אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מירוץ הרכישות יוצר בועה חדשה

מירוץ הרכישות יוצר בועה חדשה

אינסטגרם לא הכניסה אגורה, אבל שווה מיליארד דולר. כדי לנסות להסביר את העסקה, חוזרת וצצה הנוסחה שבודקת כמה שווה משתמש

10.04.2012, 20:26 | איתי שמושקוביץ

שלשום, בדרך חזרה מהסופר, עלה לאשתי רעיון לאתר חדש שבטוח יהפוך ללהיט. אוקיי, הצקתי לה, ומה יהיה המודל העסקי? פשוט יהיו לנו המון משתמשים ואז נשים פרסומות? לא יודעת, תמצא משהו, היא ענתה, בטון שמבהיר שאני מתעסק בקטנות - מה אלה בכלל השאלות על הכנסות וכסף? בערב, אחרי שצוקרברג הודיע שפייסבוק קונה את אינסטגרם, הודיתי שהיא צדקה: השאלה ההיא על מודל עסקי היתה מיותרת.

לאינסטגרם אין הכנסות. כלום. והיא שווה מיליארד דולר, לפי פייסבוק, או 500 מיליון דולר, לפי הקרנות שעמדו להשקיע בה ימים ספורים לפני המכירה. כפי שמקובל כיום, אינסטגרם מתמקדת בחוויית המשתמש ובצמיחה. כמה פרשנים כבר מצאו הסבר: 1 מיליארד דולר תמורת רשת עם כ־30 מיליון משתמשים זה בעצם 33 דולר למשתמש, וזה מחיר סביר.

הנוסחה הזאת קלה לחישוב, אבל לא הגיונית. רבים ממשתמשי אינסטגרם שיתפו בפייסבוק את התמונות שצילמו. כלומר, פייסבוק לא קונה בעסקה הזאת משתמשים חדשים ולפחות חלק מאלה הקיימים מאיימים כבר לעבור לשירות שיתוף התמונות המגניב הבא, כדי לא להיות חלק מהעדר בפייסבוק.

הנוסחה הזאת גם מזכירה את ימי הבועה העליזה - תשכחו מהשאלות המטרידות האלה של מודל עסקי. מה שחשוב זה להגיע למספר גדול של משתמשים, ואחרי זה, מתישהו, כבר נמצא דרך לעשות מהם כסף. הנה, זה עובד לפייסבוק, שכבר מראה רווחיות עם מספר עצום של מיליוני משתמשים.

מייסדי אינסטגרם, צילום: בלומברג מייסדי אינסטגרם | צילום: בלומברג מייסדי אינסטגרם, צילום: בלומברג

גם ל־ICQ, למשל, לא היו הכנסות, וזה לא מנע מ־AOL, שהיתה פייסבוק של שנות התשעים, לשלם 400 מיליון דולר עבורה. אותה AOL ביצעה כעבור שנתיים את אחת העסקאות שמגדירות עד היום את בועת הדוטקום - רכישת טיים וורנר תמורת 162 מיליארד דולר. אותה AOL נסחרה רק שלשום בבורסה לפי שווי של 1.75 מיליארד דולר, ומכרה למיקרוסופט מאות פטנטים תמורת 1.1 מיליארד דולר במזומן. זה כל מה שנשאר מהענקית ההיא.

עכשיו הנוסחה נראית פשוטה: אם בשנות הבועה קנו חברות שלא רשמו הכנסות בסכומי עתק וכיום חוזר אותו תסריט, זה סימן שהבועה חזרה. הדמיון מדהים: גם פייסבוק משלמת במזומן ובמניות, רגע לפני שהיא מנפיקה בבורסה לפי שווי עצום של 100 מיליארד דולר - ההנפקה הגדולה ביותר של חברת אינטרנט.

ICQ היתה יכולה להיות פייסבוק המקורית, בעיקר עם גב כמו של AOL. החברה הציעה אז לגולשים עמודי פרופיל אישיים ושיתוף מידע, אבל היא נשארה שירות מסרים מיידיים. AOL עצמה היתה שער הגישה לרשת של עשרות מיליוני אמריקאים, עם מילות מפתח מוגדרות מראש, ממש כמו ה"חפשו אותנו בפייסבוק" שאנחנו מכירים כיום, וגם היא קרסה.

לכאורה, יש כיום מספר עצום של גולשים, שעליו אפשר כבר לבנות חברות יציבות - בין אם מדובר במשחקים שגובים תשלום קטן ממספר גדול של משתמשים או בשירותי חינם שמתפרנסים מפרסומות. אבל המלחמה בין ענקיות הרשת דוחפת אותן לבצע עסקאות ענק, כשחלקן נולדות מהפחד שהמתחרים יקדימו לרכוש או יציעו סכום גבוה יותר. ככה מתחילה להתפתח בועה חדשה.

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
מהלך גאוני
פייסבוק ביצעו מהלך גאוני, בפייסבוק הבינו שהנזק שהיה עלול להגרם להם אם גוגל פלוס המקרטעת היתה רוכשת את אינסטגראם היה גדול בהרבה... מאמין שהרעיון מאחורי הקניה לא היה רק "להשיג" עוד 30 מיליון משתמשים, אלא במיוחד לא "להפסיד" את אותם משתמשים לגוגל. ההנהלה של פייסבוק השכילה להבין שאינסטגראם הוא הדבר החם הבא (או בעצם חם ביותר כבר עכשיו), וכי אף אחד לא יכול לצפות את אותם 30 מיליון לא יהפכו ל300 מיליון בקרוב, וביצעה מהלך הגנתי, שאולי גם יניב לה רווח ממשי באחד הימים.
סטארטאפיסט  |  11.04.12
4.
עסקה מתוחכמת
פייסבוק שמה תג מחיר גבוה מאד על רשת חברתית מצ'וקמקת. עכשיו, אם רשת כמו אינסטגרם שווה מילארד, אז כמה שווה רשת "אמיתית" כמו פייסבוק. המרוויח הגדול מהקניה הוא צוקרברג, והמפסיד הוא אנחנו - כשהבועה הנוכחית תתפוצץ ושוב יעצרו הגיוסים לשנתיים - שלוש. בקשר לטיעון של "רשת למובייל" - כמה אנשים יתחזקו חשבון מובייל בלי מחשב אישי מחובר?, ואם מחברים כבר מחשב אישי אז כמה יעדיפו לתחזק רק אינסטגרם ע"פ פייסבוק? האם GOOGLE+ מאיימת על פייסבוק?
אורן , צפון  |  11.04.12
3.
צעד גאוני - רכישה אסטרטגית לפני ההנפקה
פייסבוק אומנם נתנה כ-1% ממניותיה לאינסטנטגרם אבל עכשיו - אחרי הרכישה פייסבוק היא לא רק הרשת החברתית הגדולה באינטרנט אלא גם במובייל וכולם יודעים שמובייל הוא העתיד... אחרי הרכישה, השווי של פייסבוק יעלה בהרבה מ-1% בהנפקה ההולכת וקרבה ולכן בהחלט משתלם לוותר על 1% כדי להרוויח 5-6% בהנפקה... הסצנריו ההפוך הוא שאינסטנטגרם היתה מגייסת 500M$, עושה הרבה רעש כ-"הרשמת החברתית החדשה והמגניבה בשכונה" וגונבת לפייסבוק את ההצגה בתקשורת - מה שהיה עולה להם באיבוד שווי רב במהלך ההנפקה!
עמנואל , ירושלים  |  11.04.12
לכל התגובות