אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מיני מציאה: הקטנות ששינו את ענף הרכב הגיעו לשוק המשומשות

מיני מציאה: הקטנות ששינו את ענף הרכב הגיעו לשוק המשומשות

שלוש שנים לאחר הופעת מכוניות המיני בישראל, "כלכליסט" בדק איזו מכונית מיני שומרת על הערך בצורה הטובה ביותר, מי הכי מבוקשת ולמי יש רק שתי כריות אוויר

19.03.2012, 08:54 | תומר הדר

לפני כשלוש שנים נחשף הצרכן הישראלי לראשונה לזן חדש של מכוניות: המיני. הופעתן בשוק הרכב הישראלי נבעה ממדיניות המיסוי הירוק שקבעה רשות המסים, שנכנסה לתוקף בשלהי 2009. לפי עיקריה, מכוניות שפולטות מעט מזהמים זכו להטבות מס בשווי אלפי שקלים. מכוניות המיני, המצוידות במנועים זעירים, פלטו מעט מזהמים וזכו להטבות מס מפליגות, שאפשרו ליבואניות לקבוע להן מחיר של כ־60 אלף שקל, חצי ממחירה של מכונית משפחתית. מכוניות המיני יצרו אצל הלקוחות גם מהפכה תפיסתית: לא עוד מכוניות משפחתיות לרווקים או זוגות צעירים, אלא מכונית קטנה שבאמת מתאימה לצרכים.

מספר הקסם: 60 אלף

המכונית הראשונה היתה סוזוקי אלטו. לאחר מכן הצטרפו אליה שברולט ספארק ופיז'ו 107. יבואני רכב כגון כלמוביל, יבואנית יונדאי, שהציעו בעבר מכוניות מיני במחירים גבוהים משמעותית מ־60 אלף שקל, מיהרו להציג גרסאות חדשות של מכוניות המיני והפלא ופלא, מחירן של גרסאות אלה נקבע לרף דומה. מכוניות המיני יצרו גם מצב חדש בשוק המכוניות המשומשות: עד להופעתן, בסכום זה ניתן היה להשיג מאזדה משפחתית בת חמש. לאחר הופעתן, ניתן היה כבר לרכוש מכונית חדשה. יבואני הרכב וחברות הליסינג הגיבו בטקטיקות משלהם להופעת מכוניות המיני, שכללו מבצעי מכירות נרחבים והצגה של גרסאות מוזלות של מכוניות סופר מיני כגון רנו קליאו ופורד פיאסטה. כעת חלפו כבר שלוש שנים מאז הופעתן של מכוניות המיני בשוק הרכב הישראלי וחלקן כבר מוצע למכירה. זוהי הזדמנות לבדוק כיצד מתנהג שוק המשומשות של מכוניות המיני, איזו שומרת על הערך, איזו מבוקשת יותר והאם כדאי בכלל לרכוש מכונית מיני משומשת.

סוזוקי אלטו סוזוקי אלטו סוזוקי אלטו

חצי ממחיר המאזדה

ראשית, עולה השאלה, האם בשוק המכוניות המשומשות קיים ביקוש למכוניות מיני? התשובה, לדברי גורמים בענף סחר הרכב, היא שלמכוניות מיני קיים ביקוש ערני, אך הביקוש אינו מתחלק שווה בשווה בין הדגמים. מבחינת חברות הליסינג, מכוניות מיני מהוות מטרד. הסיבה היא שהן מסתמכות בהתנהלותן השוטפת על יכולתן למכור את המכוניות המשומשות שברשותן, שרובן הן מדגמים משפחתיים. כך לדוגמה מחיר מחירון לוי יצחק של מאזדה 3 אקטיב בת שלוש עומד כיום על 92 אלף שקל. סביר להניח שהמאזדה תגיע מחברת ליסינג. לעומת זאת, מחיר המחירון של סוזוקי אלטו ידנית בת שלוש הוא 43 אלף שקל. פחות מחצי ממחיר המאזדה. האלטו תהיה כנראה מבעלות פרטית והקילומטראז' שלה יהיה נמוך מזה של המאזדה. אם הרוכש הפוטנציאלי הוא רווק, או סתם משפחה שמעוניינת ברכב שני, הפער הכספי בין משפחתית משומשת לבין מכונית מיני יכריע את הכף.

