אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
גיקיפדיה: האם נגן המוזיקה שלכם באמת יכול לגרום להתרסקות מטוס?

גיקיפדיה: האם נגן המוזיקה שלכם באמת יכול לגרום להתרסקות מטוס?

בתא הטייס כבר משתמשים באייפד, אז למה הנוסעים נדרשים לסגור מכשירים אלקטרוניים בהמראה? מומחים מודים כי מאחורי התקנה עומדת השמרנות של עולם התעופה, אבל מסבירים שעדיף לטעות מלפגוע בבטיחות. כתבה ראשונה בסדרה

20.03.2012, 16:53 | הראל עילם
  • יש לכם שאלות טכנולוגיות לגיקיפדיה? שלחו אותן לאימייל tech@calcalist.co.il

כשאייר פורס 1, מטוסו של נשיא ארה"ב, עומד להמריא, נוסעיו אינם נדרשים לעבור את הרוטינה המוכרת לכל מי שטס אי פעם. בניגוד לרוב חברות התעופה המסחריות, שום דיילת לא דורשת מהאיש הבכיר ביותר באמריקה כי יכבה את הציוד האלקטרוני שברשותו, והנשיא אינו היחיד - גם העיתונאים שטסים איתו מדווחים כי מעולם לא נדרשו לכבות את המחשבים הניידים והטלפונים הסלולריים שהביאו עמם.

מדוע אזהרות הבטיחות החמורות מתפוגגות דווקא כשהן מגיעות אל המטוס הנשיאותי? לאחרונה החלו לתהות עוד ועוד חוקרים האם יש אמת מאחורי הדרישות של חברות התעופה. מדוע, למשל, חלק מהן מתירות הפעלה של מחשבים ניידים במהלך הטיסה, וחלקן אוסרות שימוש בכל מכשיר אלקטרוני? והאם באמת צריך להשליך נוסעים מהמטוס רק מפני שרצו להמשיך לשחק בטלפון שלהם?

שינוי בשחקים? "בוחנים את הנושא" ברשות התעופה בארה"ב שוקלים לאפשר הפעלת מכשירים אלקטרוניים בטיסות - ומפנים אצבע מאשימה לחברות התעופה הראל עילםלכתבה המלאה

אלק בולדווין, למשל, גילה לא מזמן על בשרו שהתקנות עדיין בתוקף. השחקן ההוליוודי הורד מהמטוס לאחר שהמשיך לשחק בסמארטפון שלו, גם לאחר הפצרות חוזרות ונשנות מצד הדיילים. הטלפון היה באותה שעה במצב טיסה, והמטוס עדיין חנה ולא עזב את השער.

"ההסתברות לפגיעה היא כמעט אפסית"

 

יובל לוטן, ראש אגף הבטיחות באל על, מודה שעולם התעופה הוא שמרני וקפדן ומהסס לאמץ את הטכנולוגיות האחרונות בקרב הצרכנים. "אם מתחשבים בעוצמת השידור של מכשירים אלקטרוניים אישיים ובתדרים השונים, וכן בחוסן של מערכות המטוס, אז אין כאן כל היגיון. ההסתברות היא כמעט אפסית לפגיעה כלשהי".

מצד שני, אומר לוטן, "אי אפשר להתעלם מהאפשרות לנזק: פועלת כאן מערכת תקשורת ויש פוטנציאל להפרעה. למה שניקח את הסיכון הכי קטן עם חיי אדם? אי אפשר תמיד להכיר את המפרט של כל מכשיר".

למה אומרים לנו לכבות את הטלפון דווקא בזמן נחיתה או המראה?

"אלה פשוט הנקודות הכי פגיעות מבחינה בטיחותית, שבהן לטייס יש זמן תגובה קצר מאוד. נכון שאנשים נוטים לשכוח לכבות את המכשירים שלהם, אבל מטוס הוא מערכת מוגנת מאוד. מטוס יתרסק בגלל שילוב מסוכן של תקלות, ודרוש אפקט שאנחנו קוראים לו 'תיאוריית הגבינה השוויצרית' - אתה צריך שמשהו יעבור דרך כל החורים לפני שבאמת תהיה תאונה. העובדה שמטוסים לא התרסקו בגלל טלפונים לא אומרת שלא היו בעיות. אולי היתה בעיה והיא נחסמה בשלב זה או אחר על ידי מערכת אוטומטית או על ידי הטייס".

להדק חגורות, לכבות טלפונים, צילום: shutterstock להדק חגורות, לכבות טלפונים | צילום: shutterstock להדק חגורות, לכבות טלפונים, צילום: shutterstock

בחברות לא יודעים להסביר את האיסור

סקר שערך לאחרונה האתר הבריטי HolidayExtra מצא כי 3% מכלל הנשאלים שכחו לסגור את הטלפון שלהם בטיסה לפחות פעם אחת בשנה האחרונה. ב־2011 נרשמו 218 מיליון נוסעים בריטיים, כך שניתן להסיק שכמה מיליוני נוסעים שכחו לסגור את המכשיר שלהם. את אותה טענה העלה גם העיתונאי ניק בולטון מ"הניו יורק טיימס", שכתב בלגלוג: "אני בטוח שכל הנוסעים הקשיבו להנחיה. אני יודע את זה כי אף מטוס לא נפל מהשמים. אף מטוס לא ביצע נחיתת חירום מפני שמערכות האווירונאוטיקה נפגעו".

