אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האחראי לצמיחת חנות האפליקציות של גוגל: "יצרנו תעשייה ענקית" צילום: בלומברג

האחראי לצמיחת חנות האפליקציות של גוגל: "יצרנו תעשייה ענקית"

ג'יימי רוזנברג, מנהל התוכן הדיגיטלי של אנדרואיד, משוכנע שגוגל מיוזיק לא נכשל ומתלהב מהאפשרויות החברתיות במערכת ההפעלה הסלולרית. "אנחנו עדיין חדשים בתחום", הוא אומר בראיון ל"כלכליסט", "אבל בסוף התוכן יהפוך למקור הכנסה משמעותי עבור החברה"

06.03.2012, 15:49 | הראל עילם, ברצלונה

מעט שנה עברה מאז ששדרגה גוגל את חנות האפליקציות של אנדרואיד והוסיפה אפשרות לשכור סרטי קולנוע, אבל לציבור הישראלי אין גישה לשירות זה, ושירות המוזיקה שהושק לקראת סוף 2011 זמין רשמית בארה"ב בלבד.

"אנחנו חברה גלובלית, ויש שירותים סבוכים שדורשים זיכיונות או רישיונות", מסביר ג'יימי רוזנברג, מנהל התוכן הדיגיטלי בחטיבת אנדרואיד של גוגל בראיון ל"כלכליסט". "יש בהחלט מקום לעבור לניהול דיגיטלי של זיכיונות, אבל עד שזה יקרה קשה לנו להיכנס לכל המדינות בכל התחומים. במקרה של גוגל מיוזיק באופן ספציפי, רוב מחזיקי הזכויות על התכנים יושבים בארה"ב. זה השוק הגדול ביותר מבחינת מדינה אחת, וכשהשקנו את גרסת הבטא רצינו לעשות זאת במקום ממוקד".

ימים ספורים לפני פתיחת כנס הסלולר העולמי בברצלונה, טענו דיווחים שונים כי גוגל אינה מרוצה משירות המוזיקה וכי היא שוקלת לסגור אותו. רוזנברג מכחיש את הטענות האלה: "אני חושב שזה מוקדם מדי לשפוט את גוגל מיוזיק. אנחנו מרוצים מאוד מאיפה שאנחנו כרגע. אנחנו רגילים לבנות שירותים חדשים ולקדם אותם לאורך זמן. יש הרבה דברים שאנחנו מתכוונים לעשות, אבל לא יכולים לדבר עליהם כרגע".

השקת גוגל מיוזיק. "לסגור? אנחנו מרוצים מאוד", צילום: בלומברג השקת גוגל מיוזיק. "לסגור? אנחנו מרוצים מאוד" | צילום: בלומברג השקת גוגל מיוזיק. "לסגור? אנחנו מרוצים מאוד", צילום: בלומברג

"שירות המוזיקה הוא ניסוי חברתי מעניין"

הביתן של גוגל ואנדרואיד אמנם ניצב בקצה האולם הראשי של תערוכת הסלולר בברצלונה, אבל אי אפשר היה לפספס אותו. שלטים הובילו אל המתחם הענק מכל פינה, וכמעט כל חברה, מסמסונג ועד טקסס אינסטרומנטס, הציגה בו פסל מחייך ושמח של אנדרואיד. בעשרות עמדות הציגו את הפיתוחים החדשים ביותר למערכת ההפעלה של גוגל.

רוזנברג, אחראי במסגרת תפקידו על המרקט (חנות האפליקציות של אנדרואיד), על שירות גוגל מיוזיק ועל תחום הספרים הדיגיטליים. לדבריו, "מערכת ההפעלה אנדרואיד תמשיך לנוע לכיוון הענן. מאז ומתמיד זו היתה התפיסה של גוגל, ובהתחשב בהתקדמות הטכנולוגית ובמהירות הפס הרחב, נוכל ליצור את חוויית המשתמש הטובה ביותר על ידי העברת כל המדיה של המשתמשים לענן.

"כחלק מכך, אנחנו נלהבים מאוד גם משילוב האלמנט החברתי. חנות המוזיקה שהשקנו, למשל, מאפשרת לשתף חברים בחינם ולתת להם להאזין פעם אחת למוזיקה שרכשתם. בעיניי זה שיתוף פעולה נפלא עם תעשיית המוזיקה, וניסוי מצוין בתחום החברתי".

איך מהפכת הטאבלטים שינתה את התפיסה שלכם על תוכן דיגיטלי?

"צריכת מדיה היא אלמנט חשוב במיוחד בטאבלטים, ואני מסתכל על זה משני היבטים: מבחינה אחת, כל התכנים שלנו עובדים עכשיו בצורה אחידה בכל הפורמטים וגם דרך הרשת.

"כשאתה קונה ספר דיגיטלי דרך גוגל, אתה יכול לקרוא אותו בטלפון, במחשב ובטאבלט, והוא ייראה טוב בכל מקרה, אבל אסור לשכוח שיש צורות מדיה שעובדות היטב בעיקר בטאבלטים, כמו מגזינים או סרטים. התוכן צריך להיות זמין בכל מקום דרך הענן, אבל יש תכנים שפחות רלבנטיים בכל צורת מדיה. אנחנו רוצים להציג אחידות בגישה, אבל גם ליצור הבדל בין גודלי המסכים השונים".

רוזנברג מסביר כי "אחת הדרכים שלנו ליצור את האחידות הזו היא באמצעות הגרסה האחרונה של מערכת ההפעלה אנדרואיד (גרסה 4.0, המכונה קסטה - ה"ע). היא יוצרת אחידות בין מפתחי הטלפונים והטאבלטים - זה תהליך הגיוני בהתחשב במגוון גודלי המסכים והמכשירים שיש".

בנאום בכנס אמר יו"ר גוגל אריק שמידט ש-98% מההכנסות של גוגל מגיעות מפרסומות. לא הגיע הזמן שאנדרואיד תשנה את זה?

"אני בהחלט מקווה שיהיה שינוי. יש לנו כבר ניסיון רב בבניית מערכות ושירותים עם שותפים, אבל צריך לזכור שאנחנו די חדשים בתחום התוכן הדיגיטלי. ב־2010 היה לנו רק ערוץ הכנסות אחד, של מכירת אפליקציות דרך המרקט. בשנה שעברה נכנסנו לכמה תחומים חדשים. זה אזור מאוד חדש עבורנו, אבל אנחנו נצליח לבסוף להפוך לגורם הכנסות משמעותי. אם חושבים על גודל התעשייה והכלכלה שיצרנו סביב אנדרואיד, על מפתחי האפליקציות, יצרני הסלולר, הספקיות והשירותים השונים - זו כבר תעשייה גדולה מאוד".

תגיות