איזו מכונית מיני הכי מבוקשת? על פי נתוני לוח WinWin הדגם המבוקש ביותר, כלומר זה שהגולשים חיפשו הכי הרבה, הוא סוזוקי אלטו. האלטו כזכור היא מכונית המיני הראשונה שהגיעה לישראל ב־60 אלף שקל. במקום השני אחרי האלטו בכמות החיפושים נמצאת יונדאי i10. אחרי ה־i10 נמצא רכב אירופי - פיז'ו 107 - ולאחריו נמצאת פיאט פנדה. האלטו והיונדאי i10 הן גם המכוניות שנמכרות הכי מהר, מסבירים ב־WinWin, מכיוון שבעליהן מסירים את מודעת המכירה תוך זמן קצר, מכיוון שהמכונית נמכרה.

פיאט פנדה פיאט פנדה פיאט פנדה

קיימים עוד דגמי מכוניות מיני, כגון קיה פיקנטו ושברולט ספארק, אך אלה נמכרו בישראל רק מ־2011. עם זאת, ולמרות הביקוש הערני למכוניות מיני משומשות, מצב השוק, ההיצע ומצבן של המכוניות משפיעים על מחירי המכירה. כך, על פי נתוני לוח WinWin מכוניות מיני, בדומה לחלק ניכר מהמכוניות אשר נמכרות כיום בישראל, אינן נמכרות במחירי המחירון. במפתיע, מכונית המיני שנמכרת במחיר הקרוב ביותר למחיר המחירון המלא דווקא אינה המכונית המבוקשת ביותר: מדובר בפיז'ו 107, שנמכרת בממוצע בהוזלה של 2.9% ממחיר המחירון. אחרי ה־107 נמצאת סוזוקי אלטו, שנמכרת בממוצע בכ־12.5% מתחת למחיר המחירון הרשמי של לוי יצחק. היונדאי נמכרת בכ־13.5% מתחת למחיר המחירון, הודות לעובדה שמדובר במכונית נפוצה בקרב חברות ההשכרה, מה שפוגע ביכולת המיקוח של הלקוחות הפרטיים. פיאט פנדה אינה מופיעה בנתוני WinWin עקב חוסר ביקוש.

יונדאי i10 יונדאי i10 יונדאי i10

 

מבחן המחירון

 

הניעה את המהפכה: סוזוקי אלטו

מחיר לאלטו ידנית מודל 2010: 43,000 שקל

אלטו היתה הראשונה שנמכרה במחיר של כ־60 אלף שקל עבור הגרסה הידנית ולמעשה הופיעה בישראל לראשונה בשנת 2009. המתחרים זלזלו במכונית הקטנה והביעו ספק ברצונם של הצרכנים לרכוש מכונית בעלת מנוע בנפח של 996 סמ"ק בלבד. המציאות, כמובן, הוכיחה ליבואני הרכב שבישראל קיים ביקוש ערני למכוניות שכאלה ועד שיבואני הרכב המתחרים הגו פתרונות משלהם, בסוזוקי מכרו אלפי אלטו, מה שביסס את מעמדה כדגם המבוקש ביותר בשוק המשומשות. עם זאת, האלטו, המיוצרת בהודו, אינה חפה מחסרונות. מדובר במכונית שמרגישה זולה למדי, מה שמתבטא באיכות הפלסטיקה הפנימית, ברעש המנוע וגם בנוחות הנסיעה. האלטו גם שווקה בישראל בשנים הראשונות עם ארבע כריות אוויר בלבד וזכתה לציון בטיחות נמוך למדי של שלושה כוכבים בלבד.

