אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"מאזדה אפשר לראות גם ברחוב, פרארי לא"

"מאזדה אפשר לראות גם ברחוב, פרארי לא"

הדגמים האטרקטיביים הם היסטוריה, המבקרים כבר רוויים מתערוכות רכב בעולם והיבואנים לא ממהרים להצטרף. ובכל זאת, דורון גילר, הרוח החיה שמאחורי "אוטומוטור", תערוכת הרכב היחידה בארץ, בטוח שהישראלים יציפו את גני התערוכה גם בפסח הזה: "הקהל יקבל הצגה לא פחות טובה מזו שבאירופה"

26.03.2012, 08:00 | תומר הדר
בעוד פחות משבועיים, ב־8 באפריל, תיפתח תערוכת הרכב היחידה בישראל - "אוטומוטור", בגני התערוכה בתל אביב. השנה צפויה התערוכה - שתיקרא "ניו אוטומוטור" - להיות שונה: ראשית, מבחינת המארגנים, אשר נערכים לקראת קהל שכבר אינו מתרגש ממכוניות חדשות וגם אינו ערוך בימים אלה להוציא מאות שקלים עבור הבילוי. שנית, מבחינת יבואני הרכב, שהשנה יהיו נוכחים בתערוכה בהרכב חלקי בלבד. לדברי דורון גילר, מנכ"ל חברת רב מוטור המארגנת את התערוכה, מדובר במצב הטומן בחובו יותר יתרונות מחסרונות.

כבר לא גונבים סמלים

במה השתנה הקהל הישראלי מאז התערוכה הראשונה בשנת 89'?

גילר: "בשנת 89', כשהבנתי שיבואני הרכב אינם גוף שאפשר לבנות עליו, הבאתי מכוניות מיוחדות מחו"ל בעצמי. נציג היבואן היחיד שהסכים לעבוד איתי דאז היה גיל אגמון, שעבד באותם ימים בסיאט כמנהל מכירות. רק לאחר מכן הצטרפו עוד יבואנים. לגבי המבקרים, ב־23 השנים האחרונות כולנו התפתחנו. פעם, מבחינת הישראלים אלפא רומיאו היתה מכונית אקזוטית, והיום מפרארי כבר לא מתלהבים. גם התנהגות הקהל השתנתה - פעם היו מגיעות לתערוכה להקות בני נוער קולניות שגנבו דגלים של יבואני הרכב. היום מדובר באירוע חברתי. בעבר נושא הביצועים היה זר לישראלי, היום יודעים מהי אחיזת כביש, מהו מומנט. היום אפילו ילדים מבינים ברכב". למרות המחמאות לקהל הישראלי, בפועל בשנים האחרונות דיווחו כמה יבואני רכב על מעשי ונדליזם שכללו שריטת רכבים וגניבת סמלים ואף ידיות הילוכים מתוך מכוניות. עם זאת, גילר אומר: "אני זוכר מעשי ונדליזם עד שנת 2000. לאחר מכן אף יבואן לא דיווח על תקריות כאלה".

גילר. "היום אפילו ילדים מבינים ברכב", צילום: יובל חן גילר. "היום אפילו ילדים מבינים ברכב" | צילום: יובל חן גילר. "היום אפילו ילדים מבינים ברכב", צילום: יובל חן

כלמוביל יבואנית יונדאי, מיצובישי ומרצדס, ודלק מוטורס המייבאת את מאזדה, פורד וב.מ.וו הודיעו שלא ישתתפו השנה בתערוכה. גם יפנאוטו יבואנית סובארו וקבוצת קרסו יבואנית רנו וניסאן אינן צפויות להשתתף. בחברת מאיר בחרו שלא להציג בתערוכה את מכוניות וולוו, וגם קבוצת שלמה יבואנית אופל לא תשתתף השנה.

כיצד תסבירו לקהל את היעדר מותגי הרכב הפופולריים?

