אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": מסקנות ועדת זליכה בנושא נתח שוק היבואנים לא ייושמו צילום: מיקי אלון

בלעדי ל"כלכליסט": מסקנות ועדת זליכה בנושא נתח שוק היבואנים לא ייושמו

כבר בהתכנסות הראשונה של הוועדה ל"יישום מסקנות ועדת זליכה" נפסלו חלק ממסקנות הוועדה המקורית, ויבואנים מרכזיים שמחזיקים למעלה מ־8% מהשוק יוכלו להחזיק ביותר מזיכיון אחד. גם הסעיף בנוגע ליבוא האישי צפוי להשתנות משמעותי

20.03.2012, 07:04 | תומר הדר

מסקנותיה של ועדת זליכה להסדרת ענף הרכב צפויות לעבור צמצום ואף ביטול של חלק מן המסקנות החשובות ביותר, כך נודע ל"כלכליסט". כזכור, באוגוסט אשתקד מינה שר התחבורה ישראל כץ את הפרופסור ירון זליכה לעמוד בראשה של ועדה שתגיש מסקנות להסדרתו של ענף הרכב בישראל.

מסקנות הוועדה, שהוגשו בחודש שעבר לשר כץ, כללו בין היתר המלצה להגביל את נתח השוק של יבואני הרכב, לאסור על בעלות צולבת בין יבואני רכב וחברות ליסינג, ולהרחיב בצורה ניכרת את היתרי היבוא האישי. ואולם, במקביל הודיע כץ על הקמתה של ועדה חדשה: "הוועדה ליישום מסקנות ועדת זליכה". בניגוד לוועדת זליכה המקורית, הפעם משתתפים בוועדה גם נציגים מטעם הממונה על הגבלים עסקיים, רשות המסים ומשרד האוצר. ועדת היישום אמורה להגיש את מסקנותיה לשר התחבורה בתחילת חודש מאי.

כך, לאחר התכנסותה הראשונה של הוועדה שהתקיימה בשבוע שעבר, נודע ל"כלכליסט" שחלק ממסקנותיה המקוריות של ועדת זליכה נקבעו כ"ברות שינוי" כבר לאחר הדיון הראשון בה. לדברי גורמים בוועדה, אחת המסקנות העיקריות שצפויה לביטול נוגעת להגבלת נתח השוק של יבואני הרכב. על פי מסקנות ועדת זליכה, יבואני רכב המחזיקים ביותר מ־8% מן השוק יורשו להחזיק בזיכיון של תאגיד רכב בינלאומי אחד בלבד. כיום יבואני רכב אחדים כגון כלמוביל, יבואנית מיצובישי ויונדאי, ודלק מוטורס, יבואנית מאזדה ופורד, אינם עומדים בדרישה זו.

המלצה נוספת של ועדת זליכה אשר צפויה להשתנות נוגעת לענף היבוא האישי. על פי המלצותיה המקוריות של ועדת זליכה יוסדר מעמדם של סוכני היבוא האישי בחוק כ"יבואן רכב קטן". בנוסף יורשה כל אזרח ישראלי לייבא ארצה שתי מכוניות בשנה ביבוא אישי ולמכרן עם הגעתן לישראל. לדברי גורמים בוועדה, סעיף זה צפוי לעבור שינוי הנוגע בעיקר למספר המכוניות שיכול כל אזרח לייבא ולזכותו למכרן עם הגעתן לישראל.

עוד נודע ל"כלכליסט" שהוועדה ליישום ההמלצות עשויה להמליץ לשר התחבורה על יישום זמני של ההמלצות למשך תקופה של כמה שנים, עד ששוק הרכב יתייצב. יצוין שוועדת זליכה נחשבה בעייתית מלכתחילה, מכיוון שרשות המיסים ומשרד האוצר לא היו שותפים למסקנותיה של הוועדה. כעת, לאחר שבאוצר וברשות המיסים נאותו להצטרף לצוות יישום המסקנות צפויות מסקנות נוספות להתבטל.

תגיות

18 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

17.
ביבי - דוגרי, אכזבת.
ישראל כץ הוא דוגמא מייצגת מובהקת להתנהגות ממשלת נתניהו. אבי עליו השלום היה לוחם אצ"ל ואולי טוב שלא רואה מה הולך היום. אני מצביע ליכוד מאז שיש לי זכות הצבעה, מאז שנת 1969 שאז הליכוד עוד היה מפלגת גח"ל. בבחירות הבאות אני פעם ראשונה הולך לא להצביע ליכוד. לא יודע למי אצביע אבל לליכוד שאיבד את דרכו לא אצביע כל עוד עומדים בראשו חבורת המוזרים בהנהגת נתניהו. איפה הימים של בגין ושמיר ואיפה הימים של הממשלה ד'היום. אין שום שמץ של דאגה לעם ולעתידו. לא יודע מה הם עושים שם ומה מניע אותם, אבל טובת העם והארץ כנראה לא נמצאת גבוה מדי ברשימה למרבה הצער. עצוב. פשוט עצוב. בכאב ובדמעות אשים בקלפי פתק שאינו מחל. ישראל כץ - אתה אחד מאלו שידחפו את ידי לעשות כך.
ליכודניק בנשמה , עוזב את הבית  |  21.03.12
16.
מסקנות ועדת זליכה לפח האשפה וחבל
במקום לחפש המלצות פרקטיות טובות שיגבירו את התחרותיות הם הלכו על המלצות דרקוניות , בלתי ניתנות ליישום. היו צריכים לשלב ומראש את כל הגורמים הרלוונטיים ולא ללכת ראש בראש מול כל העולם כמו שזליכה אוהב. הגבלת נתח השוק של יבואן ל 8% לא קיימת בשום ענף אחר בישראל ולא בעולם ,לא יכולה לעמוד במבחן משפטי. הההמלצה שההנחה לחברות הליסינג תהיה לא יותר מ 5%. זאת התערבות בוטה בתחום מסחרי. ההמלצה לחייב את היבואנים לתת אחריות יצרן למכוניות שלא הם יבאו גם היא לא סבירה בפרט כשמי שנותן את האחריות זה היצרן ולא היבואן. היתה שם עוד הצעה הזויה להקים רשות שתבדוק ותפרסם את מחירי המכוניות המשומשות. באיזה עוד מקום בעולם הממשלה עושה כאלו דברים. מה ההצדקה לבזבז את כספי המיסים על עוד רשות מיותרת. כולם אוהבים לנגח את האוצר ואת המכסים על הרכבים אבל איך הם מציעים לממן את פעילות הממשלה? שנהיה כמו יוון?. כולם רוצים גדר הפרדה, טילים נגד טילים, משכורות למורים ולאחיות אבל בסוף היום מישהו צריך לשלם את החשבון. המלצות הועדה זליכה פוגעות בהכנסות המכס בלי לטרוח בכלל להתיעץ עם האוצר. עבודה ברמה של גן ילדים.
חן , תא  |  21.03.12
לכל התגובות