אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הרובוטים שיסדרו לאמזון את המחסן צילום: בלומברג

הרובוטים שיסדרו לאמזון את המחסן

ענקית המסחר ברשת קנתה ב-775 מיליון דולר חברה המייצרת רובוטים לשינוע סחורות. המטרה: להקטין את ההוצאות הלוגיסטיות שיוצרים קרוב ל-70 מחסנים ברחבי העולם

20.03.2012, 14:54 | הראל עילם

ענקית המסחר המקוון אמזון הודיעה אמש (ג') כי היא רוכשת את קיווה (Kiva Systems), חברת רובוטיקה ממסצ'וסטס. סכום העסקה מוערך ב-775 מיליון דולר במזומן. זוהי העסקה השנייה בהיקפה שאמזון ביצעה אי פעם, אחרי רכישת זאפוס בשנת 2009.

קיווה מפתחת רובוטים המאפשרים שינוע אוטומטי של סחורות בתוך מחסנים, כתחליף למלגזות ועובדי מחסן. הרובוט הגדול ביותר של החברה מסוגל לשנע מטענים במשקל של עד 1.5 טון. הם יכולים לנווט בתוך המחסן בעזרת מצלמה, למצוא את המוצר הנכון בעזרת קורא ברקוד ולהעביר אותו ליעדו החדש על ידי מספר פקודות פשוטות. הדבר מקל על עובדי המחסן, שאינם צריכים למצוא ולאסוף את המוצר בעצמם.

הרובוטים של קיווה נמצאים בשימוש כמה מהחברות הגדולות בעולם, בהן חברות הציוד המשרדי סטייפלס ואופיס דיפו, טויס אר אס, גאפ והמתחרה של אמזון, חברת קניות הבזק האמריקאית גילט גרופ. קיווה מתגאה כי השימוש ברובוטים שלה מגדיל את פרודקטיביות המחסן ב-200%.

אמזון צופה שהעסקה תושלם ברבעון השני של 2012, וקיווה תמשיך לפעול כחטיבת רווח נפרדת. העסקה כבר אושרה על ידי דירקטוריון אמזון וקיווה, ומרכז התפעול של קיווה ישאר בעיירה נורת' רידינג, הנמצאת בצפון מסצו'סטס.

גורמים בתעשייה הביעו הפתעה מהעסקה, ואמרו כי היא הייתה "לא צפויה". בוב טרבליוק, העורך הראשי של מגזין "חומרים מודרניים", אמר כי הוא לא מבין מדוע אמזון לא בחרה פשוט לרכוש את המוצרים של קיווה במקום את החברה כולה.

דייב קלארק, סמנכ"ל אמזון לענייני לוגיסטיקה בינלאומיים, אמר כי "הטכנולוגיה של קיווה היא עוד דרך לשפר את הפרודקטיביות שלנו, ויאפשר לעובדים שלנו לשנע סחורות טוב יותר. קיווה חולקים את אהבתנו לחדשנות, ואנו נרגשים מהזדמנות לסייע להם להמשיך ולגדול".

נעליים, רובוטים ומה שביניהם

שלוש רכישות הענק שאמזון ביצעה בשנים האחרונות קשורות, במישרין או בעקיפין, לתחום הלוגיסטיקה. פרט לעסקה הנוכחית ולזאפוס, קנתה החברה בנובמבר 2010 את Quidsi, חברת סחר מקוון שהפעילה את diapers.com, אתר המתמחה באספקת חיתולים חד פעמיים במחירים זולים במיוחד. הרכישה בוצעה תמורת 540 מיליון דולר.

מלבד נתח השוק המשמעותי של זאפוס ו-Quidsi בשוקי הנעליים והחיתולים בהתאמה, שתי החברות התגאו במחסנים אוטומטיים מתקדמים. זאפוס, חנות הנעליים הגדולה ברשת בעשור הקודם, יצרה מערכת שינוע אוטומטית במחסני הענק שלה בניו ג'רזי. חברת Quidsi פיתחה מערכת משלוח אוטומטית לחלוטין, כולל אחסנה, אריזה ושליחה, שמשתמשת בין השאר ברובוטים של קיווה. גם זאפוס השתמשה בטכנולוגיה שלה בעבר.

אמזון מנסה כעת להגדיל את אחוזי הרווח שלה – שצפויים לרדת השנה ל-1.6% בלבד - על ידי הקטנת ההוצאות הלוגיסטיות שלה. אף שהיא החברה הגדולה ביותר בתחום הסחר המקוון, פתרונות הלוגיסטיקה שלה נחשבים לפרימיטיביים יחסית לסטנדרטים המקובלים בתעשייה ורוב העבודה נעשית בצורה ידנית. היא נאלצת להעסיק בתקופת החגים עשרות אלפי עובדים זמניים. יש לה כיום 69 מחסנים מסביב לעולם, והיא הקימה 30 מרכזים בשנתיים האחרונות, בהם גם מרכז ראשון בהודו.

"זאת הדרך של אמזון לשפר את הביצועים שלהם" הסביר סקוט טילגהמן, אנליסט בחברת קאריס. "בהתחשב בנפח הפעילות שלהם, זה הגיוני שהם ירצו את היכולת הזאת במחסניהם".

לפי סוכנות הידיעות בלומברג, בשנה שעברה העסיקה אמזדון בצורה קבועה 56 אלף עובדים, עליה של 67% לעומת 2010 – בעוד שהכנסותיה עלו ב-41%. עלויות התפעול של מחסני אמזון עלו ב-34% בשנה שעברה, ל-4.6 מיליארד דולר – 9.5% מהכנסות החברה.

תגיות