אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ספוטיפיי שרה כל הדרך לבנק: האם היא שווה 3.5 מיליארד דולר? צילום: בלומברג

ספוטיפיי שרה כל הדרך לבנק: האם היא שווה 3.5 מיליארד דולר?

החברה מאחורי שירות המוזיקה המצליח מגייסת כספים, ומקווה שהכניסה לארה"ב ושיתוף הפעולה עם פייסבוק יובילו אותה לרווחיות. כך מנסה ספוטיפיי ליצור את העתיד של תעשיית המוזיקה המקוונת

27.03.2012, 16:17 | הראל עילם

שירות המוזיקה האירופי ספוטיפיי נמצא כעת בסבב גיוס כספים חמישי, לפי שווי שוק המוערך ב-3.5 מיליארד דולר - כך דיווח האתר Silicon Alley Insider, המצטט מספר מקורות בכירים בתעשיית ההון סיכון. אם הדיווחים נכונים, מדובר בזינוק של 250% בשווי השוק של החברה, שגייסה לפני כשנה 100 מיליון דולר לפי שווי של מיליארד.

עד היום ספוטיפיי גייסה 189 מיליון דולר מקרנות ההון סיכון אקסל וקליינר פרקינס, מחברת ההשקעות הרוסית DST (הידועה בהשקעותיה בחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם, בהן פייסבוק), וכן ממייסדי נאפסטר שון פארקר ומלי קא שינג, המיליארדר ההונג-קונגי הידוע בהשקעותיו בפייסבוק, סירי ו-וויז הישראלית. לפי הדיווח אנדרסן-הורוביץ, אחת מקרנות ההון סיכון הפעילות ביותר בתחום הטכנולוגיה, החליטה שלא להשתתף בסבב החדש.

מה הוביל לצמיחה?

ספוטיפיי, שאינו זמין רשמית בישראל, הושק ב-2006 כשירות המאפשר האזנה בלתי מוגבלת למוזיקה, בליווי פרסומות. השירות זמין כיום דרך מכשירי iOS, אנדרואיד, בלקברי וכן דרך מגוון של מכשירי מדיה וטלוויזיות חכמות.

לחברה יש מאגר של מיליוני שירים מבית כל ארבע חברות המוזיקה הגדולות. המשתמשים יכולים גם לרכוש מנוי פרימיום המאפשר האזנה ללא פרסומות, בסכום של 10 פאונד לחודש. לפי ההערכות, החברה הכניסה 280 מיליון דולר בשנה שעברה, זינוק של 200% בהיקף ההכנסות.

לפני כחצי שנה פייסבוק השיקה את הפלטפורמה החדשה שלה ל"שיתוף ללא חיכוך", המאפשר לאפליקציות לבצע עדכונים אוטומטיים לקיר המשתמש. ספוטיפיי הייתה אחת מהשותפות העיקריות של פייסבוק בהשקת הפלטפורמה, והאפליקציה של שירות המוזיקה משתף את כל רשימת החברים שלכם בשירים שאתם מאזינים להם. התוצאה הייתה חשיפה ויראלית גדולה במיוחד לספוטיפיי.

כתוצאה מכך רשמה ספוטיפיי צמיחה שמוגדרת כ"משמעותית ובלתי נתפסת", שכללה גם עלייה בשיעור ההמרה – כלומר, שיעור המשתמשים בשירותים החינמיים שבוחרים לצרוך את שירותי הפרימיום של ספוטיפיי. לשירות יש כיום 10 מיליון משתמשים פעילים בגרסה החינמית, ו-3 מיליון משתמשים משלמים הצורכים את שירותי הפרימיום. בחודשים האחרונים הוגדל משמעותית מאגר המדיה שלה.

 

"הם אף פעם לא יהיו רווחיים"

השירות, שמקורו בשבדיה, היה זמין בתחילה באירופה בלבד (וגם כן לא בכל המדינות ביבשת) והתקשה להכנס לארצות הברית  בגלל סוגיות של זכיונות שידור וזכויות יוצרים. באירופה נחשבה ספוטיפיי להצלחה מסחררת, במיוחד עקב היעדר מתחרים בתחום המוזיקה המקוונת. השוק האמריקאי, שבו שולטות חברות כמו פנדורה, נחשב לקשה יותר. במשך שנים החברה הבטיחה שתכנס "בשבועות הקרובים" לארצות הברית, מה שעורר ביקורת נגדה בתעשיית הטכנולוגיה.

החלטתה של ספוטיפיי להיכנס סוף סוף לשוק האמריקאי ב-2011, לצד שיתוף הפעולה עם פייסבוק, הביאו לעליה ניכרת בכמות המשתמשים. לפחות שליש מהמשתמשים המשלמים של החברה הם בארצות הברית, ובשירות הודיעו השבוע כי הם מתכננים להגיע גם לאוסטרליה ולאירלנד.

מבקרי החברה ציינו כי למרות הצמיחה, היא מעולם לא הצליחה להגיע לרווחיות, ותלו זאת במודל העסקי של ספוטיפיי, ההופך אותה לתלויה לחלוטין בחברות המוזיקה ובתעריפיהן. לאחרונה חברת המוזיקה המתחרה פנדורה הודיעה שהתעריפים שגובות חברות המוזיקה עדיין גבוהים מדי, ושהיא לא רואה כיצד תוכל לחזור לפעול בבריטניה.

היזם מיכאל רובטרסון, הפועל בתעשיית המוזיקה, טוען כי ספוטיפיי לעולם לא תוכל להיות רווחית. "זאת בעיה מתמטית. זה שירות נפלא, אבל במסגרת המספרים האלו, הם אף פעם לא יהיו רווחיים". הוא ציין כי גוגל ואמזון לא הצליחו להגיע בעצמן לפשרה עם חברות המוזיקה, ושכל שירותי המוזיקה הוותיקים, כגון נפסטר, פשטו רגל לבסוף. גם פנדורה, שיצאה להנפקה ביוני 2011, נחשבה לכישלון מסחרי במשך זמן רב.

גובה התעריפים אינו הבעיה היחידה העומדת בפני ספוטיפיי - אין לה גם חוזים בלעדיים או תכנים מקוריים, כך שאין לה יתרון תחרותי על פני השירותים האחרים. על מנת להתמודד עם בעיות אלו, ספוטיפיי מרחיבה את מגוון השירותים שלה ומשיקה אפליקציות חדשות ושיתופי פעולה. החברה שחררה כלי פיתוח המאפשרים למפתחים ליצור אפליקציות המשתלבות לתוך השירות, והשיקה השבוע 12 אפליקציות חדשות - בהן כזו המציגה את מאגר השירים של חברות גדולות כמו וורנר ומטדור.

תגיות