אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מאזדה חוזרת לשוק הג'יפונים אחרי היעדרות של עשור צילום: תומר הדר

מאזדה חוזרת לשוק הג'יפונים אחרי היעדרות של עשור

רכב הכביש־שטח החדש של מאזדה מתיימר להיות עממי ויוקרתי באותה נשימה. התנהגות הכביש שלו אמנם ספורטיבית והעיצוב נאה, אבל צריכת הדלק מאכזבת. מה שבטוח, ליונדאי נגמרו החיים הקלים בשוק הג'יפונים

16.04.2012, 08:34 | תומר הדר

מאזדה CX5

מנוע: בנזין, נפח 1,997 סמ"ק, הספק מרבי 155 כ"ס, מומנט מרבי 20.1 קג"מ.

ביצועים: מהירות מרבית 190 קמ"ש, זינוק ל־100 קמ"ש 9.6 שניות

צריכת דלק: נתוני יצרן: 14.9 ק"מ לליטר. נתוני מבחן: 10.5 ק"מ לליטר

בטיחות: 6 כריות אוויר, טרם נבחנה במבחן ריסוק פומבי

קבוצת זיהום: 4

מחיר: 161 אלף שקל

שוק הרכב הישראלי הוא מקום צפוף. המלחמה על הובלתו מתחוללת זה שנים בין שתי יבואניות רכב גדולות: דלק מוטורס יבואנית מאזדה, וכלמוביל יבואנית יונדאי. בשנה שעברה היתה זו כלמוביל שהובילה את השוק, ובשנים שקדמו לה היתה זו דלק מוטורס.

בשוק שכזה, כל יבואנית רכב חייבת כמה שיותר דגמי רכבים שונים שתוכל להציע ללקוחותיה, ואחד הדגמים הללו הוא הג'יפונים הקלים; כלומר אלה שלא באמת מיועדים לרדת לשטח, אך בהחלט נראים כאילו הם מסוגלים לרדת ולקרוע את שפת הים. ליונדאי היתה בשנים האחרונות שרשרת ארוכה של דגמים כאלה: טוסון, סנטה פה ו־IX35 שתפסו חלק ניכר מעוגת המכירות. על פי הנתונים, בשנה שעברה, מתוך 33,060 מכוניות שנמסרו ביונדאי, 3,434 היו רכבי כביש־שטח רכים, הישג בלתי מבוטל. ומה היה למאזדה? כלום. אם ממש תתאמצו גם לא תצליחו להיזכר במאזדה טריביוט, רכב שטח רך שיובא לישראל אי שם בהיסטוריה ונשכח בערך ב־2002, זמן קצר אחרי שנחת בסוכנויות.

מאזדה CX5. איכות החומרים גבוהה, המושבים מעט צרים, צילום: תומר הדר מאזדה CX5. איכות החומרים גבוהה, המושבים מעט צרים | צילום: תומר הדר מאזדה CX5. איכות החומרים גבוהה, המושבים מעט צרים, צילום: תומר הדר

הסרת משקל והקשחה

המצב במאזדה לא היה מזהיר בשנה וחצי האחרונות, אך הסיבה לכך אינה רק היעדר של רכבי שטח, אלא גם שער ין שפעל לרעת היבואנית, אסון בפוקושימה וגם צונאמי. למרות כל אלה, כעת מתייצב בישראל רכב הכביש־שטח הראשון שמאזדה מציגה זה זמן רב: CX5. לפני שנתעכב על CX5 עצמו, כדאי לשים לב היטב לטכנולוגיה, שבמאזדה מכנים "סקיי אקטיב". לא מדובר בעוד מסנן מיוחד למערכת הפליטה, אלא בפילוסופיה שלמה. הנה ההסבר הפשוט: בכל מנוע בנזין מודרני קיימות בוכנות אשר עולות ויורדות ודוחסות את תערובת האוויר והדלק אשר מוצתת. ההצתה יוצרת פיצוץ שיוצר כוח.

היחס שבין מצבה העליון ומצבה התחתון של הבוכנה הוא יחס הדחיסה. במכוניות המצוידות בטכנולוגיית הסקיי אקטיב קיים יחס דחיסה גבוה המאפשר בעירה יותר מדויקת. אך הטכנולוגיה לא קיימת רק במנוע. ברכב רגיל, שמצויד בתיבת הילוכים אוטומטית, קיים ממיר מומנט שמוודא שהחלפות ההילוכים יהיו חלקות. החיסרון, על פי מאזדה, הוא איבוד של כוח. הפתרון, על פי מאזדה, הוא התקנה של מצמד מיוחד שימנע החלקה של התיבה. רגע, זה לא הכל. השלדה עברה תהליך הסרת משקל והקשחה. הפילוסופיה העומדת מאחורי התהליך היא שרכב שיכול לנסוע מהר יותר בפניות וגם יצרוך פחות דלק יהיה חסכוני יותר ביומיום מרכב מקביל.