"מאז ומתמיד היו יבואני רכב שלא השתתפו בתערוכה. אני רואה שאלות ותשובות רבות בנושא זה באתר שלנו. ובכן, כדי לראות מכונית מאזדה או מכונית יונדאי אפשר לצאת לרחוב. אצלנו יש פרארי ולמבורגיני. בתערוכה הקודמת לפני שנתיים יבואן טויוטה ויבואן פולקסווגן לא השתתפו, וגם לא יבואן לנד רובר. השנה הם משתתפים. תמיד יהיה מישהו שלא משתתף. הקהל לא בא בשביל מאזדה ויונדאי אלא בשביל קונספט. עם זאת, השנה נאלצנו לסבסד כמה יבואנים במאות אלפי שקלים, וכל יבואן כמובן לוחץ ורוצה את המקום הטוב ביותר. בהתחשב בעובדה שמחיר הקמת תצוגה ליבואן נע בין חצי מיליון שקל לכמה מיליונים, מדובר בתרחיש הוגן. ברור לנו שהשנה לא נרוויח כסף, ההשקעה מצדנו גדולה מאוד".

לקסוס LFA. תוצג בתערוכה לאחר שנחשפה ב-2010 לקסוס LFA. תוצג בתערוכה לאחר שנחשפה ב-2010 לקסוס LFA. תוצג בתערוכה לאחר שנחשפה ב-2010

 

"VIP בבוקר ומסיבה"

האטרקציות שמוצגות בתערוכה אינן חדשות. לקסוס LFA נחשפה ב־2010, ואילו חברת טסלה הודיעה שהשנה תפסיק לייצר את הרודסטר החשמלית שתוצג בתערוכה לאחר ארבע שנות ייצור. "המכוניות בחלקן אינן חדשות, ואכן חלקן כבר הוצגו", מסביר גילר. לדבריו, "קל מאוד לנסוע לאירופה ולראות את המכוניות, אך כל דבר עולה כסף. כאן הקהל יקבל הצגה שמכוונת להיות לא פחות טובה מזו שמקבל קהל אירופי, היא עצומה והיא בישראל. תערוכת 'אוטומוטור' נותנת לקהל למשש, להריח, לגעת ולשמוע. נכון שכיום הקהל ראה חלק מהאטרקציות באינטרנט, אך יש הבדל בין לראות לבין לגעת.

"בנוסף, התערוכה אינה רק עניין של צפייה במכוניות חדשות. כשהתערוכה ה־22 התקיימה כבר הובן שמיצינו את הקונספט של הבאת מכוניות־העל האקזוטיות, ולכן השנה התערוכה תהיה הרבה יותר תזזיתית: בשעות הבוקר יבואני הרכב יקיימו אירועי VIP לפני שעת פתיחת התערוכה, והשנה יוכנסו לראשונה מתחמי מכירה של חברות ליסינג. ערוץ הספורט יסקר את התערוכה בשידור חי וגם ערוץ רדיו. בנוסף, בכל ערב תתקיים במקום מסיבה עד שעות הלילה. למרות כל אלה, השנה תהיה האחרונה שבה 'אוטומוטור' תתקיים בפסח. פעם הישראלים הלכו בפסח לתערוכה, היום הם מעדיפים לעשות מנגל. לכן, בעצה אחת עם יבואני הרכב, 'אוטומוטור' הבאה תתקיים ביולי".

טסלה רודסטר החשמלית. השנה יופסק ייצורה טסלה רודסטר החשמלית. השנה יופסק ייצורה טסלה רודסטר החשמלית. השנה יופסק ייצורה

 

בילוי ב"אוטומוטור" יכול לעלות למשפחה מאות שקלים. האם השנה תתחשבו במצב הכלכלי?

"המצב הכלכלי גרם לנו לקבל השנה לא מעט החלטות. לדוגמה, כרטיס כניסה עולה 89 שקל, זה המחיר המלא. אך יהיו מבצעים לוועדים ולעמיתי חבר, למחזיקי ישראכרט וללקוחות סונול. השנה גם נמליץ למבקרים על הכנסת אוכל לתערוכה, דבר שלא היה מקובל בעבר. גם נעמיד לרשותם חניה בהסדרים מוזלים".

תגיות