אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חממת תל אביב: מדוע הענקיות פונות לסטארט-אפים הישראליים? צילום:shutterstock

חממת תל אביב: מדוע הענקיות פונות לסטארט-אפים הישראליים?

הריכוז הגיאוגרפי של תעשיית ההייטק הישראלית מביא לכך שחברות בינלאומיות משיקות כאן חממות לפני שהן מגיעות לשאר העולם

08.04.2012, 11:40 | מאיר אורבך

ישראל היא לא רק יעד לרכישות של חברות סטארט־אפ, אלא גם שדה הניסויים של רבות מהן. חברות בינלאומיות דוגמת מיקרוסופט, יבמ ורד האט יזמו כאן תוכניות שונות לחיבור עם חברות סטארט־אפ מקומיות בתור פיילוט עולמי: כלומר, ישראל היא המדינה הראשונה שבה החליטו אותן חברות לנסות להריץ תוכנית כזו.

בסוף 2011 השיקה כאן חברת רד האט, המובילה בעולם בתחום הקוד הפתוח, את התוכנית שלה לחממת סטארט־אפ בישראל. בדבריו במסיבת עיתונאים הציג ג'ים וויטהרסט, נשיא ומנכ"ל החברה, את ישראל כולה כמדינת חממה לחברות סטארט־אפ ואת העובדה שהחברה כבר ביצעה כאן רכישות בעבר. החממה שגוגל הקימה כאן לאחרונה תאפשר ל־20 חברות סטארט־אפ ליהנות משיתוף פעולה עם ענקית החיפוש וגישה למשאבים שהיו חסומים בפני חברות אלו.

מיקרוסופט החלה בישראל את כנס Think Next, שבו החברה חושפת את החזון הטכנולוגי שלה ומציגה עשרות חברות סטארט־אפ בפני בכירי החברה אשר מגיעים לרגל האירוע לישראל. הצלחתו של האירוע בשנים האחרונות הביאה לכך שהחברה החליטה להעתיק את הפורמט וליישם אותו גם בהודו, ובקרוב גם בסין. עכשיו גם מיקרוסופט יוצאת בתוכנית של מאיץ סטארט־אפים ראשונה בעולם עבורה, שתתחיל לפעול לראשונה בישראל כמובן.

בדבריהם מדגישים מנהלי החברות הבינלאומיות את העומק של היצירתיות בישראל, החדשנות והידע הטכנולוגי הרב שנצבר כאן לאורך השנים. אבל יש עוד כמה סיבות שמביאות את החברות הבינלאומיות לכאן.

  , איור: רחלי שלו איור: רחלי שלו   , איור: רחלי שלו

צפוף פה

ישראל היא מדינה קטנה, ותחום ההייטק הוא צפוף במיוחד: מרביתו מתרכז בעשרות קילומטרים רבועים באזור תל אביב, הרצליה ורעננה, עם חריגה קטנה בצפון - חיפה ויקנעם. הצפיפות הזו גם מביאה לרמת היכרות גבוהה בין האנשים הפועלים בתעשייה, וכן לרשתות של קשרים שמאפשרות במספר לא רב של אירועים ופגישות להביא לפריחה של מיזמים כאלה.

בשיחה עם מנהלי חברות סטארט־אפ הם אומרים שבזכות רשת ההיכרות המקומית שלהם הם מסוגלים להרים חברה במהירות רבה יותר מאשר כל אמריקאי או מקביל בינלאומי אחר, שצריך לעבור מרחקים גדולים ופערי היכרות רבים. העובדה שרבים מאותם אנשים שירתו יחד בצבא או למדו יחד באותה פקולטה רק מוסיפה על קלות הגיוס של חברות ועובדים למיזמים האלה.

תוכניות החממות השונות מציעות לישראלים דבר שהם מאוד אוהבים - גישה חינם למשאבים יקרים. חברות סטארט־אפ ישראליות אינן משופעות במשאבי שיווק ופיתוח והן מאוד מרוחקות משוקי היעד שלהן בעולם. לכן כל הצעה של פיתוח בזול וגישה למשאבים של חברה בינלאומית - אם דרך תחרות, הצגה בכנס או השתתפות בחממה - מתקבלת ברצון.

עודף החממות שקמות לאחרונה בישראל מעיד כמובן על החוזק הרב של המדינה כמעצמה טכנולוגית ועל היותה הבחירה המועדפת של גוגל, מיקרוסופט ואחרות; אלא שהוא גם מעיד על העובדה שחסרים כאן משאבים עצמאיים ותמיכה מקומית של קרנות, חממות או כל גוף אחר שיכול לתת סוג כזה של ידע ותמיכה אשר כה חשובים לחברות בשלב הזה של חייהן.

