אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"היזמים הישראלים מורגשים בעולם" צילום: עמית שעל

"היזמים הישראלים מורגשים בעולם"

שלמה דוברת: "יחס העלות-תועלת של פרסום באינטרנט הוא טוב דרמטית מפרסום בטלוויזיה. העברת התקציבים לאונליין תימשך"

15.04.2012, 11:32 | מאיר אורבך

שלמה דוברת, מייסד ושותף כללי בקרן ההון סיכון כרמל ונצ'רס וממייסדי קבוצת ויולה, משמש דירקטור גם בחברות בתחום הפרסום באינטרנט כגון אאוטבריין ואקסלייט.

האם ישראל היא אכן מעצמה בתחום הפרסום באינטרנט?

"כן, בתחומים של חדשנות טכנולוגית וכלים לשוק הפרסום ברשת. אנו עדים לטרנספורמציה מפרסום מסורתי לפרסום מבוסס טכנולוגיה - מערכות Targeting, Bidding וכדומה, ולישראל ישנה מצוינות רבת־שנים בתחומים הללו".

מהן הטכנולוגיות הבולטות שבהן כדאי להשקיע?

איך נהפכה ישראל למעצמה בשוק טכנולוגיות הפרסום הישראלים השתלטו על הפרסום ברשת בשקט בשקט הוקמה בישראל בשנים האחרונות תעשייה של טכנולוגיות פרסום הכוללת 139 סטארט-אפים ומכירות של 500 מיליון דולר בשנה מאיר אורבך, 8 תגובותלכתבה המלאה

"ראשית, חברות סרגלי כלים כגון קונדואיט ובבילון שהמודל העסקי שלהן מבוסס על חיפוש. שנית, חברות של ביצועי רשתות (Performance Networks), העוסקות בקנייה מתוחכמת של מדיה; ושלישית, חברות הפועלות בתחומים מתפתחים כגון פרסום בווידיאו".

מהו סדר הגודל של ההשקעה בחברות מתחום הפרסום ברשת עד שהן מגיעות לשלב הבגרות?

"החברות הללו לא צורכות כסף רב. המודלים העסקיים שלהן פשוטים ומאפשרים הגעה מהירה לשוק. עם זאת, הן גם פגיעות יותר — בדיוק מאותן סיבות: הפשטות והמהירות שבה פועל התחום".

האם גם בתחום זה עתידן של החברות טמון במיזוג בלבד או שהן יכולות להפוך לחברות של מיליארד דולר?

"אני משוכנע שניתן לבנות חברות משמעותיות של מיליארד דולר גם בתחום הפרסום באינטרנט. לשם כך יש להגיע למובילות טכנולוגית ועסקית. אני בטוח שבשנים הקרובות נראה הנפקות של חברות כאלה ושהתחום יהפוך לאחד ממוקדי ההצלחה של ישראל".

האם זה מקרי שיש כל כך הרבה חברות בתחום הפרסום ברשת?

"תעשיית הפרסום באינטרנט הופכת לטכנולוגית יותר וממוחשבת והמסחר במדיה ובדאטה דומה מאוד לאלגו־טרייד. ישנה חשיבות גדולה למהירות התגובה והתחום הוא דינמי מאוד. כיום, המון יזמים ישראלים הם בעלי ידע רב ומכירים את השוק היטב. מרגישים את זה בכל העולם".

חברה ישראלית חדשה שרוצה להצליח חייבת לעבור לארה"ב?

"לא כל חברה ישראלית צריכה להיות בחו"ל. ישנן הרבה יכולות שאפשר לנהל מישראל. אך חייבת להיות נוכחות עסקית משמעותית בשוק היעד המרכזי. כיום ארה"ב היא המרכז הגדול, אך אין לי ספק שגם אירופה ואסיה ישחקו תפקיד מרכזי בקרוב. למרות העובדה שכל השחקנים הגדולים פעילים מאוד בישראל, וישראל על המכ"מ של כולם, אין תחליף לקרבה ללקוח".

בישראל, חברות הפרסום הן הראשונות להיפגע ממשבר כלכלי. האם מצבן של החברות בחו"ל טוב יותר?

"אכן קיימת האטה מסוימת בתעשיית הפרסום בעולם, אך אין ספק שיחס העלות־תועלת של פרסום באינטרנט הוא דרמטית טוב יותר מפרסום במדיה מסורתית כמו טלוויזיה. המגמה של העברת תקציבים לאונליין תימשך. החברות של כרמל ונצ'רס בתחום הפרסום באינטרנט נהנו מצמיחה אדירה בהכנסות ב־2011 וגם בחודשים הראשונים של 2012".

תגיות