עד כאן סקיי אקטיב, עכשיו המאזדה: מבחוץ קשה לומר ש־CX5 הוא דוגמן. הבעיה היא החרטום הגדול. ניחא גדול, אך את רוב החרטום תופס גריל אנכי אדיר ממדים שמפריע לקווים הכלליים הנאים. אחרי שמתגברים על החרטום, ה־CX5 נראה לפתע הרבה יותר מוקפד. הפרופורציות מצוינות והעיצוב נראה יוקרתי מזה של מאזדה 3 ו־6. בשונה מה־3, אף אחד כאן לא ניסה לעשות רושם. בכביש החוף גם נהגי הליסינג המושבעים, אלה שמפנטזים על מאזדה מיוחסת, לא מסובבים את הראש. בתחנת הדלק CX5 לא זוכה אפילו לשטיפת חלון ידידותית מהמתדלק. עדיף ככה.

גם מבפנים הכיוון אינו הרפתקני, אך גם אינו מרגיש זול. איכות החומרים בחלקו העליון של לוח המחוונים גבוהה למדי ומודגשת בפס פלסטיק נוקשה שעובר לרוחב לוח המחוונים. ההגה מצופה עור ונעים למגע, וכל רמות הגימור מצוידות בבקרת אקלים. המושבים טובים, אך נהגים שעדיין לא השילו את תוספת המשקל של ארוחת הסדר יגלו שהמושבים גם צרים למדי. דווקא למטה נכונה לנו הפתעה: במאזדה CX5 חדשה, עם 1,400 ק"מ על השעון, התנתק פלסטיק המגן של הקונסולה המרכזית. חבל.

העיצוב אינו הרפתקני העיצוב אינו הרפתקני העיצוב אינו הרפתקני

נדבקת לכביש

עם כל הטכנולוגיה החדשנית יש הרבה ציפיות ממאזדה CX5. לחלקן יש כיסוי. למה הכוונה? ובכן, נהג ממהר יגלה ש־CX5 עונה בדיוק רב על הצהרותיה של מאזדה על השגת חיסכון באמצעות שדרוג ההתנהגות - המנוע אמנם אינו חזק מאוד, אך האחיזה גבוהה מאוד, תיבת ההילוכים פועלת ללא דופי, הרבה יותר טוב מתיבות הילוכים אוטומטיות רבות שמותקנות בג'יפונים המתחרים. ההיגיון פשוט ונכון: כדי לצלוח סיבוב במהירות של 100 קמ"ש נהג המאזדה לא צריך

לסחוט את דוושת הגז, הוא יכול להסתמך על השלדה המצוינת. הבעיה היא שלא כל הנהגים ממהרים בסיבובים, ולכן עבור הנהג הישראלי הממוצע, זה שאוהב כבישים ישרים ומינימום פקקים, המנוע עלול להיות מעט חלש, במיוחד בשלבי הנסיעה הראשונים. גם המתלים הקשיחים עלולים להפריע בנסיעה עירונית. אנחנו דווקא נהנינו.

למעשה, CX5 הוא ג'יפון בעל התנהגות כביש של מכונית פרטית. וזו מחמאה גדולה. עם כל הטכנולוגיה הזו, האם צריכת הדלק אכן נמוכה? התשובה עשויה לאכזב. בנסיעה רגועה לחלוטין, תוך הקפדה על המהירות המותרת והימנעות מפקקים, רשם CX5 צריכת דלק נאה של 11.8 ק"מ לליטר. אך בתנאים אמיתיים שעמם מתמודד הנהג הישראלי נרשמה צריכת דלק של 10.5 ק"מ לליטר. בסך הכל, CX5 יזכה להצלחה ניכרת בישראל. מחירו של הדגם הבסיסי הוא 161 אלף שקל, מחיר שיבטיח חדירה לציי רכב וגם לבתים פרטיים רבים. הרוכשים יקבלו בתמורה ג'יפון חביב למדי, כזה שלא מתבלט יותר מדי, שיכול להשיג צריכת דלק נאה אם ממש משתדלים ובעיקר יכול להפתיע בהתנהגות רהוטה.

תגיות