אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פתיחת יבוא כלי הרכב בתקינה אמריקאית לא תחולל מהפכה צילום: אוראל כהן

פתיחת יבוא כלי הרכב בתקינה אמריקאית לא תחולל מהפכה

משרד התחבורה הבטיח שהאפשרות לייבא כלי רכב מדגמים המיועדים לצרכנים האמריקאים תגדיל את התחרות בשוק ואף תתרום להורדת מחירים. אבל במשרדו של ישראל כץ שוכחים שחברות הליסינג הן אלו שקובעות באמת את הכללים בשוק

03.04.2012, 07:35 | תומר הדר

החל מיום ראשון האחרון מותר לייבא לישראל מכוניות שעומדות בתקינה האמריקאית ואינן מיוצרות בארה"ב. כך הודיע משרד התחבורה בתחילת השבוע. בעוד שעד כה הותר רק יבוא מכוניות שעומדות בדרישות הרכב האירופיות או מכוניות בתקן אמריקאי שמיוצרות במדינות נפט"א (קנדה, ארה"ב ומקסיקו), הרי שמעכשיו נפתחה האפשרות להביא לישראל גם מכוניות מדגמים שמיועדים לצרכנים אמריקאים מהמפעלים ברחבי העולם של טויוטה, ניסאן ודומותיהן.

הודעת משרד התחבורה שיווקה את פתיחת היבוא האישי והסדיר כ"צעד משמעותי להגברת התחרות ביבוא רכב" שביצע השר הממונה ישראל כץ, צעד שיביא לארץ "מגוון רחב של דגמים חדשים" ואף יתרום להורדת מחירים בענף. אך בפועל ספק גדול אם יש כיסוי מאחורי ההבטחות. למעשה, הודעת משרד התחבורה מכילה בעיקר סתירות ובורות ביחס למצב הקיים בשוק הרכב הישראלי והעולמי.

היצרניות לא נלהבות מייבוא רכבים אמריקאיים לישראל

 

משרד התחבורה אסר רשמית על יבוא אישי של מכוניות בתקינה אמריקאית שלא על ידי יצרנים ממדינות נפט"א ב־2008, בתקופתו של השר שאול מופז. מנכ"ל משרד התחבורה דאז גדעון סיטרמן הסביר את ההחלטה כניסיון לשחרר את הציבור מ"מלתעות המאכערים" - סוכני היבוא האישי שניצלו את שער הדולר והביאו לארץ מכוניות שרכשו בארה"ב. המכוניות שהביאו סוכני היבוא האישי היו בכל מקרה מדגמים יוקרתיים כמו פורשה ולא מדגמים עממיים, שיעניינו את הישראלי הממוצע. אבל השר כץ כנראה לא מודאג מ"מאכערים" ולכן החליט לבטל את האישור.

אקיורה RDX, צילום: אי פי אי אקיורה RDX | צילום: אי פי אי אקיורה RDX, צילום: אי פי אי

גם בהקשר ליבוא הסדיר ספק אם אנחנו צפויים למהפכה. יבואני רכב אחדים, כגון יבואנית הונדה חברת מאיר ויבואנית טויוטה יוניון מוטורס, ניסו בחודשים האחרונים לייבא מכוניות שעומדות בתקינה האמריקאית. הניסיונות של חברת מאיר התמקדו במכוניות אקיורה, חטיבת היוקרה של הונדה, ואילו אצל יוניון מוטורס דובר על יבוא דגמים כמו המיניוואן סיינה.

בשני המקרים נתקלו היבואניות בקשיים שהערימו עליהן דווקא יצרני הרכב. היצרנים אינם מעוניינים במיוחד בהחדרה של דגמים בתקינה אמריקאית לשוק הרכב הישראלי, כיוון שדגמים אלו נהנים מדרישה ערנית בארה"ב ומכירתם בישראל תהיה פחות רווחית. לכך מצטרפים גם קשיים טכניים, מכיוון שפנסי המכוניות האמורות אינם מתאימים בחלק מן המקרים לדרישת החוק בישראל.

הדגמים שיגיעו יהיו יקרים מהמכונית המשפחתית

 

לקבוצת קרסו, שתתחיל לייבא בקרוב רכב בתקינה אמריקאית, הניסאן מקסימה, נתן משרד התחבורה אישור פרטני הרבה לפני פתיחת יבוא כלי הרכב השבוע. המקסימה, אגב, היא דוגמה מייצגת לרכב יפני בתקינה אמריקאית: גדול, מהודר ובעיקר יקר מרוב המכוניות העממיות שנמכרות בישראל. סביר להניח שרוב הדגמים בתקינה האמריקאית שיגיעו ארצה, אם בכלל, יהיו מסוגה של המקסימה - כלומר יקרים יותר ממכוניות משפחתיות.

אקיורה סדאן, צילום: אי פי אי אקיורה סדאן | צילום: אי פי אי אקיורה סדאן, צילום: אי פי אי

משרד התחבורה מציין גם כי "יבוא כלי רכב מארה"ב עשוי להביא להורדה של מחירי הרכב, כתוצאה מהפערים בין שער היורו לדולר". גם כאן מדובר בהצהרה שכנראה אין לה כיסוי. נכון שרווחיהן של יבואניות רבות, כמו יבואנית מאזדה דלק מוטורס, נפגעים משער הין. גם נכון שמאזדה עתידה לייצר את דגם המאזדה 3 בשנים הקרובות במפעל ייעודי שנבנה במקסיקו. אך הסיכוי שהיבוא ממקסיקו והתשלום בדולר אכן יורידו את מחיר המאזדה 3 נמוך למדי.

מאזדה 3, בדומה לדגמים עממיים רבים, היא מכונית שמשווקת לציי הליסינג, ולכן יבוא מאזדה 3 אמריקאית זולה יותר צפוי להביא לירידת ערכן של כל המכוניות מדגם זה שבידי חברות הליסינג. כתוצאה מכך עלולות החברות להחרים את דגמי דלק מוטורס. סביר לכן שאם דלק מוטורס אכן תבחר לייבא את מאזדה 3 ממקסיקו, הפער משערי המטבע יעבור ישר לידי חברות הליסינג ולא לצרכן הפרטי.

היצרניות האמריקאיות בכל מקרה לא אמרו את המילה האחרונה. מי שבקיא בהיסטוריה של ענף הרכב יודע שהאיסור על יבוא סדיר של מכוניות בתקן אמריקאי נובע מלחצים שהפעילו היצרניות באמצעות הקונסוליה בארץ. בשגרירות ארה"ב מועסקים עובדים שכל תכליתם היא לדאוג לאינטרסים המסחריים של ארה"ב, ושוק הרכב הישראלי הקטן נחשב עד כה לגן עדן סגור עבור היצרניות האמריקאיות. פתיחת השוק למתחרים האמריקאים מיפן לא תעבור כנראה בשתיקה.

התקינה האמריקאית

עד היום היה מותר לייבא לישראל רק כלי רכב שעומדים בתקן האירופי או מכוניות בתקן אמריקאי שיוצרו בארה"ב, קנדה או מקסיקו. בשבוע שעבר הודיע משרד התחבורה כי החל מ־1 באפריל אפשר לייבא מכוניות שעומדות בתקינה האמריקאית ושיוצרו בשאר המדינות בעולם.

תגיות