תגיות

9 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

8.
הפתרון נמצא במקום אחר
השקעה של חברות זרות בהייטק הישראלי היא ברוכה ומביאה מלייארדי דולרים למשק. זה צינור חמצן, שמביא את הכסף בתמורה לחדשנות טכנולוגית אמיתית שקורית כאן. אבל המחיר הוא ענק, אנחנו ממש מוכרים את הבכורה שלנו בנזיד עדשים. החברות הזרות לוקחות את הרעיונות והמיזמים והפיתוחים ועושה מהם הרבה יותר כסף. אנחנו מרוויחים כסף, מוניטין, נסיון מעולה למהנדסים ולמנהלים שלנו - אבל לא פותחים פה את נוקיה הישראלית, או את רד-האט הישראלית. יש כאן מתח מובנה - מצד אחד אין לישראל את המשאבים שיש לחברות הגדולות למנף את הפיתוחים הטכנולוגיים, ומצד שני - אם נמשיך ככה לעולם לא יהיה לנו את האפשרות למנף חדשנות טכנולוגית (למעט שוק הביטחון כמובן) כרגע הממשלה עסוקה בעיקר בלעודד השקעות זרות שמייצרות כסף/תעסוקה/צמיחה אבל לעולם לא ייצרו חברה ישראלית בקנה מידה בינלאומי. נדרש שינוי תפיסתי שייבקש להקים בארץ 2-3 חברות כחול-לבן עם השפעה בינלאומית אמיתית, שהנהלתן והשקעתן בישראל. יש לנו את כול מה שדרוש - ידע, נסיון, יזמות וחדשנות. חסרה מנהיגות והכוונה שתחרוט על דיגלה את המטרה הזו - וכמו שאנחנו יודעים כול כך טוב לעשות - תשיג אותה
עומר , גוש דן  |  08.04.12
5.
התיאור של התפלגות ריכוזי ההייטק בישראל לא נכון
הרצליה פיתוח, תל אביב ורעננה הם מרכזי הייטק. בצפון, כמו שהזכיר מגיב 1, זאת לא חריגה, אלא נוכחות מבוססת. היא לא כוללת רק את חיפה ויקנעם, אלא למיטב הבנתי גם את קיסריה וכנראה שלא רק. במרכז יש גם את רמת גן, פתח תקווה, נס ציונה, רחובות וכן הלאה. באזור השרון לא נכללת רק רעננה וחלק קטן מכפר סבא כמוקדי הייטק, אלא נתניה נחשב למרכז הייטק משמעותי כמו זה ברעננה ואולי אפילו יותר. כללית, חצי מישראל היא עמק סיליקון וזאת תופעה חסרת תקדים ואני מקווה שתימשך ותתפתח. לצערי, המגמה של חברות ישראליות ולפעמים אפילו התכנית הראשונית שלהם, היא להצליח ואז להימכר. בחלק מהמקרים זה הכרחי, כאשר החברה לא מצליחה לפתח נתיבי הפצה כמו שיש לחברות ענק שנכללות במדד 500 ו100 החברות הגדולות בעולם או כאשר החברה עצמה לא מציעה מוצר שיש לו יכולת לשרוד לאורך זמן והאטרקטיביות שלה למכירה קשורה בכך שהיא מפריעה לחברה אחרת ולא נראה שיש לה יכולת או אוויר לפתח מוצר נוסף, אולי אטרקטיבי יותר. בחלק אחר מהמקרים מדובר בחברות ישראליות שנמכרות בטרם עת, שלמוצר שלהן יש פוטנציאל גדילה עצום ושכוח האדם שלהן מספיק מוכשר כדי לפתח כל רעיון שיוצג לו-כפי שרק חברות בודדות בעולם, בדר"כ רק כאלו הנהנות ממשאבים כספיים גדולים פי כמה עשרות, מאות ולעיתים אפילו אלפים, מסוגלות לעשות. טיפוח חממות דומה לתכנית המחוננים של קבוצות כדורגל גדולות ועשירות מאוד כמו ברצלונה וארסנל. הן משקיעות מיליונים בודדים כדי לעשות סלקציה כל שנה בין כמה מאות מועמדים שמייצגים את טובי הכדורגלנים בגילם, בוחרות 10-20 כל שנה לכל קבוצה כשהם עוד בני 10-11 ומשקיעות בכל אחד משהו כמו חצי מיליון יורו עד הגיעו לבוגרים. מתוך אלו יותר מחצי הופכים לשחקנים בשווי של כמה מיליוני יורו ומעלה ומחזירים לקבוצה את ההשקעה בגדול. אלא ששם שני הצדדים מרוויחים. כאן, במיטב המסורת האמריקנית, חברות ישראליות בעלות פוטנציאל גדול ממילא (לא כל סטארט אפ מתקבל לחממה) בעצם מקבלות תמיכה אבל תמיכה שלא מגיעה בחינם בכלל.
גלעד  |  08.04.12
לכל התגובות