רמי שביט מחפש חברים
כך מתכננת המשביר את הפריצה לשוק קמעונאיות המזון: כרטיס מועדון יקר שיקנה הנחות גדולות, סניפים אחידים וזיכויים לקניית מוצרים בחנויות אחרות של הרשת. האם המודל האמריקאי של קוסטקו יעבוד בישראל?
רמי שביט, בעל השליטה במשביר לצרכן, נערך במרץ לסוף השנה, אז הוא יטלטל את ענף המזון עם כניסה מסיבית לשוק באמצעות סניפי דיסקאונט, שיופעלו במודל הדומה לקוסטקו האמריקאית. דו"חות המשביר שסיכמו את 2011 חושפים חלקים גדולים מהמודל העסקי של הרשת, שתיקרא Cost 365. הכניסה של המשביר צריכה להטריד את קמעונאי המזון, שכבר היום צריכים להתמודד עם עודף שטחי מסחר ועם שחיקה ברווחיות.
בכוונת המשביר לפתוח בסוף השנה חמישה סניפים של Cost 365 במקביל; ב־2013 לפתוח 18 סניפים נוספים; והשאר ייפתחו עד המחצית הראשונה של 2014. המשביר מתכננת רשת בעלת 30 סניפים בפריסה ארצית, ולגבי 28 מהם כבר התקשרה בהסכמי שכירות או זיכרון דברים. חלק מהסניפים יוקמו במתחמים שיכללו חנויות נוספות של הקבוצה, כמו המשביר וניו־פארם.
588 אלף חברי מועדון 365
קהל היעד העיקרי של הרשת החדשה
אם תבחר המשביר להפעיל את הרשת במודל מלא של קוסטקו האמריקאית, יצטרכו חברי המועדון לשלם סכום המוערך בכמה מאות שקלים כדי לקבל את כרטיס המועדון של הרשת ולרכוש מוצרים במחירי עלות. עם זאת, קשה להאמין שהמשביר תאמץ את המודל המלא של קוסטקו - שבו מי שאינו חבר מועדון כלל לא יכול לקנות בסניף. סביר יותר להניח שהיא תאפשר כניסה לכולם, וחברי מועדון Cost יזכו במחירים נמוכים יותר.
2,500-3,000 מ"ר
השטח האחיד שצפויים לתפוס כל סניפי הרשת
אולי כאן טמון אחד היתרונות התפעוליים הגדולים של הרשת החדשה - תכנון אחיד לכל הסניפים. המשביר תשלוט לחלוטין על עיצוב הסניפים ולא תצטרך להתמודד עם סניפים בשטחים ובצורות שונות. האחידות תחסוך סכומים נכבדים לעלויות התכנון והתפעול העצומות: כשמקרר החלב, הקצבייה ומחלקת הירקות והפירות נמצאים בדיוק באותו מקום בכל אחד מהסניפים, הרבה יותר קל וזול לנהל את הרשת כמכלול.
8 מיליון שקל
עלות הקמת כל סניף, לפי הערכות המשביר
לכך יש להוסיף מערכות מידע ומחשוב בעלות של 10 מיליון שקל שישרתו את כל הסניפים. המשביר מציינת עוד כי כבר התקשרה עם 16 ספקים, מאדריכלים ועד גרפיקאים, לטובת הקמת הרשת החדשה. החברה צופה כי מרבית עלויות ההקמה ישולמו על ידי הרשת במהלך 2013. דמי השכירות שהיא תשלם השנה ינועו בין 55 שקל ל־75 שקל למ"ר, ותקופות השכירות ייקבעו ל־24–5 שנים.
7,000 לקוחות
מספר חברי המועדון בכל סניף של Cost 365
זו הנחת העבודה המופיעה בדו"חות המשביר, והיא נוגעת לתקופה שבה הרשת אמורה להתייצב - כשנתיים לאחר תחילת הפעלתה. החישוב מבוסס על שיעור מסוים מתוך המספר הקיים של חברי מועדון המשביר, בחלוקה לפי אזורי הפעילות המתוכננים לרשת המזון. הכפלת הנתון בסל קניות המזון הממוצע מביאה להערכת מכירות של 10.5 מיליון שקל בחודש לחנות, נתון המשקף מכירות של 4,000 שקל למ"ר בחודש או 48 אלף שקל למ"ר בשנה. מדובר בנתון גבוה משמעותית ממכירות שופרסל ומגה, אך רשתות אלה אינן מפעילות רק חנויות דיסקאונט המתאפיינות במכירות גבוהות. השוואה טובה יותר תהיה למכירות למ"ר של רמי לוי, שעמדו ב־2011 על 75.2 אלף שקל למ"ר.
2 מיליארד שקל
ההכנסות הצפויות של הרשת מהשנה השנייה
כך תגיע המשביר למכירות של יותר מ־5 מיליארד שקל בשנה. המשביר מעריכה כי הקמת הרשת תוביל לגיוס חברי מועדון, שעד כה לא זכו למענה בכרטיס המועדון הקיים. הלקוחות שיקנו ברשת המזון יקבלו החזר כספי על הקניות שלהם למימוש בשאר חנויות קבוצת המשביר.
2 תגובות לכתיבת תגובה