אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שלמה ינאי: "הגורם המוביל בטבע הוא הצמיחה בהכנסות ולא התייעלות" צילום: ענר גרין

שלמה ינאי: "הגורם המוביל בטבע הוא הצמיחה בהכנסות ולא התייעלות"

בערב לזכרו של אלי הורביץ, אמר מנכ"ל טבע היוצא כי "טבע תמשיך לצמוח הודות לייחודיות של השקעות בארה"ב, הקופקסון וגם תחום של תרופות מדף כמו אקמול"

13.03.2012, 18:58 | מישל אודי

"אנו נשאלים למה יש רק טבע אחת – מה צריך לקרות כדי שתהיה עוד טבע. צריך ארבעה דברים: מנהיגות, חזון ואסטרטגיה, רוח תחרותית וערכי ליבה", אמר הערב שלמה ינאי, מנכ"ל טבע היוצא, באירוע לזכרו של אלי הורביץ בכנס שנערך על ידי מכון אלי הורביץ לניהול אסטרטגי של הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב.

"חזון הוא מושג מופשט אבל זוהי הנקודה הארכימדית שממנה מתחיל הסיפור", אמר ינאי. "כדי להקים חברה גלובלית, קצב ההתפתחות הוא של שנים רבות – זה מחייב מחויבות למרתון, דבר שלא מסתדר עם הגישה העכשיווסטית שיש כאן לרוב".

"כדי לרתום אנשים יש להציב מטרה אפשרית תסחוף אנשים לקבוצה וקבוצות לחברה שיהפכו את החזון למציאות. בטבע הוצג חזון של תרופות איכותיות במחיר שווה לכל נפש ועוזרים למדינות להתמודד עם הבעיה מספר אחת – העלייה בהוצאות הבריאות. אם החלק של החזון מופשט, האסטרטגיה היא המחברת את החזון למטרה. 46 אלף עובדים צריכים לדעת לאן לוקחים אותם בטבע".

"הגורם המוביל בטבע הוא הצמיחה בהכנסות ולא התייעלות או הורדת הוצאות – זה טוב יותר ומלהיב יותר. בשנות ה-70, שאלו בטבע כיצד להיות החברה המובילה בישראל. ההחלטה הייתה לאחד את החברות המקומיות תחת טבע. אח"כ טבע יצאה לאפריקה ולמד לקח שם - אם יודעים להשיג אינטרגציה טובה – ניתן לגדול טוב יותר מצמיחה אורגנית, אלא אם אתם אפל ויש לכם אייפד – זה לא המצב.

"בשנות השמונים למדנו איך צומחים בישראל: אלי איבחן את השינוי בארה"ב שהעניקה חוק שנותן עדיפות למי שנכנס בשוק הגנרי ראשון, לכן דווקא בשוק הכי מורכב וקשה טבע צמחה ומיצתה  את יתרונותיה. במקביל, פגישה בין הורביץ למיכאל סלע – יצירת הקופקסון – והשאר היסטוריה.

"בשנות ה-2000, טבע שאלה את עצמה איך להיות מנהיגת שוק. זו לא נקודה של כבוד כפי שנוטים לחשוב אלא יתרון תחרותי. למוביל יש גמישות בשווקים ופרמיה אותה הוא יכול לגבות. בתקופה זו טבע הפכה להיות מובילת השוק בארה"ב אך במקביל תהתה החברה כיצד לעבור מחברה רב לאומית לגלובלית. זה אומר ראיה הוליסטית שהושקע בה רבות.

"ככל שאתה גדל – זה לא אותו דבר באופן ליניארי. לא דומה לצמוח ב-10% בחברה עם מכירות של מיליארד דולר ל-10% בחברה של 20 מיליארד דולר.

"טבע תמשיך לצמוח הודות לייחודיות של השקעות בארה"ב והקופקסון, שיהיו איתנו עוד הרבה זמן – יותר ממה שחושבים האנשים הביקורתיים סביבנו. הגיוון הגלובלי הן ברכישות כמו באירופה (רכישת רציופארם) ויפן (רכישת טאיו) והן באמצעות צמיחה אורגנית כמו השוק הרוסי. במקביל הגדלנו את הפעילות הממותגת שלנו באמצעות ספלון", אמר ינאי. 

על סין אמר ינאי כי זה היה הזמן לשמור על מנהיגות ושמירה על אסטרגיה ברורה כי קשה להכיר את השוק.

ינאי ציין כי חלק מהעתיד של טבע במקביל לגיוון התרופות הממותגות, הוא תחום של תרופות מדף כמו אקמול. "הבנת נפש צרכנים היא הסיבה שהתחברנו לפרוקטר אנד גמבל והמטרה היא שילוב הידע שלנו בתרופות עם ההבנה המדהימה שלהם בהבנת נפש הצרכנים. כיום המכירות הללו מסתכמות ב-1.4 מיליארד דולר ותוך חמש שנים אנו צופים מכירות של 4.1 מיליארד דולר.

"חולה, רופא, רוקח מבטח (ממשלה, קופת חולים או חברה פרטית). לכולם יש אינטרסים משלהם וכולם שונים במקומות אחרים בעולם. טבע מבינה ומתאימה את המוצרים שלה לכולם. למעט מאוד חברות יש את הידע שנצבר אצלנו.

"אלי שאל איך מקבלים את הטוב במיזוג של חברה נרכשת, הרי רכישות בעולם בדרך כלל נכשלות. מתוך 24 רכישות ב-20 השנים האחרונות - הרוב הצליח. היו כשלונות אבל בעיקר הצלחות", אמר ינאי. "חייבים גם לעשות דברים אחרת – כמו שאלי הורביץ אמר – להעיז אבל לא להמר".

למה בחר הורביץ בינאי?

 

ינאי סיפר איך התקבל לטבע: בזמן שהיה במכתשים אגן הוא התיר לסטודנטים למינהל עסקים במכון לניהול אסטרטגי ע"ש אלי הורביץ לנבור בדו"חות החברה. אלי הורביץ היה שופט בתחרות שניתחה את מכתשים אגן. "כאשר אלי הורביץ טילפן אליי והציע לי את ניהול טבע שאלתי אותו למה הוא מתקשר אליי? הוא אמר לי שזה היה בגלל אותו רגע שהסכים לתת לסטודנטים לבחון את החברה", סיפר ינאי.

חיים הורביץ, בנו של אלי, דירקטור בטבע בשנתיים האחרונות וחבר הנהלת החברה 15 שנה קודם לכן אמר באירוע: "אבי היה פריק אמיתי של אסטרטגיה. את משנתו הייתי מקצר לחמישה שלבים: הבנת השטח בצורה מעמיקה, בניית חזון, עשייה קפדנית, הוצאה לפועל תוך העצמת ההון האנושי ומעקב וטיוב של התוכנית האסטרטגיתת תוך משמעת קפדנית".

צביקה אורן, נשיא התאחדות התעשיינים אמר בכנס כי "אלי הורביץ זכה למעמד אמיתי בזכות ערכיו – מודל לחיקוי בכל כך הרבה תחומים. אני לא חושב שגם במשפחת הורביץ לא יודעים כמה הערכה יש אצל התעשיינים לאלי".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות