אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הממשל האמריקאי מתעקש: החילוצים של משבר הסאב-פריים יניבו רווח למשלמי המסים צילום: בלומברג

הממשל האמריקאי מתעקש: החילוצים של משבר הסאב-פריים יניבו רווח למשלמי המסים

הממשל האמריקאי מנסה להצדיק את החילוצים שביצע במהלך המשבר של 2009-2008 כמו אלה של AIG וג'נרל מוטורס בטענה שהם רווחיים למשלמי המסים

15.04.2012, 12:46 | סוכנויות הידיעות

משרד האוצר האמריקאי, בניסיון להגן על מאמצי ממשל אובמה להילחם במשבר הפיננסי, טוען כי תוכניות שנועדו לתקן את הכלכלה ולחלץ חברות כמו ג'נרל מוטורס, עשויות בטווח הארוך לגרוף רווחים עבור משלמי המיסים.

ההערכה מתבססת על חילוצים של בנקים ויצרניות רכב, במסגרת תכנית החילוץ שיזם הממשל האמריקאי (TARP) וכן אמצעים שבהם נקט הבנק הפדראלי המרכזי, כמו רכישות רחבות היקף של נכסים. עם זאת, היא אינה כוללת את חבילת התמריצים בגובה 825 מיליארד דולר שאושרה ב-2009.

במהלך המשבר הפיננסי נאלץ הממשל האמריקאי להזרים כ-180 מיליארד דולר לחברת הביטוח AIG, מאחר והיה חשש אמיתי לקריסתה בשל עסקאות ביטוח מהותיות שסיכנו את קיומה. כדי להציל את תעשיית הרכב האמריקאית ולמנוע פיטורי עובדים המוניים, העניק הממשל סיוע גם לענקית הרכב, ג'נרל מוטורס.

הבכירים במשרד האוצר, שפרסמו את הערכה, אמרו כי מטרתם היא להילחם בתפיסה הרווחת בציבור, לפיה התכניות היו יקרות מדי או פשוט נכשלו. אולם לטענתם התכניות למעשה הצליחו והפסידו הרבה פחות כסף משכולם חשבו.

במקביל, יו"ר חברת הביטוח AIG, שזכתה אף היא לחילוץ הודיע אתמול כי עד שנה הבאה, הממשלה ככל הנראה תמכור את חלקה בחברה.

"זו הבחירה של משרד האוצר מתי למכור את המניות", אמר היו"ר סטיב מילר בראיון לסוכנות בלומברג. "אך זה בהחלט אפשרי שהמהלך יקרה ב-12 החודשים הבאים".

אנשי האוצר מביאים כדוגמה להצלחת התכנית את סקטור הרכב. לטענתם, תעשיית הרכב הוסיפה 230 אלף משרות מאז זכתה לחילוץ הממשלתי. העלות הפוטנציאלית למשפחות ולחברות שנסמכות על הסקטור צפויה להיות גבוה במידה ניכרת מ-22 מיליארד הדולר, שעל פי הערכות יפסיד משרד האוצר מחילוץ סקטור הרכב.

תגיות