אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט" - ועדת המזון שוקלת: סידור מוצרים לפי מחיר צילום: בלומברג

בלעדי ל"כלכליסט" - ועדת המזון שוקלת: סידור מוצרים לפי מחיר

הוועדה בראשות מנכ"ל משרד התמ"ת שוקלת לחייב את רשתות המזון לסדר את המוצרים על המדף מהזול אל היקר. קמעונאים: השיטה תכביד מדי על רשתות השיווק

27.03.2012, 07:09 | טל ליטמן

ועדת המזון בראשות שרון קדמי, מנכ"ל משרד התמ"ת, בוחנת יבוא פרקטיקה לסידור מדפים על פי מחירים, כך שמוצרים יוצבו בסדר עולה על המדפים מהזול ליקר, כך נודע ל"כלכליסט". "פרקטיקה זו פועלת בהצלחה ברשת האנגלית טסקו. לאחר שביצענו סקר שוק ראשוני באנגליה, אנחנו בוחנים את האפשרות ליישמה בישראל מול חברת הייעוץ שעמה אנו עובדים (חברת מוניטור - ט"ל)", כך אמר ל"כלכליסט" בכיר בוועדה.

לדבריו, "המטרה היא בראש ובראשונה להקל על הצרכן ולעשות לו סדר. הוא יוכל להתרגל לכך שהמדפים התחתונים בסופר מיועדים למוצרים במחירים זולים, האמצעיים למוצרים במחירים בטווח בינוני והעליונים למוצרים יקרים".

מקור בכיר בשוק הקמעונאות אמר ל"כלכליסט" כי ההצעה לסדר מוצרים בישראל בשיטת טסקו כלל לא עומדת במבחן המציאות. לדבריו, 50% ממכירות רשת טסקו מבוססות על מותג פרטי שמחולק לארבע רמות מוצר, ושיטת מכירה זו מאפשרת לרשת לסדר את המוצרים במדפים על פי מחירים.

"בישראל אין מותג פרטי ברמה של טסקו, לא מבחינת היצע ולא מבחינת ביקוש. לשם השוואה, המותג הפרטי החזק ביותר הוא של שופרסל, וחדירתו לשוק מוערכת ב־12% בלבד. ברשתות אחרות מדובר באחוזים בודדים, ולכן אין אפשרות ליישם את הפרקטיקה האנגלית". לדברי המקור, הוועדה צריכה לטפל בכפילות שלפיה מחויבת רשת השיווק לתמחר כל מוצר באופן פרטני, בנוסף על החובה לתמחר על גבי המדפים.

 "מודל טסקו"  , צילום: בלומברג "מודל טסקו" | צילום: בלומברג  "מודל טסקו"  , צילום: בלומברג

אייל רביד, מנכ"ל רשת ויקטורי, אמר אתמול ל"כלכליסט" כי להערכתו הפתרון האנגלי לא יעבוד בישראל. לדבריו, ההתנהגות הצרכנית הישראלית שונה מהותית מההתנהגות הצרכנית הבריטית, וכך גם מבנה השוק שבו שולטות חמש יצרניות. "לא בטוח שהצרכן הישראלי 'ישבור את הגב' כדי ללקט דווקא את המוצרים הזולים במדף התחתון", אמר רביד. עוד הוא סבור כי שיטת סידור מדפים על פי מחירים תחייב הגדלת סניפים וכן הגדלת עלויות ברשתות.

בדו"ח הביניים שפרסמה ועדת המזון בנובמבר היא ציינה כי מורכבות שוקי המזון ומוצרי הצריכה, הגיוון הרב של המוצרים והמניפולציות השיווקיות שמפעילים ספקים ורשתות המזון עלולים להקשות על הצרכן לקבל החלטות צרכניות מושכלות. סידור המדפים על פי שיטת טסקו עשוי לסייע לצרכן להתמודד עם כשל זה, וכן לחזק יצרנים קטנים ובינוניים במאבק על שטחי מדף.

הוועדה הוקמה ביוני על ידי שרי התמ"ת והאוצר על רקע המחאה החברתית והיא צפויה להגיש את הדו"ח הסופי בסוף אפריל, כאשר עד כה פורסמו מסקנות הנוגעות להפחתת מכסים ולצרכנות.

פרקים נוספים שעליהם עובדת הוועדה בימים אלה הם פרק הרגולציה שבו מופיעות, בין השאר, המלצות על הסרת החסמים בתחום היבוא המקביל ופרק התחרות - הפרק המשמעותי ביותר - שבו נבחנות המלצות מרחיקות לכת כגון חיוב רשתות למכור סניפים ולפקח על מחירים של יצרנים עם נתח שוק של יותר מ־50%.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות