אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

קרנבל סלולרי: האולימפיאדה לוקחת את ברזיל לעתיד הטכנולוגי

גוגל וטוויטר משיקות עבור הברזילאים את הפיתוחים החמים לפני שאר העולם, וטכנולוגיות כובשות את המדינה כשבמערב עוד לא שמעו עליהן. ואם זה לא מספיק, הדחיפה שנותנים המשחקים ב-2016 הפכה את ברזיל לאחת המדינות עם שיעור חדירת הסלולר הגבוה בעולם. כתבה רביעית בסדרת "הרשת העולמית"

03.04.2012, 16:35 | הראל עילם

משהו טוב קורה בשנים האחרונות לכלכלה הברזילאית. את מקום שכונות העוני מחליפים שיכונים אמידים, את האבטלה מחליפות הזדמנויות חדשות בשוק התעסוקה, וגם הפיגור הטכנולוגי מפנה את מקומו לעלייה תלולה בצריכה של מוצרים מתקדמים ובחיבור לפס הרחב.

בברזיל מכנים את התופעה "מעמד הביניים החדש", שכבה של ברזילאים צעירים ובעלי משכורות נאות, דור חדש של אנשים שנהנה לצרוך טכנולוגיה ומוצרים מערביים וממהר להשקיע את הכסף שלו בהשכלה ובידע.

בנוסף לפריחה הכלכלית, הנובעת מנטל המסים שפחת בשנים האחרונות ומהתחזקות המטבע המקומי, שני גורמים נוספים מסייעים לנסיקה הטכנולוגית של המדינה. בעוד שנתיים ייערכו משחקי המונדיאל ב־12 ערים ברחבי המדינה, אך אלה יהוו רק ספתח לחגיגה הגדולה האמיתית: אולימפיאדת ריו דה ז'נרו של 2016. הממשל בברזיליה כבר השקיע מאות מיליוני דולרים בהקמת תשתיות טכנולוגיות ובעיקר סלולריות לקראת האירועים, כשבחמש השנים הקרובות צפוי כי חברות זרות יזרימו למדינה לא פחות מ־40 מיליארד דולר.

הכדורגל מקדם את הסלולר

אבל גם לפני שנבחרה לארח את אירועי הספורט הגדולים שימשה ברזיל מוקד משיכה לחברות בינלאומיות. מאסטרקארד למשל השיקה במדינה לראשונה את שירות התשלומים הסלולרי שלה; וגוגל מיהרה לשחרר גרסה פורטוגזית של אורקוט, אחד הניסיונות הקודמים שלה להקים רשת חברתית, ובכך הפכה אותו לכלי החברתי הנפוץ במדינה.

בכלל, הברזילאים אוהבים רשתות חברתיות, עובדה שניצלה טוויטר כשהשיקה את רוב הפיצ'רים החדשים שלה - כמו האפשרות לשליחת תמונה דרך SMS - בברזיל, לפני כל מדינה אחרת. גם חברות כמו נטפליקס וגרופון בחרו להיכנס למדינה לפני רוב העולם.

אירועי הספורט המתקרבים מושכים למדינה גם עשרות של חברות בתחום הסלולר, שמחפשות הזדמנויות השקעה במדינה החמישית בגודלה בעולם. "אני לא מכיר מדינה שמתפתחת מהר יותר. אף אחת לא יכולה להתחרות בקצב הצמיחה המטורף הזה", כך מתאר את ברזיל דודי ריפשטיין, מנכ"ל חברת רדקום הישראלית, שחתמה בשנים האחרונות על עסקאות בהיקף מיליונים עם כמה חברות טלקום ברזילאיות.

ברזיל אינה היחידה שדוחפת בכוח את תחום הסלולר, והיא נמצאת ברשימה מכובדת עם מדינות כמו הודו וסין. אבל ריפשטיין, שהחברה שהוא מנהל מספקת פתרונות שירות למפעילי תקשורת, מעריך שמצבה של ברזיל טוב יותר גם בגלל הקרבה לארצות הברית ולמערב. "הם אנשים מאוד פתוחים", הוא אומר, "שמוכנים לקבל תרבויות ושפות אחרות. במיוחד הם למדו להבין את הכוח שיש למכשירי הטלפון הניידים".

כיום עומד אחוז חדירת הסלולר בברזיל על 117%, אחד היחסים הגבוהים בעולם והיחס הגבוה ביותר בעולם יחסית לכוח הקנייה. השנה היא כבר צפויה לעקוף את זה של ישראל, העומד על יותר מ־130%. אבל אם היום, למרות החדירה הגבוהה, פחות מ־10% מהברזילאים נהנים מחיבור דור שלישי, עד לפתיחת המונדיאל מספר זה צפוי כבר לעמוד על 50%, בנוסף לכיסוי 4G מלא בכל הערים הגדולות.

