אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מי המדינה הכי משוגעת על כדורגל? צילום: איי אף פי

מי המדינה הכי משוגעת על כדורגל?

מחקר מגלה: אי פארו, איסלנד, קפריסין, סקוטלנד ואנגליה. הן המדינות עם אוהדי הכדורגל המסורים ביותר. ישראל אפילו לא ברשימת 30 המדינות המסורות ביותר לכדורגל

04.04.2012, 21:25 | סוכנויות הידיעות

הרפתקאות אפואל ניקוסיה בצ'מפיונס ליג ככל הנראה יסתיימו היום כשישלימו את משחק הגומלין נגד ריאל מדריד, אך הכדורגל הקפריסאי נותר בשיאו מבחינות אחרות.

קפריסין היא אחת המדינות בעלות שיעור הנוכחות הגבוה ביותר במשחקים הביתיים, בהתבסס על גודל האוכלוסייה.

מחקר חדש שערך אתר Sportingintelligence, ובחן את תבניות הנוכחות במשחקים ברחבי העולם, נמצא שחמש המדינות בעלות האוהדים "המסורים" ביותר – בהתבסס על אחוז האוכלוסייה שמבקר באופן קבוע במגרשים – הן בסדר יורד: איי פארו, איסלנד, קפריסין, סקוטלנד ואנגליה.

באיי פארו שיעור מרשים של 10% מכלל האוכלוסייה הולכים באופן קבוע למשחקים. "הולכים קבוע למשחקים" מוגדר כנוכחות במשחקי הבית של קבוצה מסוימת במהלך העונה.באיסלנד, הנתון עומד על 4.22%, בקפריסין 4.03%, בסקוטלנד 3.68% ובאנגליה 2.79%. רק לעוד 4 מדינות נוספות בעולם יש שיעור נוכחות הגבוה מ-2%: נורבגיה, הולנד, דנמרק ובלגיה.

המתודולוגיה של המחקר תהיה מוכרת לכל מי שקרא את הספר מדוע אנגליה מפסידה (Why England Lose) שכתבו סיימון קופר וסטפן סיזמאנסקי. הם ערכו ניסוי דומה לפני כמה שנים בהשתתפות מספר קטן יותר של מדינות.

המספר הכולל של "צופי במשחק" הוא למעשה המספר הכולל של הצופים במשך מחזור של משחקים, או של כל מועדון ששיחק לפחות פעם אחת. הנתון שמתקבל הוא המספר של האנשים שצופים במשחקי כדורגל באותה מדינה.

באופן טבעי, שיטת מדידה זו נוטה להראות כי למדינות "קטנות" יש תשוקה אדירה למשחק. ועדיין כדי לככב במקומות העליונים ברשימה, הכדורגל חייב להיות חשוב למספר גדול יחסית של אנשים בכל מדינה. בנוסף, כמה מדינות גדולות למדי מופיעות במקומות הגבוהים, ומחצית מ-20 המדינות המובילות הן בעלות אוכלוסייה המונה למעלה מ-10 מיליון איש, כשגרמניה מונה קרוב ל-82 מיליון אנשים.

עורכי המחקר אספו נתוני נוכחות במגרשים מלמעלה ממאה מדינות (שבהן הכדורגל פופולארי וניתן להשיג מידע), באמצעות טווח של מקורות כולל אתר הסטטיסטיקה של הכדורגל האירופי, WorldFootball, Soccerway ומשלל ליגות וקבוצות.

חשוב לציין שהוספת ליגות נוספות בכל מדינה נתונה לא גורמת לשום שינוי משמעותי במספרים הכוללים. לדוגמה, ליגה אחת בקפריסין מייצגת את מרבית הצופים במשחקים במדינה, בדיוק כפי שחמש ליגות באנגליה ובסקוטלנד ושש בגרמניה.

המדינה היחידה שבה ניתן להוסיף עוד ליגות רבות, במידה והמידע היה זמין היא ברזיל. אך גם אז ברזיל והאוכלוסייה העצומה שלה, לא תהיה קרובה למקומות הראשונים.

במונחים של מספרים מוחלטים, באנגליה יש את המספר הגבוה ביותר של אנשים שמגיעים לצפות במשחקים בליגות השונות: 1,435,799 במשחקי הפרמיירליג, בשלוש ליגות של הכדורגל של הפוטבול ליג. אחריה מדורגת גרמניה עם 1.3 מיליון צופים, ספרד עם 714 אלף, איטליה 630 אלף וצרפת עם 576 אלף.

המחקר בדק גם מי הם שני המועדונים בכל מדינה שמושכים את הקהל הרב ביותר  וממוצע הצופים במשחקי בית. בספרד, לדוגמה ברצלונה וריאל מדריד משכו ביחד 153,165 אוהדים, שהם 21% מכלל הצופים בספרד. לעומת זאת באנגליה ובגרמניה, שני המועדונים הגדולים ביותר (מנצ'סטר יונייטד וארסנל, דורטמונד ובאיירן) מייצגים רק 9% ו-11% בהתאמה מכלל הצופים במדינה.

ככלל, ככל שאחוז הצופים בשני המועדונים הגדולים בכל מדינה הוא קטן יותר כך תרבות הכדורגל באותה מדינה היא רחבה ומגוונת יותר. כלומר, לאנגליה ולגרמניה יש תרבות כדורגל רחבה ומגוונת יותר בהשוואה לספרד, שנשלטת על ידי שתי הקבוצות הגדולות בה.

בקצה השני, חשוב לציין שבאורוגוואי שני המועדונים הגדולים ביותר מהווים 55% מכלל הצופים, בעוד שבסקוטלנד, ריינג'רס וסלטיק ביחד מהוות 50% מהצופים. מספרים גבוהים כאלה לרוב מצביעים על פחות גיוון, ועל כך שפחות קבוצות מתחלקות התארים, ועל כך שלאורך ההיסטוריה יש קבוצה אחת או שתיים ששולטות בליגה.

בישראל מגיעים פחות מ-.0.08% מהאוכלוסייה למשחקי הכדורגל.

המדינות המסורות ביותר לכדורגל 

איי פארו – 10% מהתושבים מגיעים למשחקים

איסלנד – 4.2% מהתושבים מגיעים למשחקים

קפריסין – 4.03% מהתושבים מגיעים למשחקים

סקוטלנד – 3.68% מהתושבים מגיעים למשחקים

אנגליה – 2.79% מהתושבים מגיעים למשחקים

נורבגיה – 2.65% מהתושבים מגיעים למשחקים

הולנד – 2.56% מהתושבים מגיעים למשחקים

דנמרק – 2.12% מהתושבים מגיעים למשחקים

בלגיה – 2.04% מהתושבים מגיעים למשחקים

שווייץ – 1.94% מהתושבים מגיעים למשחקים

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות