אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
זעם בחברות הדלק: "משרד האנרגיה קובע שלא יהיה תדלוק בשירות מלא" צילום: איציק בירן

זעם בחברות הדלק: "משרד האנרגיה קובע שלא יהיה תדלוק בשירות מלא"

מנהלי חברות הדלק סונול ודור אלון טוענים שהודעת משרד האנרגיה מסוף השבוע על הורדה נוספת של רווחיהן ממכירת דלק ב־3% היא מחטף ציני. "הודיעו על ההחלטה בערב חג פסח, באמצעות משלוח פקס בשעות מאוחרות כשאף אחד לא עובד במשרדים, ועוד כתבו למטה 'חג שמח'"

08.04.2012, 22:29 | ליאור גוטמן

"רק ביום שני העברנו את התייחסותנו לנתוני משרד האנרגיה, והנה כבר ביום חמישי הספיקו שם לנתח את כולם ולתת תשובה", אומר ניר גלילי, מנכ"ל סונול. ואמנם הודעת משרד האנרגיה מהשבוע שעבר, כי המדינה שוקלת לצמצם שנית את רווחי חברות הדלק ממכירת בנזין, היכתה בענף כרעם ביום בהיר. כמה ממנכ"לי חברות הדלק ביקרו קשות לא רק את ההודעה אלא גם את האופן שבו נשלחה. "לדעתי", אומר גלילי, "הנתונים לא נקראו ברצינות הראויה. זו שערורייה שאין כמוה, כאילו מישהו כבר סימן מטרה".

מנכ"ל דור אלון, ישראל יניב, מאיר את הכרזת משרד האנרגיה באור שונה. "הודיעו על ההחלטה בערב חג פסח (חמישי בערב — ל"ג), באמצעות משלוח פקס בשעות מאוחרות כשאף אחד לא עובד במשרדים, ועוד כתבו למטה 'חג שמח'. פרעה היה רשע אבל לפחות הוא לא היה ציני", הוא אומר.

היום פרסמו כל חברות הדלק הגדולות - פז, סונול, דלק ישראל ודור אלון - הודעות לבורסה שבהן הן מסבירות שכוונת המדינה להוריד את מרווח השיווק ממכירת בנזין מ־58.9 ל־57.5 אגורות לליטר (כ־3%), ולצמצם את עמלת התדלוק בשירות מלא מ־18 ל־11 אגורות לליטר, לא כולל מע"מ, צפויה לפגוע בתוצאות העסקיות שלהן.

בספטמבר האחרון קיצצה המדינה את מרווחי השיווק של חברות הדלק ממכירת בנזין בכ־25%. החברות עתרו לבג"ץ נגד מהלכי המדינה, וטענו שהחישוב שלה שגוי מיסודו, ולכן יש לתקן את המעוות על ידי הגדלת מרווח השיווק ממכירת בנזין.

במקביל נרשמו בענף פיטורי מאות עובדים וצמצום הנחות מכירה למועדוני לקוחות, מהלכים שהקהו את עוצמת המכה.

עד כמה הפגיעה תהיה קשה הפעם? חברות הדלק מסרבות לפרט, אך לנוכח התוצאות הכספיות של החברות ברבעון הרביעי של 2011 לא בטוח שיש היכן לקצץ. הסיבה היא שהרווח התפעולי של חברות הדלק נחתך ברבעון האחרון של 2011 בטווח שבין 13% (פז) ל־61% (דור אלון) ועד למחיקה מלאה של 100% (סונול ודלק ישראל). מדובר ברבעון הראשון שספג את מלוא המכה של הורדת מרווח השיווק המקורי ב־25%.

"היה דיון בבג"ץ שבו ערערנו על החלטת מינהל הדלק מלפני כחצי שנה להוריד את מרווח השיווק, ואמרנו שההחלטה לא סבירה", אומר יניב. "בג"ץ החזיר את זה למשרד האנרגיה לבדיקה ואמר תעשו שיעורי בית, אבל במקום לעשות עבודה רצינית החליט משרד האנרגיה להעניש אותנו על זה שבמדינה דמוקרטית וחופשית העזנו לפנות לבג"ץ, וכאילו אמר 'זה יעלה לכם ביוקר'", הוא פוסק.

את הרבעון האחרון סיימו החברות עם הפסדים כספיים. מה יקרה הפעם?

יניב: "החברות סבלו מרבעון קשה והשאלה לאן רוצים להגיע". יניב מזכיר שאם הצעד הנוכחי ימומש במלואו, אזרחי ישראל ייהנו מהנחה של כ־1.5 אגורות לליטר בלבד. "הציבור רוצה שהמחיר יירד וזה בסדר. אך הממשלה מטילה מס על בנזין שמהווה יותר מ־50% ממחיר כל ליטר, ולמעשה מסיטה את האש לחברות הדלק. יצמצמו את המחיר בעוד אגורה? האזרח לא ירגיש את זה - אנחנו כן".

גלילי מסביר שלדעתו ההחלטה על צמצום עמלת התדלוק המלא חמורה לא פחות, מאחר שחברות הדלק ייאלצו להתמודד עם הגזירה על ידי הפיכת רבות מהתחנות לכאלה שבהן ניתן לרכוש בנזין בשירות עצמי בלבד. "מינהל הדלק במשרד האנרגיה בעצם קובע שבמדינת ישראל לא יהיה שירות מלא. זו פגיעה באוכלוסיות שלמות (כגון מוגבלי תנועה - ל"ג)", אומר גלילי. לדעתו מצטרף יניב, שמעריך ש"אי אפשר יהיה לתת את השירותים בכל שעות הפעילות של התחנות, ובחלק מהמקומות אני מעריך שיעברו להפעלה חלקית בשעות היום".

ממשרד האנרגיה לא התקבלה תגובה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

13 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

12.
נו הגיע הזמן שישראל תדמה ליתר העולם בנושא הזה
בכל העולם המערבי אין כמעט את המושג "מתדלק" בדיוק כמו שאין מי שמחזיק לך את היד בשירותים. ברירת המחדל היא שאתה מתדלק את רכבך בעצמך בדיוק כמו שאתה אוכל בעצמך ומתקלח בעצמך. בשביל מעטים שלא מעוניינים לגעת בידית של משאבה (ושלא כמו באירופה שבה יש מטליות קטנות ליד המשאבה, כך שממש לא תצטרך לגעת בה) או שאינם מסוגלים לכך - ניתן לגבות תוספת מחיר מיוחדת עבור "שירות מלא" - שוב, כמו בכל תחום אחר. זה אינו "שירות מלא" אלא לכל היותר "שירות נוסף". למי שאינו מסוגל לתדלק לבד, כגון נכים, ניתן לתת פטור חלקי מהעלות הנוספת של "שירות מלא". בישראל ישנו העיוות של "עבודה מועדפת" שמושכת לענף אלפי חיילים משוחררים שהיו יכולים לעשות דברים יותר טובים כגון להתחיל לימודים באוניברסיטה בגיל יותר הגיוני. וברור שחברות הדלק מתנגדות, זה שינוי כואב שחותך להם ברווחים ומעביר אותם אל הציבור, זה אכן לא נעים כ"כ אבל בסוך תהיה התייצבות. רק מרגיז אותי שמשרד האוצר, במקום להסביר שהוא מעוניין לשנות את התנהלות הענף, עושה זאת באלימות ובוולגריות ע"י קיצוץ העמלות, מה שמאלץ את חברות הדלק להגיע למשברים זמניים בהם הכנסותיהם מקוצצות אבל לוקח להן זמן להתרגל ולקצץ בהוצאות... איזה התנהלות עקומה אלוהים ישמור אם אני הייתי מנכ"ל של חברת דלק הייתי כועס לא בגלל שמקצצים לי, אלא בגלל שלא מאפשרים לי לתכנן לטווח ארוך ולנהוג באחריות - כלפי העובדים, בעלי המניות, והציבור.
איל , ניו יורק  |  09.04.12
9.
אם לא משתלם לכם להפעיל תחנות דלק. תסגרו אותן. את כולן.
אל תאיימו, אל תדברו, אל תקשקשו. אם לא משתלם לכם למה המנהלים שלכם מושכים משכורות עתק? נכון, הממשלה גרועה, והמס 50% הוא נוראי. אבל אם לא שווה לכם להיות חברת דלק, אז לכו הביתה. שבסוף לא יישארו כאן חברות דלק ואז גם לחברי הכנסת לא יהיה איפה לתדלק.
09.04.12
לכל התגובות