בהשגת היעד הזה מסייעת חברה ישראלית נוספת, סרגון נטוורקס. בילי קיין, נשיא אזור אמריקה הלטינית בחברת ציוד התקשורת, מספר כי כיום 60% מכלל ההשקעה בתשתיות תקשורת במדינה היא בערים שבהן יתקיים גביע העולם בכדורגל. אפקט הצמיחה, לדבריו, זולג גם אל שכנותיה של ברזיל, ומשוק קטן שהקיף רק 4% מפעילות החברה הפכה אמריקה הלטינית לאזור דומיננטי שמרכז 30% מעסקיה.

גם קיין וגם ריפשטיין מסכימים ששוק הסלולר הברזילאי מזכיר מאוד את זה הישראלי, שמתאפיין בריכוזיות ונמצא בידי כמה ספקיות סלולר חזקות במיוחד. הם דווקא חושבים שמדובר במבנה חיובי שמאפשר לספקיות להשקיע כסף רב בתשתיות. כך למשל, בריטיש טלקום עומדת להכפיל את ההשקעה שלה במדינה, ו־Vivo, השלוחה של טלפוניקה הספרדית, תשקיע בתשתיות סלולר 1.7 מיליארד דולר בשנתיים הקרובות.

חוגגים בקרנבל בברזיל. הריכוזיות דווקא מסייעת, צילום: רויטרס חוגגים בקרנבל בברזיל. הריכוזיות דווקא מסייעת | צילום: רויטרס חוגגים בקרנבל בברזיל. הריכוזיות דווקא מסייעת, צילום: רויטרס

עדיין אין כיסוי ארצי

בניגוד למערב, בברזיל דווקא תשתית האינטרנט הסלולרי היא היציבה והבטוחה ביותר. במדינה אין כיסוי מלא של סיבים אופטיים, וגם השימוש ב־WiFi אינו נפוץ כיוון שחיבורים כאלה אינם מסופקים על ידי מוסדות או על ידי בתי עסק פרטיים. בעתיד, כך מעריכים, תתחבר רוב האוכלוסייה לרשת דרך הסלולר גם במכשירים שאינם טלפונים, וזאת באמצעות מודמים אלחוטיים שיאפשרו חיבור למחשבים נייחים וניידים.

מבחינת השלטונות, הסלולר מספק את הפתרון החשוב ביותר במדינה הכוללת 28 מחוזות ומדינות, שבעבר אף פעלו בכל אחד מהם ספקיות תקשורת שונות. כיום מעודד הממשל הקמה של מפעילים וירטואליים וכן תוכנית מיוחדת המיועדת לשכבה הענייה של הציבור, שמאפשרת לקבל תמורת סכום השווה ל־60 שקל לחודש טלפון חכם עם גישה לאינטרנט.

כיום כבר 20% מהברזילאים צופים בטלוויזיה דרך מכשיר הסלולר שלהם, אחד השיעורים הגבוהים בעולם, וכמעט כל הברזילאים "החדשים" משתמשים בטלפון החכם שלהם כדי לגלוש ברשתות חברתיות. בכלל, טלפונים חכמים הם מוצר מבוקש במדינה, עם גידול של 165% בנתח השוק מדי שנה. אחת הסיבות לכך היא שלא מעט אנשים מחזיקים בכמה מכשירים סלולריים, וזאת מכיוון שאף חברת טלקום עדיין אינה מכסה את כל המדינה - או אפילו את כל הערים.

 

המאמצת הראשונה של ברקודים סלולריים
פרסומת עם ברקוד מ-2007 פרסומת עם ברקוד מ-2007 פרסומת עם ברקוד מ-2007

 

אחת ההצלחות הגדולות ביותר של חברות בינלאומיות בברזיל היתה השקה מקומית של קודי QR, ברקודים מלבניים שמפוענחים על ידי מצלמות מכשירי הסלולר ומספקים קישורים לאתרי אינטרנט, ציוצים בטוויטר ועוד.

 

קודי QR החלו להיכנס לשימוש ביפן כבר בשנות התשעים, אבל תאוצה אמיתית תפסו דווקא מעבר לאוקיינוס, בברזיל, שנים לפני שמישהו בשאר העולם אפילו שמע על הטכנולוגיה. כיום ברזיל נחשבת למדינת QR, וגורמים רבים במדינה, מחברות אופנה ועד גופים ממשלתיים, משתמשים בטכנולוגיה כמעט בכל מיזם ומוצר שלהם.

 

בין היתר, רשתות מרקט מפזרות על גבי מוצרים ברקודים שמובילים למידע נוסף עליהם, ותחנות מטרו שונות אף החליפו את המפות הענקיות בקודים שניתנים לסריקה. אבל עבור הברזילאים QR הוא כבר הרבה יותר מאמצעי נוח להשגת מידע. האדם הראשון בעולם שקעקע על עצמו קוד QR היה ברזילאי, ליין בגדים פופולרי מבוסס כולו על הטכנולוגיה, ואמני רחוב אוספים תרומות באמצעות קודים המקשרים לכתובת בפייפאל.

תגיות