גם בקרב חברות התעופה עצמן הבלבול בנוגע לסיבת האיסור גדול, ולוטן אומר שזה לא מקרי. "ב־2006 העבירה רשות התעופה הפדרלית (FAA) הנחיה חדשה, ובמסגרתה כל חברת תעופה יכולה לקבוע את הנהלים שלה במסגרת מגבלות מסוימות".

ההנחיות שונות בהחלט: חלק מחברות התעופה בארה"ב, למשל, דורשות מכל הנוסעים לכבות לחלוטין את כל המכשירים האלקטרוניים בזמן ההמראה, בעוד שאחרות מתייחסות לרשימה הכוללת מכשירים מסוימים. כמה חברות גם אוסרות, למשל, על הפעלת קונסולות משחקים ניידות או קוראים אלקטרוניים, אף שמדובר במכשירים שיוצרים שדה חשמלי קטן יותר ממחשבים ניידים. דובר ה־FAA עצמו, לס דור, אמר בעבר שאין ניסויים שמוכיחים קשר כלשהו בין מכשירי סלולר מודרניים והפרעות במטוס, אבל מדגיש שהארגון "מעדיף לטעות לטובת הבטיחות".

אייפדים דווקא מותר

אולי כחלק מהבלבול, אבל ודאי גם בגלל התחרות הקשה בענף, החלו חלק מהחברות לאפשר שימוש בטאבלטים בזמן הטיסות שלהם. אמריקן איירליינס החלה בתוכנית שבמסגרתה היא מחליפה את מדריכי הטיסה הכבדים והיקרים שנמצאים בתא הטייס באייפדים, ואף התגאתה בכך שהדבר חוסך מיליוני ליטרים של דלק מדי שנה.

בעקבותיה, חיל האוויר האמריקאי הודיע על כוונתו לרכוש 18 אלף מכשירי אייפד לשימוש עבור הנווטים במטוסי קרב, דבר שהעלה מיד את התמיהה איך מותר להפעיל אייפד ליד כל המערכות הרגישות, אבל בידי הנוסעים הוא הופך להיות נשק מסוכן.

האייפד מככב במטוס של United Continental האייפד מככב במטוס של United Continental האייפד מככב במטוס של United Continental

הטאבלטים לא מוגבלים רק לתא הטייס, וחברות תעופה כמו Jetstar האוסטרלית כבר מחלקות לנוסעיהן מכשירי אייפד עם רשת WiFi פנימית כתחליף למערכות המדיה, אך ללא אפשרות לגלישה חופשית באינטרנט. מגדילות לעשות חברת התעופה של איחוד האמירויות, שמאפשרת לנוסעים לבצע שיחות סלולר בעזרת מכשיריהם בזמן הטיסה ואף לשלוח הודעות טקסט, וכך גם חברות התעופה של מלזיה והונג קונג.

לדברי לוטן, לאישור השימוש באייפדים בתא הטייס דווקא יש הסבר: "ה־FAA ערכו בדיקה של מכשיר ספציפי בכמות ידועה של יחידות, במערכות מסוימות ובמיקום מסוים. דמיין לעצמך שהם היו צריכים לבדוק מה היה קורה עם כל מספר שונה של אייפדים הפזורים בנקודות שונות במטוס. זה בלתי אפשרי. בשוק יש הצפה של מכשירים ובכל יום נולדים עוד מכשירים. אתה לא יודע באילו תקנים בדיוק עומד כל טלפון סיני חדש שיוצא". כל המכשירים האלה עברו את אישור רשות התקשורת בסופו של דבר.

"יש תופעות של תדרי משנה, זליגת תדרים ורעשי רקע. תמיד יש תופעות לוואי. אם כל המכשירים האלה היו צריכים להיות מותאמים למטוסים, הם היו צריכים לעמוד בתקנים מחמירים שהיו מעלים את המחיר פי כמה וכמה. זה לא הגיוני שחברת בואינג או ה־FAA יכתיבו את הסטנדרטים לטלפון שבכיס שלך".

תגיות

19 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

17.
הסיבה האמיתית היא תשומת הלב בנקודות הקריטיות
למה מעירים את כולם? למה מיישרים את גב הכיסא? מה שחשוב הוא תשומת הלב של הנוסעים בנקודות הקריטיות של הטיסה. חשוב שכלל הנוסעים יהיו במכסימום ערות, שיהיו מוכנים לכל הפתעה. בשל כך, מבקשים להוציא את המוח של האנשים מכלל המכשירים התופשים את תשומת ליבם בשגרה
ויליאם רייט , ארה"ב  |  21.03.12
16.
אני יודע בדיוק את הסיבה.
לפני כעשר שנים (אולי מעט פחות או יותר) התרסק מטוס של סוויס אייר בטיסה מארה"ב לשוויץ. סוויס אייר ידועה כחברה בטוחה מאוד עם 0 התרסקיות. לאחר בדיקה. מדוקדקת לסיבת ההתרסקות הגיעו מומחי החברה למסקנה שההתרסקות נבעה משיבוש אלקטרוני שהגיע מסלולרי במטוס (ברור שאסור היה להאשים את החברה באחזקה ירודה או בכשל טכני !!!). מאז נכנסה ההוראה בכל חברות התעופה לכבות טלפונים ניידים.
אופיר  |  20.03.12
לכל התגובות