הטרנדית: פיז'ו 107

מחיר ל־107 רובוטית מודל 2010: 51,000 שקל

בדומה לאלטו, גם ה־107 הגיעה לישראל ב־2009, אך בעוד שהאלטו שווקה בישראל מהיום הראשון במחיר של 60 אלף שקל, ה־107, שזכתה לציון של ארבעה כוכבים במבחן ריסוק, שווקה במחיר התחלתי של 90 אלף שקל. רק לאחר ששוק הרכב השתנה הוזילה יבואנית פיז'ו את המחיר עד שלבסוף בשנה שעברה יכלו רוכשי ה־107 לקנות את הגרסה האוטומטית ב־68 אלף שקל ואת הגרסה הידנית ב־60 אלף שקל, במסגרת מבצעים. לפיז'ו 107 יש אחות כמעט זהה, סיטרואן C1, המיוצרת לצד ה־107 ולצד טויוטה אייגו העירונית. ה־C1 שווקה בישראל במשך פרק זמן קצר בלבד עקב בעיה בהליך התקינה של הרכב. בניגוד לאלטו, שתא הנוסעים שלה רק מרגיש זול, זה של ה־107 מרגיש זול, אך גם צעיר ואופנתי. מדובר בתא נוסעים עמוס בגימיקים שימושיים ונאים וגם במרווח פנימי מכובד. עם זאת, לא הכל מושלם. המנוע בנפח 998 סמ"ק רועש, ותיבות ההילוכים הרובוטיות זקוקות למעט עידון.

פיז פיז'ו 107 פיז

 

המאובזרת: יונדאי i10

מחיר ל־i10 ידנית מודל 2010: 54,720 שקל

יונדאי i10, שהגיעה ארצה ב־2009, נחשבה עד לפני כשנתיים ל"ספיישל השכרות", כלומר מכונית שיובאה במחיר של כ־75 אלף שקל בעיקר למכירה לחברות השכרה. אך גם כאן, הסוזוקי אלטו גרמה ליבואנית יונדאי להציג בשנה שעברה גרסאות חדשות שמחירן, לא במפתיע, מתחיל ב־60 אלף שקל. בשונה מפיז'ו 107 שנועדה לשמש כאמצעי תחבורה עירוני, יונדאי i10 המיוצרת בהודו נועדה לשמש כמכונית משפחתית עיקרית בביתם של לא מעט הודים, מה שמתבטא היטב בתא הנוסעים. בהשוואה לאלטו ול־107 היונדאי, שזכתה לציון של ארבעה כוכבים במבחן ריסוק, מרגישה כמעט כמו מכונית משפחתית מבחינת האבזור, בידוד הרעשים ורמת הגימור. עם זאת, עדיין לא מדובר במכונית מהדור האחרון של דגמי יונדאי אלא במכונית שמרגישה מעט מיושנת.

הוותיקה: פיאט פנדה

מחיר לפנדה ידנית מודל 2010: 52,200 שקל

 

פיאט פנדה היא השחקנית הוותיקה ביותר בשוק. מדובר במכונית ששיווקה בישראל החל ב־2004. עבור יבואנית פיאט חדירתן של מכוניות המיני לישראל והעובדה שהפנדה נמצאת כבר בסוף חייה (ולמעשה הוחלפה לאחרונה) היו הזדמנות מצוינת להציע את הפנדה במחיר של 67 אלף שקל ובמחיר של כ־60 אלף שקל לכמה מועדוני צרכנות. הפנדה מצוידת במנוע הגדול ביותר בקבוצה זו, בנפח של 1,242 סמ"ק. תא הנוסעים שלה הוא גם מהמרווחים ביותר בקטגוריה. עם זאת, הפנדה אינה חפה מליקויים: רוב הפנדות שנמכרו בישראל צוידו בשתי כריות אוויר בלבד, שלא לדבר על העובדה שהפנדה זכתה לציון נמוך של שלושה כוכבים בלבד במבחן ריסוק. בנוסף, תיבות ההילוכים הרובוטיות שלה ממחישות כמה פיתוחן של תיבות הילוכים רובוטיות התקדם, וכמה הפנדה נשארה מאחור.

תגיות

14 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

10.
לאלי -לגבי פיאט פנדה רובוטית
ככלל, פיאט פנדה הוא רכב אמין מאד וחסכוני. כאשר רכשתי את שלי (ידנית), עשיתי גם נסיעת מבחן על הרובוטית. הרובוטית (שאיננה זמינה עוד כחדשה אלא רק כמשומשת) מאובזרת מהידנית אך סובלת מאיכות נסיעה נמוכה יותר עקב ה"קפיצות" של הגיר הרובוטי. אגב, יש לציין שהגיר הרובוטי של הפנדה (על כל מגרעותיו) הוא טוב עשרות מונים מזה של טויוטה קורולה\יאריס לדוגמא. אבל כמו קודמיי, אמליץ בחום רב על פנדה ידני דווקא. אוטו מעולה נקודה.
א.ט. עם פנדה ידני  |  19.03.12
לכל התגובות