 בשיעור נמוך יחסית, שאינו מסביר את הגידול בהכנסות המדינה. לפי נתוני משרד האנרגיה והמים, כמות הבנזין אוקטן 95 שנמכרה ב־2008–2010 עלתה בשיעורים שנעו בין 7% ל־8% בשנה בלבד וכמות הבנזין שנמכרה ב־2011 עלתה ב־2% בלבד לעומת השנה הקודמת.

תגיות

11 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

11.
מצד אחד לקחו מאיתנו 2.4 מיליארד ש"ח, אבל...
מצד שני היו הפחתות מיסים, היו פרוייקטים רבים שקמו.. ואין ספק של2.4 מיליארד האלו יש חלק בהם.. נכון, עדיף להוריד את המס ולקחת מהחרדים - אבל זה לא מעשי - ואין ממשלה שתעשה זאת - במקסימום יורידו את המס על הדלק אבל יעלו לנו מס אחר או שיקצצו בתכנית כזאת או אחרת - בחרדים לא יגעו.. למי עדיף הורדת מס והעלאת מיסים אחרים / קיצוצים? לחרדים וערבים (כי הם לא משלמים מס) וגם לעשירים שהרכב שלהם עושה 5 ק"מ לליטר.. אבל - הבעיה המעצבנת באמת היא שאין לנו אפשרות לנסוע בתחבורה ציבורית, שאין לנו אלטרנטיבה - אין תחבורה ציבורית בשבת, אין תחבורה ציבורית נורמאלית בכלל.. ואף אחד - לא הממשלה, לא העם, לא המחאה, לא הממשלות הקודמות ולא אף אחד אחר מדבר על הנושא הזה ומקדם אותו (מלבד כמה טוקבקים) וחבל... רוצים מחאה אמיתית נגד הממשלה? למחות על למה אנחנו נוסעים בתחבורה ציבורית ברמה של כפר נידח באפגניסטן?
דורון  |  03.03.12
לכל התגובות